Article_top

Срещу прибързаното пускане на услугата за даването под наем на електрическите тротинетки се обявиха днес от Института за пътна безопасност, който е и част от Консултативния съвет по пътна безопасност към Столичната община. Призивът на ИПБ идва само няколко дни, след като от "Московска" 33 се похвалиха, че предоставят 154 електрически тротинетки за споделено пътуване, като за тях са осигурени 200 места за безплатно паркиране.

Защо трябва да се бърза с пускането преди да има ясна и категорична нормативна уредба, която да регламентира този вид услуга и произтичащите от нея задължения, питат от института и подчертават, че многократно са съветвали администрацията на СО да не прибързва.

В действителност, електрическите тротинетки бързо набират популярност в цяла Европа, в т.ч. у нас и все по-често можем да ги засечем не само по пътя, но и по велоалеите и тротоарите. При представянето на превозните средства за споделено пътуване кметът Йорданка Фандъкова подчерта, че по личното й настояване тяхната максимална скорост е ограничена до 20 км/ч. На практика обаче няма правила за придвижването им, както и такива относно скоростта за притежателите на частни тротинетки. Фандъкова даде заявка, че такива в момента се пишели.

"Много въпроси, свързани с това, например, кой ще носи отговорност и кой ще плаща за евентуални щети по градската среда, или при пътен инцидент, останаха като че ли игнорирани. Експертите на ИПБ по време на дискусиите повдигнаха въпрос, свързан с това дали не е редно тези устройства също да заплащат застраховка "Гражданска отговорност" като активен участник в движението. Това избързване от страна на администрацията на Столичната община не кореспондира с възприетите от управлението на Общината политики за осигуряване на безопасна среда за всички участници в движението. Пускането на тази услуга без нормативна уредба, която ясно да разпределя правата и отговорностите на отделните участници, наподобява лобизъм, за чиито грешки ще се наложи обществото да плати", посочват от института в днешното си становище.

И посочват, че общината "игнорира действащото нормативно законодателство и избързва с въвеждането на иновации, които крият сериозни рискове за живота и здравето на гражданите". 

"Насърчаването на този вид услуга без национално законодателство създава критичен дефицит в пътната безопасност на София. Следва да зададем въпроса с този прибързан ход дали общината е в състояние и ще носи отговорността за бъдещи пътни инциденти, свързани с употребата на електрически тротинетки", питат още от ИПБ.

И предлагат текст на регламент, който описва максималната мощност на електрическа тротинетка (да развива до 25 км/ч), технически изисквания към нея, застраховка, светлинна сигнализация и др. Предлага се този тип превозни средства да се управляват само по велоалеи, споделени за пешеходци и велосипедисти алеи и определените за колоездене зони за движение - в населени места. Извън градовете и селата - да се карат само по изградени велосипедни алеи, включително и по общи/пешеходни и велосипедни пътища и върху разпределената за колоездене зона. 

Проверката на опита в различни европейски страни е показава, че няма единен подход при регулацията на тротинетките. В някои държави на хората с тротинетки са приравнети на пешеходците и имат право да се движат по тротоарите и велосипедната инфраструктура. На други места това е напълно забранено. Максималната разрешена скорост пък варира - в Белгия тя е 18 км/ч, във Франция и Германия - 20 км/ч. Съществува и практика с изисквания за регистрация на тротинетките, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват, посочиха от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" още в края на миналия месец.

 

Срещу прибързаното пускане на услугата за даването под наем на електрическите тротинетки се обявиха днес от Института за пътна безопасност, който е и част от Консултативния съвет по пътна безопасност към Столичната община. Призивът на ИПБ идва само няколко дни, след като от "Московска" 33 се похвалиха, че предоставят 154 електрически тротинетки за споделено пътуване, като за тях са осигурени 200 места за безплатно паркиране.

Защо трябва да се бърза с пускането преди да има ясна и категорична нормативна уредба, която да регламентира този вид услуга и произтичащите от нея задължения, питат от института и подчертават, че многократно са съветвали администрацията на СО да не прибързва.

В действителност, електрическите тротинетки бързо набират популярност в цяла Европа, в т.ч. у нас и все по-често можем да ги засечем не само по пътя, но и по велоалеите и тротоарите. При представянето на превозните средства за споделено пътуване кметът Йорданка Фандъкова подчерта, че по личното й настояване тяхната максимална скорост е ограничена до 20 км/ч. На практика обаче няма правила за придвижването им, както и такива относно скоростта за притежателите на частни тротинетки. Фандъкова даде заявка, че такива в момента се пишели.

"Много въпроси, свързани с това, например, кой ще носи отговорност и кой ще плаща за евентуални щети по градската среда, или при пътен инцидент, останаха като че ли игнорирани. Експертите на ИПБ по време на дискусиите повдигнаха въпрос, свързан с това дали не е редно тези устройства също да заплащат застраховка "Гражданска отговорност" като активен участник в движението. Това избързване от страна на администрацията на Столичната община не кореспондира с възприетите от управлението на Общината политики за осигуряване на безопасна среда за всички участници в движението. Пускането на тази услуга без нормативна уредба, която ясно да разпределя правата и отговорностите на отделните участници, наподобява лобизъм, за чиито грешки ще се наложи обществото да плати", посочват от института в днешното си становище.

И посочват, че общината "игнорира действащото нормативно законодателство и избързва с въвеждането на иновации, които крият сериозни рискове за живота и здравето на гражданите". 

"Насърчаването на този вид услуга без национално законодателство създава критичен дефицит в пътната безопасност на София. Следва да зададем въпроса с този прибързан ход дали общината е в състояние и ще носи отговорността за бъдещи пътни инциденти, свързани с употребата на електрически тротинетки", питат още от ИПБ.

И предлагат текст на регламент, който описва максималната мощност на електрическа тротинетка (да развива до 25 км/ч), технически изисквания към нея, застраховка, светлинна сигнализация и др. Предлага се този тип превозни средства да се управляват само по велоалеи, споделени за пешеходци и велосипедисти алеи и определените за колоездене зони за движение - в населени места. Извън градовете и селата - да се карат само по изградени велосипедни алеи, включително и по общи/пешеходни и велосипедни пътища и върху разпределената за колоездене зона. 

Проверката на опита в различни европейски страни е показава, че няма единен подход при регулацията на тротинетките. В някои държави на хората с тротинетки са приравнети на пешеходците и имат право да се движат по тротоарите и велосипедната инфраструктура. На други места това е напълно забранено. Максималната разрешена скорост пък варира - в Белгия тя е 18 км/ч, във Франция и Германия - 20 км/ч. Съществува и практика с изисквания за регистрация на тротинетките, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват, посочиха от Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" още в края на миналия месец.

Коментари

Цялата работа е като "велисопедните алеи" -

идеи-фикс на бездарна и безидейна грейка на бойковия стол, която иска да се покаже "напредничава".

За наша обща сметка, щото с чужди пари е най-лесно.

Аман от селски крадливи циганки (не е расистки епитет съгласно решение на КЗД), намърдали се на държавна служба с проституция и повервали си...

Да напомня още колко и по-яки гафове има...

- ремонта на графа
- ремонта на "ларгото"
- ежегодния ремонт на бул. "България" в участъка, който се ползва от г-н Мутробанкянски
- ремонта на ремонта
- запуснатите покрайнини
- течовете и наводненията в метрото
- спрелите, мръсни и неподдържани ескалатори и асаньсори
- безумно скъпите билети за адския
- продължаващата тиха приватизация на общински имоти
- разпродажбата на тротоарите за кръчми
- дивият кръчмарски нощен шум
- безумните харчове за преобръщане на градската баня в музей, а скоро - обратно в баня
- хилядите изсечени здрави дървета, на чието място така "засаждат нови", че повечето изсъхват до седмица
- загиващите горски паркове - Ловния, който продължава да бъде безмилостно разпарчетосван откъм ул. "Сребърна" и безмилостно засиран откъм гара "Пионер", Борисовата и Княжеската, които останаха без стари дървета
- грозните "паметници" на знайни и незнайни неисторически личности, нацвъкани без план и без мисъл
- продължаващата липса на градоустройствен план две-три- колко години след назначаването на новия Петър Диков
- десетки милиони за бутони по светофарите, с които пешеходците бяха избутани във трета категория на пътя...

И още стотици глупости, които е трудно да се помнят, но в които софиянци и гости на столицата се препинят всеки божи ден и за които сме платили десеторно, както платихме за новите пейки на "Славейков".

Тротинетките да бяха, с мед да я намажеш Фандъкова.

Унищожителката на София.

Това е един чудесен начин да

Това е един чудесен начин да зарежа адския транспорт! И препитаващите се с изнудване на хората дори по тротоарите "контроли", които предварително си свалят униформените баджове. И те, и т. нар. общински полицаи са допълнение към пълния позор да не можеш да си обосновеш цената на билета и да караш съда да забравя /цена 1,00 лев на билета = 10 години е незаконна според 5-членен състав на ВАС, а сега 1,60 3 години и повече е незаконна според тричленен, а 5-членен не смее да се произнесе!/, че е длъжен да спазва сроковете при обжалвани решения. Да оставиш на заплата! И % от глобите индивиди, които се държат не като с хора, а като с концлагеристи и престъпници пътниците, които се ... осмеляват да им направят забележка. Видях как "контрола" взема билетчето на човека и го обявява за пътник без билет!
Да оставиш на заплата индивиди, които подават картонче с имена и дребна снимчица, вместо служебна карта, да се "вихрят" по улиците и да искат личните карти на хората, твърдейки,че са ... общинска полиция...
Лично аз с удоволствие ще подкарам тротинетка!
А теА от измисления институт да се погрижат за безопасността на пътуващите в т. нар. транспорт и на хората по тротоарите около спирките с хайки от гореописаната порода човешки обвивки!

"Това е един чудесен начин да зарежа адския транспорт!"

Сигурно сте много умна и красива.

Ще ми е забавно да видя как избягвате адския транспорт върху фандъковите тротинетки като завали дъждец и трябва да се промъквате между струите кал, изплискани от локвите по изровените "ремонтирани" булеварди.

Обещавам да нося хавлия за красивите тротинеткаджийки.

Споко

20-тина гипсирани крайника и поне два смъртни случая...ще сложат край на идеята!
Iliya Popov's picture
Iliya Popov
iliya

Преди няколко месеца бях на

Преди няколко месеца бях на екскурзия в Барцелона - там тротинетките се срещат често , но според мен само по широките тротуари. Поне на мен 20 км/ч ми се струва доста голяма скорост - опитах се с колелото да карам с толкова и почти съм сигурен, че е опасна скорост. Трябва да се прецени добре, иначе ще има големи драми!
Франк Лойд Райт's picture
Франк Лойд Райт
Фран Лойд Райт

Малоумие

Само пълни кретени могат да карат колела и тротинетки из София. Карайте и дишайте дълбоко най-мръсния въздух в Европа, а и не само там, надявайте се спирачките на 20-годишните кошници да ви спасят и се кефете на всяка образцова дупка ... Може по между другото да си пуснете музичка в слушалките, за да сте сигурни, че ще се претрепете...

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какъв ще е резултатът от първия тур на изборите в София?