На прага на общественото обсъждане на бюджета на София и очакваното му приемане в началото на следващия месец, кметът Йорданка Фандъкова обяви, че 80 на сто от него е с екологична насоченост и инвестиции в кварталите.

Общественото обсъждане ще е днес, в 18 ч, на „Московска“ 33, а Фандъкова говори за бюджета тази сутрин по БНТ.

Към настоящия момент проектът за бюджет на София е в размер на 1,7 милиарда лева, като по думите на кметицата можел да претърпи корекции за конкретни обекти предвид предстоящото днес обсъждане, писмените предложения от граждански организации по него и исканията на коалиционния партньор в управлението – ВМРО. 

Очаква се БСП и "Демократична България" да не го подкрепят. Засега не е ясно как ще гласуват двамата представители на „Атака“ и независимият Борис Бонев, като Бонев е един от основните критици на бюджета. Основната му критика е за средствата за инвестиционната програма и неизпълнените обещания по линия на капиталовите разходи. ГЕРБ и ВМРО обаче имат мнозинство да приемат и сами финансовата рамка.

Днес Фандъкова очерта няколко основни приоритета - инвестиции в кварталите – улици, тротоари, детски градини, инвестиции в градския транспорт и мерки за подобряване на чистотата на въздуха.

„Над 80% от целия бюджет е насочен именно към екология“, подчерта столичният кмет, визирайки комплексно мерки като по-екологичен градски транспорт, строителството на метрото, от което се очакват нови 8 км тази година, миенето на улиците, в т.ч. през зимата и пр.

От думите й се разбра още, че в момента работна група в общината преразглежда спешните мерки, които се въвеждат в дните със замърсен въздух и щяла да анализира ефекта от досегашното им прилагане. 

Предстои да се разреши въпросът с това ще има ли и кога и безплатен градски транспорт при високо завишаване на стойностите на ФПЧ, за какъвто настоя независимият общински съветник и представител на гражданската организация „Спаси София“ - Бонев. Ако се пристъпи към напълно безплатно ползване на обществените возила, то това ще е комбинирано със забрана на най-замърсяващите автомобили да навлизат в определени зони в столицата, се разбра още от думите на столичния кмет. Това пък ще върви паралелно с обозначаването на автомобилите със стикери относно екологичния им клас – текст, който в момента се обсъжда в транспортното министерство. 

Все пак, Фандъкова остави вратичка за безплатния градски транспорт – експертите трябвало да изчислят финансовите параметри на въвеждането на една такава мярка.

„Много добри предложения дава понякога г-н Бонев, но той се отметна от готовността да подкрепи промяната в данъците, която увеличава данъците на по-замърсяващите автомобили“, посочи по адрес на Бонев Фандъкова. 

Мотивът на общинския съветник да не подкрепи скока на облагането бе, че така и не е станало ясно къде ще отидат парите от новия данък. Този въпрос задаваха и от опозицията в СОС.

„Да, да, да. Винаги причини се намират. Той се подхлъзна по аргументите на опозицията и се притесни да не би да го заподозрат в някаква договореност с управляващите, но аз се надявам, че той все пак ще се върне в обещанията си да бъде обективен и да подкрепя работещи решения“, посочи Фандъкова. 

„95% от капиталовата програма е насочена върху изпълнението на тези приоритети. За улиците в кварталите сме заложили с 12 милиона повече от миналата година, като 10 милиона ще отидат директно при районните кметове“, обеща Фандъкова.

По адрес на районните кметове тя посочи, че „вместо да подвеждат хората е редно да запретнат ръкави и да свършат работа“. Думите й бяха по повод на това, че районните кметове определят улиците и тротоарите, които трябва да се ремонтират, а някои кметове (като новият кмет на "Младост") твърдели, че не били заложени средства за определени квартали. „Средствата никога не са достатъчно, и за мен не са достатъчно. Но всички трябва да разберат, че бюджетът не е само разходна част, а има и приходна“, подчерта Фандъкова.

Заложените за тази година приходи са с 51 милиона лева повече – от данъците на хората. Кметицата обаче пак подчерта, че когато се предложи по-високият данък за колите, „чисто популистки“ част от общинарите са се отдръпнали.

С над 50 милиона повече е и инвестиционната програма и това са средства предимно за кварталите, изчисли Фандъкова. 60 милиона лева отиват за ясли, градини, училища, 213 милиона – за обновяване на транспорта, 28 милиона лева за озеленяване, нови паркове, обновяване на Борисова градина, изброи още. 

„Всички сме взискателни, всички искаме да става по-добре. От опита научихме много неща, които искаме да подобрим“, заяви Фандъкова на въпрос, свързан с контрола на строителните и ремонтните дейности в контекста на сагата с „Графа“.

На въпрос как се работи в новия общински съвет, посочи:

„За съжаление започна със силна опозиционност. Казвам „за съжаление“, но може би не е за съжаление. Факт е, че по-скоро има силна конфронтация на този етап. Аз се надявам, че постепенно, когато постигнем съгласие по основни приоритети за града, ще получаваме и подкрепа по някои проекти. Съвсем ясно е, че опозицията няма да подкрепи бюджета. Надявам се по-скоро да имаме комуникацията с гражданите.“