БОРИСЛАВ КРЪСТЕВ

Г-жо Фандъкова, защо според вас Мая Манолова не прие предложението ви за публичен дебат, в който да участват и хора от екипите ви?

Предложих на г-жа Манолова открит дебат пред всички медии по темите и проектите на София заедно с екипите. Тя отказа. За пореден път скри онези, за които твърди, че стоят зад нея и с които има намерение да работи. 

Смятам, че е важно, когато се готвиш да управляваш, хората да знаят с кого се готвиш да управляваш. Защото иначе говоренето й за "кмет в сянка" се връща като въпрос към самата нея.

Освен че не дава отговори за хората, които стоят зад нея, тя не дава отговори и кой финансира кампанията й. Още в началото обяви, че ще информира всеки ден по какъв начин и кой финансира кампанията й, до ден днешен това не се случи. Въпреки че имаше много възможности да говори за това - имахме 6 пъти дебати очи в очи, два пъти само между мен и г-жа Манолова. Тя не даде отговори на много въпроси и не чухме конкретни решения за проблемите на София.

Според мен въпросът за почтеността стои пред всеки един от нас. И отговорът на този въпрос не става с пренаписване на биография.

Като говорим за екипи - през последните 10 години сменихте няколко свои заместници, с някои от тях имахте сериозни проблеми. Сигурна ли сте в новия си екип? Сама ли си ги избирахте?

Направих промени в листата за общински съветници, вече имаме избрани 27 от тази листа. Поканих в екипа много доказани специалисти, авторитетни хора, хора с много силна гражданска позиция, и смятам, че партиите трябва да се отворят за граждански кандидати. В листата ни има и много млади активни хора, които имат желание да работят за София. Разбира се, има и хора, които са с опит, работили са, доказали са, че имат познанията и експертизата. 

Готова съм и с промени в структурата и в екипа от заместник-кметове в общината, нещо, за което ще работя от първия ден.

Говори се, че сте поставили условие да участвате в тези избори, ако сама подберете екипа си и представителите на вашата политическа сила. Вярно ли е?

Не съм човек, който прави пазарлъци и уговорки. Поставям си ясно предложенията и ги защитавам с аргументи. По този начин винаги съм защитавала и проектите си за града.

Не става с молби и уговорки, става с аргументи. С това да не се отказваш, когато е трудно, и да защитаваш и отстояваш своите идеи. В този смисъл екипа, който предложих, успях да го защитя, и мисля, че така е редно и така се прави.

На първия тур в неделя спрямо изборите от 2015 г. загубихте над 1/3 от избирателите си. Какво ще им кажете, за да си върнете подкрепата им на втория тур? 

Софиянци са интелигентни и разумни хора и аз се надявам, че заедно с тях няма да допуснем развитието на града да спре и да се правят експерименти с проектите на София. 

Постигнахме много заедно през тези години, защото всичко това, което успяхме да направим, сме го направили заедно със софиянци, благодарение на тяхното търпение, разбиране, подкрепа, техните критики, в които се вслушвам внимателно. Не трябва да позволим градът ни да влезе в спирала на хаос или нестабилност.

Смятате ли, че до това ще доведе победа на вашата опонентка? Спиране на развитието на града?

Аз слушам хазартното говорене на г-жа Манолова по отношение на проектите и развитието на града и определено имам притеснение в тази посока. Градът се развива с опит, с конкретика. От нея не чухме никакъв конкретен отговор, нито конкретно решение. Чуваме само думи за промяна, но не и за каква промяна става дума.

Филма за промяната, за която тя непрекъснато говори, го гледахме през 2013-2014 година. В София го гледахме от първия ред, когато правителството на г-н Орешарски спря важни проекти за града.

Видях, че г-жа Манолова използва метростанцията, или поне се снима на метростанция „Витоша“ в "Хладилника". Точно за този участък правителството на Пламен Орешарски, което тя защитаваше, спря финансирането. И само благодарение на личните ми усилия осигурихме финансирането, така че метрото да не спре да се строи. Северната скоростна тангента също беше напълно блокирана. Това са факти и съм абсолютно убедена, че софиянци не са ги забравили.

Затова моля всички софиянци за доверие и подкрепа, за да продължим заедно развитието на града ни. 

От гледна точка на трудностите за кое свое решение като кмет най-много съжалявате през изминалите години? 

Определено не се гордея с организацията на работата по "Граф Игнатиев". Наистина затруднихме хората. Направила съм си изводите и съм готова с конкретни промени. Организацията със строителните дейности ще е в две посоки. От една страна - промяна в структурата и организацията на работа в общината, от друга -  засилване на контрола. Най-важното - фирмите и проектантите да не носят само финансова, но и професионална отговорност.

Защото когато някой иска да работи с публичните средства в град като София, той трябва да знае, че не може да си позволи с лека ръка да се претупва нещата и да ги проваля.

Видимо фирмите с лекота преглъщат глобите...

До момента съм налагала и налагам най-високите възможни санкции. Само за "Граф Игнатиев" до този момент съм наложила над половин милион лева санкции. Не е малко, но очевидно има нужда от много по-строги мерки и строг контрол.

И смятате, че това ще предотврати ремонт на ремонта?

Със сигурност това са стъпки и мерки, които да подобрят организацията и контрола при работата. Голям урок беше "Граф Игнатиев", наистина един мащабен, огромен проект в самия център на града, една ключова и знакова улица. Той включваше подмяна на подземна инфраструктура, канализация, трамвайни линии. Разбира се, сега трамваят минава много по-тихо, нищо общо с това, което беше година и половина по-рано с разбитите плочи и стърчащата арматура. Така че урока си го научихме.

А с кое най-много се гордеете? 

Гордея се с много от изпълнените проекти в града, които променят средата. Промяна са 42-та км ново метро, при положение че, когато започнах, бяха 9 км. Промяна и конкретен резултат е най-модерната инсталация за обработка на отпадъците, а започнахме от кризите с отпадъците и балите, чиято миризма се усещаше дори в центъра. Оставихме в историята старите депа, които рекултивираме и се превръщат в гори и поляни. Резултат и промяна са построените вече 100 нови сгради за детски градини, с открити 17 800 нови места за децата. Започнахме да строим училища - нещо, което за мен е много важно като перспектива за града. Образованието - продължавам да смятам, че това е най-важният сектор за града.

Гордея се с това, че големите паркове на града вече са пълни с хора, а някога те дори не се косяха. Направихме реконструкция на голяма част от тях. Изградихме първия нов парк в София - парк "Възраждане", терен, който си върнахме след много сериозна съдебна битка.

Гордея се с новите превозни средства - само за 5 години успяхме да намалим средната възраст на автобусите от 20 на 6 години.

Отново ще кажа, че работата за 10 години наред освен с резултатите и постиженията е съпроводена и с пропуски. Важното е да си правим изводите и да не повтаряме грешките.

Като говорим за строежи, несъмнено изниква и проблемът с презастрояването на града. Какъв е планът ви за решаване на този проблем и конкретните казуси с небостъргачи в София - в "Лозенец" и в "Стрелбище"? 

Това са конкретни проблеми, които имахме във връзка с планирането, старите планове и законови проблеми. Част от тях успяхме да затворим. Внесохме в парламента промяна, с която затворихме вратичката за т.нар. ъглови имоти, които се строяха без никакво ограничение във височината и в разрез със заложеното в общия устройствен план на града.

Успяхме да защитим тази промяна. Не беше никак лесно, имаше голяма съпротива. Поправката беше обявена за противоконституционна от Камарата на архитектите. Но се преборихме и тази вратичка вече е затворена. Не позволихме да се строи високата сграда на бул. "България" и "Гешов".

Но е много важно новият общински съвет да продължи преговорите със собствениците, за да може окончателно този въпрос да бъде решен.

Връщането на нормалността в строителството може да се случи само със законодателни промени и добро планиране. Предвиждаме и сме приготвили още законодателни промени - за увеличаване на отстоянията на сградите и по-високи изисквания за паркоместа и озеленяване. И, разбира се, промяната в общия устройствен план - стратегическа задача за града.

Тя не е ли задача, която вече много години се бави?

Това не е лесно и не е бързо. Няма как едни хора просто да седнат и да променят общия устройствен план. Направихме екип, който подготви споделената визия за града ни. Тя ще бъде основата за промяната на общия устройствен план. Визията трябва да бъде приета от новия ОС до края на годината, това е спешна задача, за да може веднага след това да започне промяната на плана.

Не трябва да се променя на парче. Трябва да се планира дългосрочното развитие на града. И то да е от гледна точка на това в какъв град искаме да живеят нашите деца.

Вашият екип ще успее ли да насмогне да затваря "вратичка"? Често става така - една фирма се възползва от една "вратичка", вие я затваряте, този казус остава в заварено положение, после се открива друга "вратичка"…

Затова е важно в закона да затворим всички вратички. Дадох конкретен пример, отново ще кажа, че никак не беше лесно това. Дори гилдията беше против. Но с много ясни аргументи и твърдост успяваме да го направим. Трябва по законов път да можем да се справим с тази ситуация.

За конкретни случаи, които наистина са фрапиращи, като тези в "Младост" с имотите с детските площадки, законовият начин е да да се предлагат обезщетения на собствениците. И го направихме с 5 такива собственика, спасихме 5 зелени пространства за хората, които живеят в "Младост".

Когато говорим за градския транспорт, един въпрос остана без отговор - с какви мотиви се увеличи цената на билетчето до 1,60 лева? И ще има ли ясна отчетност на това за какво се харчат тези пари?

Цената на еднократното пътуване беше увеличена, но при запазване и намаляване на цената на картите за пътуване. Въведохме европейската практика за стимулиране на хората да пътуват с абонаментни карти. И като намалихме 2 пъти цената на годишната карта, увеличихме в пъти ползването й. Да, изисква се първоначална инвестиция, но цената за пътуването в цялата градска мрежа излиза 1 лев на ден общо.

В същото време имаме две важни задачи, които изпълнихме. Подобрихме чувствително общинските компании за градски транспорт, които бяха в тежко финансово състояние. Стабилизирахме ги. Направихме най-голямата модернизация на градския транспорт - 90% нови автобуси и тролеи. Част от тях са финансирани с европейски средства, но част от тях са инвестиции от общинските дружества.

С част от приходите започнахме и изграждането на буферни паркинги. Вече е пуснат в експлоатация този на стадион "Васил Левски". И имаме планове за строителство на още 18.

Отчетността я има – всеки лев от така наречената транспортна задача се одобрява и приема от общинския съвет. Редовно се правят проверки не само от вътрешни органи, но и от всички държавни регулатори.

По друг казус – този за чистотата на въздуха – има проблем с прозрачността. В момента, ако човек отвори сайта на Столичната община за това, може да види само преработени данни. Трябва да потърси данни от НПО-та, ако иска да види такива в реално време, като чисти данни, онлайн.

София беше първата община, която отвори информацията от станциите на агенцията по околна среда, и те могат да се видят в реално време от сайта на Столичната община. Заедно с това започнахме и проект за изграждане на собствена мониторингова система. По този проект работим от година и половина, защитихме европейски средства, направихме всички процедури, вече са монтирани 22 станции в различни точки на града, които бяха избрани от екип от експерти и учени от университетите.

Предстои до края на годината да заработи системата, чрез която всеки с реално време, чрез мобилно приложение, може да проследи информацията. Така както може да я проследи и от гражданските станции, една система, която аз приветствам и използвам също. Не виждам нищо лошо да има информация от много места, защото това е един от най-тежките проблеми, изискват се време и съпричастност, защото нито една институция не може да реши сама този проблем. Изпълняваме програма от над 100 мерки. Напреднахме чувствително по отношение на проектите за намаляване на замърсяването от транспорт. С новия градски транспорт постигнахме 2,5 пъти намаление на вредните емисии. Помним старите икаруси и какво излизаше от тях. С метрото спестяваме 75 хил. тона годишно вредните емисии, а с пускането на новата линия ще достигнем до 90 хил. тона.

В същото време започнахме работа за подмяна на печките на дърва и въглища. Защитихме 60 млн. лв. еврофинансиране, за да можем безплатно да подменим 1/3 от всички печки на дърва и въглища в София с по-екологични варианти - газ, топлофициране, електричество или пелети. Този проект вече се изпълнява и до момента над 6000 домакинства са заявили, че ще участват. За 2 години ще успеем да променим чувствително начина на отопление.

Разбира се, важни са и зелената система, зеленият пояс около София и новата гора край Суходол, която засаждаме. Над 1000 дка залесихме през последните години. Поискала съм от парламента да инкриминира горенето на отпадъци, защото само административните мерки не дават резултат.

КУПУВАНЕТО И ПРОДАВАНЕТО НА ГЛАСОВЕ Е ПРЕСТЪПЛЕНИЕ.