Article_top

Българските евродепутати Ангел Джамбазки и Андрей Слабаков атакуват евентуалната бъдеща инвестиция на германския автомобилен гигант "Фолксваген" в Европейския парламент. Според зам.-председателя на ВМРО южната ни съседка е предложила държавни помощи на компанията и така нарушава Европейския регламент за недопускането на такъв тип стимули към частни икономически субекти. 

Надпреварата между България и Турция за привличане на инвестицията продължава вече няколко месеца. През последните седмици обаче медийни публикации твърдят, че компанията е взела решение да инвестира в Турция и се очаква сделката да бъде сключена в края на семтември или началото на октомври. 

Според слуховете, турската държава е предложила да поръча автомобили на "Фолксваген" за цялата си държавна администрация, като част от сделката. Големият проблем пред "Фолксваген" обаче са изключително високите данъчни ставки при продажбата на нови автомобили, които могат да достигнат до 41% от цената за седан от типа на модела Passat, в зависимост от мощността на двигателя.

Ангел Джамбазки каза пред Клуб Z, че една такава инвестиция е в очевидно нарушение на принципа на сдържане от държавна помощ към частни икономически субекти, който всички страни в ЕС трябва да спазват. Турция не е член на ЕС, но е асоцииран такъв и според едно от решенията на Съвета по асоцииране, тя е длъжна да хармонизира това законодателство с Европейското.

Според член 34 от решенията на Съвета за асоцииране за предоставяне на държавна помощ, Турция се задължава да синхронизира режимите си за предоставяне на такава помощ с тези на членките на ЕС, уредени в член 107/3 от насоките за регионална и държавна помощ. 

"След като България не може да предложи държавна помощ, защото е част от Европейския съюз, то и Турция не би трябвало да може, защото е асоцииран член", каза пред BTV Джамбазки още миналия петък. 

Доколко евентуалното обещание на Турция да закупи автомобили, произведени в новия завод, представлява нарушение на разпоредбите, ще се произнесе Европейската комисия. Ако обаче Анкара наистина мисли по въпроса за високите данъци за новите автомобили, то тя трябва да балансира между доброто предложение към "Фолксваген" и ненарушаването на принципа на конкурентноспособност за другите производители на автомобили, които оперират в страната. Основните играчи на турския пазар в момента са "Фиат", "Рено", "Форд", "Хюндай" и "Тойота", които са произвели над 1,3 милиона моторни средства в страната през миналата година. 

Пред Клуб Z Джамбазки засегна и друг въпрос, който според него би трябвало да спре инвестицията в Турция и да я насочи към България. 

"Турция не е задължена да отговаря на екологичните изисквания на ЕС. Там ги няма тези изисквания за чистота на въздуха, не плащат екологични квоти, не плащат за замърсяне. Значи там производството ще е по-евтино, защото ще замърсява повече. Ще замърсява и нас, защото този въздух ще стига до българска територия", аргументира се той. 

Освен това, евродепутатът е категоричен, че "не е редно европейско предприятие с публично участие да прави такива големи инвестиции в ислямизираща се държава, в която открито се нарушават човешките права – факт, констатиран и от Резолюция на ЕП за напредъка на Турция". 

Под публично участие, Джамбазки има предвид, че германската федерална провинция Долна Саксония е вторият по големина акционер в компанията, с цели 20% от правото на клас в борда на концерна. 

Според него е проява на двойни стандарти и лицемерие, една такава компания да инвестира в страна, която репресира журналисти и лица от гражданското общество. 

"Има и други български евродепутати, които ще поставят въпроси, свързани с тази инвестиция. Знам, че господин Андрей Ковачев също ще засегне темата", коменитра той.

Пред Клуб Z Джамбазки беше категоричен, че това е въпрос от национален интерес и че българските евродепутати ще се опитат да привлекат подкрепа и от представители и от други държави, които да се застъпят за инвестицията в България. 

 

 

Българските евродепутати Ангел Джамбазки и Андрей Слабаков атакуват евентуалната бъдеща инвестиция на германския автомобилен гигант "Фолксваген" в Европейския парламент. Според зам.-председателя на ВМРО южната ни съседка е предложила държавни помощи на компанията и така нарушава Европейския регламент за недопускането на такъв тип стимули към частни икономически субекти. 

Надпреварата между България и Турция за привличане на инвестицията продължава вече няколко месеца. През последните седмици обаче медийни публикации твърдят, че компанията е взела решение да инвестира в Турция и се очаква сделката да бъде сключена в края на семтември или началото на октомври. 

Според слуховете, турската държава е предложила да поръча автомобили на "Фолксваген" за цялата си държавна администрация, като част от сделката. Големият проблем пред "Фолксваген" обаче са изключително високите данъчни ставки при продажбата на нови автомобили, които могат да достигнат до 41% от цената за седан от типа на модела Passat, в зависимост от мощността на двигателя.

Ангел Джамбазки каза пред Клуб Z, че една такава инвестиция е в очевидно нарушение на принципа на сдържане от държавна помощ към частни икономически субекти, който всички страни в ЕС трябва да спазват. Турция не е член на ЕС, но е асоцииран такъв и според едно от решенията на Съвета по асоцииране, тя е длъжна да хармонизира това законодателство с Европейското.

Според член 34 от решенията на Съвета за асоцииране за предоставяне на държавна помощ, Турция се задължава да синхронизира режимите си за предоставяне на такава помощ с тези на членките на ЕС, уредени в член 107/3 от насоките за регионална и държавна помощ. 

"След като България не може да предложи държавна помощ, защото е част от Европейския съюз, то и Турция не би трябвало да може, защото е асоцииран член", каза пред BTV Джамбазки още миналия петък. 

Доколко евентуалното обещание на Турция да закупи автомобили, произведени в новия завод, представлява нарушение на разпоредбите, ще се произнесе Европейската комисия. Ако обаче Анкара наистина мисли по въпроса за високите данъци за новите автомобили, то тя трябва да балансира между доброто предложение към "Фолксваген" и ненарушаването на принципа на конкурентноспособност за другите производители на автомобили, които оперират в страната. Основните играчи на турския пазар в момента са "Фиат", "Рено", "Форд", "Хюндай" и "Тойота", които са произвели над 1,3 милиона моторни средства в страната през миналата година. 

Пред Клуб Z Джамбазки засегна и друг въпрос, който според него би трябвало да спре инвестицията в Турция и да я насочи към България. 

"Турция не е задължена да отговаря на екологичните изисквания на ЕС. Там ги няма тези изисквания за чистота на въздуха, не плащат екологични квоти, не плащат за замърсяне. Значи там производството ще е по-евтино, защото ще замърсява повече. Ще замърсява и нас, защото този въздух ще стига до българска територия", аргументира се той. 

Освен това, евродепутатът е категоричен, че "не е редно европейско предприятие с публично участие да прави такива големи инвестиции в ислямизираща се държава, в която открито се нарушават човешките права – факт, констатиран и от Резолюция на ЕП за напредъка на Турция". 

Под публично участие, Джамбазки има предвид, че германската федерална провинция Долна Саксония е вторият по големина акционер в компанията, с цели 20% от правото на клас в борда на концерна. 

Според него е проява на двойни стандарти и лицемерие, една такава компания да инвестира в страна, която репресира журналисти и лица от гражданското общество. 

"Има и други български евродепутати, които ще поставят въпроси, свързани с тази инвестиция. Знам, че господин Андрей Ковачев също ще засегне темата", коменитра той.

Пред Клуб Z Джамбазки беше категоричен, че това е въпрос от национален интерес и че българските евродепутати ще се опитат да привлекат подкрепа и от представители и от други държави, които да се застъпят за инвестицията в България. 

 

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какъв ще е резултатът от първия тур на изборите в София?