Българският турист е лоялен към Гърция, защото знае какво ще получи там срещу парите си и какво е качеството. Докато у нас туризмът е на автопилот, а туристът е в неведение.

Това заяви в студиото на бТВ Константин Занков, главен експерт в Института за анализи и оценки в туризма. Заедно с началничката на отдел "Контрол на концесионната дейност" към Министерство на туризма Василка Цанева той коментира отлива на туристи от българското Черноморие и все по-изявеното предпочитание на българските туристи към плажовете на южните ни съседки.

Както Клуб Z писа, сезон 2019 тръгна с опашки на граничните пунктове към Гърция и в същото време с множество оплаквания от високите цени в българските ресторанти, както и на чадърите и шезлонгите. Снимки в социалните мрежи пък показват празни плажове.

"Не смятам че сезонът е пред провал. Високият сезон тепърва започва. Извършени са първите проверки.

Пак казвам, високият сезон сега започва. Учениците вече са във ваканция", посочи Цанева.

От министерството настояват, че плажовете не са празни. Просто сезонът стартирал на 10 юли. 

Цанева коментира и високите цени на плажните съоръжения с оправданието, че преди 2016 година договорите с наемателите и концесионерите са били сключвани без изискване за таван на цените. "От 2016 г. се сложи като задължителен критерий за избор на концесионер цената на шезлонг и чадър. Проверки се правят непрекъснато. Има задължителен максимум за цената", заяви тя, но не можа да влезе в конкретика защо сянката на Каваци струва 70 лева, или 40 лева край Черноморец.

"По принцип се промотират по-ниски цени. Има разнообразие от плажове - едни са със стари, други с нови договори", допълни шефката на отдел в МТ.

И подчерта, че съгласно законодателството има и 50% свободна зона за разполагане на собствени плажни принадлежности, за което от министерството следели стриктно. Цанева обаче не коментира факта, че тази зона е неприветлива - често е изтласкана към скали, растителност и пр.

"Българинът е лоялен към Гърция. Знае какво ще получи за парите си и какво качество ще получи. Докато в България такова нещо няма - никога не знае какво ще получи, какви промени са направени, какви нови глоби има. 

Да има концепция за устойчиво развитие на туризма. Разчитаме от 10 юли до август да си направим сезона. Всеки разчита да изкара добри пари за това време.

До момента туризмът ни беше на автопилот, без концепция за равитие. А конкурентите ни се засилиха - намалиха данъчни ставки и цени докато ние все още чакаме", контрира обаче Занков.

А служителката на министерството на Николина Ангелкова отвърна:

"Не смятам, че туризмът е на автопилот. Напротив, политиката на Министерство на туризма е за развитие на висококачествен продукт."

И даде примери, че вече и у нас като в Гърция имало плажове без цени на чадъри и шезлонги. Макар и "петна" на морската ни карта:

"Има вече такива плажове в Лозенец, Златна рибка. Вижте, има плажове с много по-ниски цени от тези, които вие показвате. Бургас - 1,20 лева, Поморие-север - 3,60 лева, Шкорпиловци - 2 лева."

На въпрос за други изнесени случаи като пица полуфабрикат за 14 лева и минерална вода за 11 лева в заведение в Албена, служителката на министерството се дистанцира - МТ упражнява контрол върху морските плажове. На въпрос за презастрояването, пак се дистанцира - това било работа на ДНСК (към регионалното министерство).

"Пътешественикът идва заради природата, не само заради добрата хотелска инфраструктура. Трябва да има концепция на ниво дестинация - къде ще има плажове, къде ще има хотели. Туризмът е колективен спорт.

Загубено е ценно време. Когато геополитическата ситуация ни помагаше, ние не се възползвахме. Имахме и европредседателство. Но определено не се възползвахме правилно. Никога не е късно да се поправим", посочи в заключение Занков.