Article_top

Вече е достъпно приложението, чрез което всеки гражданин може да разбере какви негови лични данни са били неправомерно разпространени след хакерската атака през юли. Това съобщават от приходната агенция на своя сайт.

Електронната услугата е качена в специално разработен сайт, чрез който НАП ще продължи да информира засегнатите лица.

Единият вариант, чрез който можем да разберем какви наши данни са изтекли, е на електронния адрес check.nra.bg. Справката е достъпна чрез т.нар. ПИК код, който се издава поименно от НАП (само присъствено, ако отидете до офис), или чрез електронен подпис. От агенцията обръщат внимание, че справка с  електронен подпис може да бъде направена само за физическо лице, което е посочено като титуляр или автор в електронния подпис и в него се съдържа ЕГН.

Вторият вариант е класически - в офис на НАП. Услугата е достъпна във всички подразделения на агенцията и за да я ползваме, ще ни е нужна само лична карта или валиден международен паспорт.

Ако искате да получите справка за друго лице, ще е необходимо да бъде представено пълномощно. 

От НАП предлагат и трети вариант, който е ориентиран по-скоро към българите, живееещи в чужбина - справка по телефона. 

"След свързване наш експерт ще Ви зададе контролни въпроси с цел идентификация и предоставяне на нужната Ви информация", пише в съобщението, без да се уточнява точният характер на въпросите.

Телефонът за връзка с НАП от чужбина е +359 2 9859 6801.

Освен това Агенцията е качила обща информация за засегнатите от теча чуждестранни лица на англоезичната версия на сайта си.

Това е втори опит на приходната агенция да намери начин да уведоми гражданите за изтекли техни данни след хакерската атака срещу сървъра на Агенцията, която доведе до изтичането на милиони лични данни.

Първия път това ставаше срещу ЕГН и мобилен телефон, а информацията се изпращаше като съобщение на телефона. Приложението обаче създаваше проблеми - българи в чужбина, които нямат актуален български телефон, нямаха достъп, други граждани пък се оплакаха, че сайтът често не работи.

Междувременно вчера се проведе и заседание на Временната анкетна комисия в парламента за теча в НАП. На него депутатите разпитваха членове на Комисията за защита на личните данни за причините за хакерската атака. 

"Сървърната система на НАП е остаряла и липсват всякакви конкретни правила за защита на личните данни. Системата е на ниво от 2008 година", беше основната констатация на КЗЛД, която постанови глоба от 5,1 милиона лева за приходната агенция. 

От НАП отговориха, че ще обжалват глобата и дори ще се опитат от своя страна да съдят обвинените за физически извършители на атаката - собственика и двама служители на компанията за ИТ сигурност "ТАД груп".

 

Вече е достъпно приложението, чрез което всеки гражданин може да разбере какви негови лични данни са били неправомерно разпространени след хакерската атака през юли. Това съобщават от приходната агенция на своя сайт.

Електронната услугата е качена в специално разработен сайт, чрез който НАП ще продължи да информира засегнатите лица.

Единият вариант, чрез който можем да разберем какви наши данни са изтекли, е на електронния адрес check.nra.bg. Справката е достъпна чрез т.нар. ПИК код, който се издава поименно от НАП (само присъствено, ако отидете до офис), или чрез електронен подпис. От агенцията обръщат внимание, че справка с  електронен подпис може да бъде направена само за физическо лице, което е посочено като титуляр или автор в електронния подпис и в него се съдържа ЕГН.

Вторият вариант е класически - в офис на НАП. Услугата е достъпна във всички подразделения на агенцията и за да я ползваме, ще ни е нужна само лична карта или валиден международен паспорт.

Ако искате да получите справка за друго лице, ще е необходимо да бъде представено пълномощно. 

От НАП предлагат и трети вариант, който е ориентиран по-скоро към българите, живееещи в чужбина - справка по телефона. 

"След свързване наш експерт ще Ви зададе контролни въпроси с цел идентификация и предоставяне на нужната Ви информация", пише в съобщението, без да се уточнява точният характер на въпросите.

Телефонът за връзка с НАП от чужбина е +359 2 9859 6801.

Освен това Агенцията е качила обща информация за засегнатите от теча чуждестранни лица на англоезичната версия на сайта си.

Това е втори опит на приходната агенция да намери начин да уведоми гражданите за изтекли техни данни след хакерската атака срещу сървъра на Агенцията, която доведе до изтичането на милиони лични данни.

Първия път това ставаше срещу ЕГН и мобилен телефон, а информацията се изпращаше като съобщение на телефона. Приложението обаче създаваше проблеми - българи в чужбина, които нямат актуален български телефон, нямаха достъп, други граждани пък се оплакаха, че сайтът често не работи.

Междувременно вчера се проведе и заседание на Временната анкетна комисия в парламента за теча в НАП. На него депутатите разпитваха членове на Комисията за защита на личните данни за причините за хакерската атака. 

"Сървърната система на НАП е остаряла и липсват всякакви конкретни правила за защита на личните данни. Системата е на ниво от 2008 година", беше основната констатация на КЗЛД, която постанови глоба от 5,1 милиона лева за приходната агенция. 

От НАП отговориха, че ще обжалват глобата и дори ще се опитат от своя страна да съдят обвинените за физически извършители на атаката - собственика и двама служители на компанията за ИТ сигурност "ТАД груп".

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките на правителството и щаба за справяне с пандемията?