Безплатен градски транспорт в дните с най-голямо замърсяване на въздуха, както и забрана за движение на моторни превозни средства на територията на Столична община, предлага независимият общински съветник Борис Бонев в свой доклад до колегите си в СОС. 

Това са само част от мерките, предлагани от Бонев и гражданската организация, която представлява - "Спаси София", с цел осъвременяване на сега действащия механизъм на общината за намаляване на нивата на фини прахови частици (ФПЧ) във въздуха. Докладът на Бонев се базира на данни на Световната здравна организация и на тази основа предлага да се определят нови диапазони на замърсяването. От тези диапазони (надвишаването на ФПЧ) сега следват различните видове мерки, които влизат в сила за съответния ден.

Бонев посочва още, че вече трябва да се взима предвид и концентрацията на още по-опасните ФПЧ2,5, а не само на ФПЧ10, като това може да стане чрез поне осем от инсталираните наскоро 22 сензорни измервателни станции (ФПЧ2,5 е финият прах, проникващ в алвеолите на белите дробове, б.р.).

Колко над нормата 

В момента СО въвежда различни типове мерки след превишение на Средноденонощните норми (СДН) на замърсяване с ФПЧ10 в следните диапазони: до 50 µg/m3, от 51 µg/m3 до 150 µg/m3, от 151 µg/m3 до 200 µg/m3, над 200 µg/m3. В доклада си независимият общински съветник предлага нова скала: 

За концентрации на ФПЧ10: до 50 µg/m3, от 51 µg/m3 до 75 µg/m3, от 76 µg/m3 до 100 µg/m3, от 101 µg/m3 до 150 µg/m3, над 150 µg/m3. А за концентрации на ФПЧ2,5: до 25 µg/m3, от 26 µg/m3 до 37 µg/m3, от 38 µg/m3 до  50 µg/m3, от 51 µg/m3 до 75 µg/m3.

Какво следва от това? Най-общо - преподреждане на старите мерки, така че да важат при по-облекчен режим и въвеждане на нови, настояват от "Спаси София".

Сега според различните диапазони на замърсяване, Столична община въвежда различни мерки - от призив за гражданите да слязат от автомобилите си и да ползват обществения транспорт, през призив към гражданите, използващи твърдо гориво за битово отопление, да преминат при възможност към алтернативно отопление; отваряне на буферните паркинги за безплатно ползване; проверки на инспектората на замърсяващи обекти и др., до считаната за най-крайна мярка - зеленият билет. Той обаче се въвежда едва след при реализиране на превишение на СДН на ФПЧ10 над 200 µg/m3 на поне две градски автоматични измервателни станции за един ден. "Зеленият билет" струва 1 лев и важи за цялата градска мрежа в рамките на съответния ден.

Децата - в забавачката

Борис Бонев предлага при прогноза за превишение (или при реализиране) на норми за ФПЧ10 от 101 до 150 µg/m3 на поне две градски автоматични измервателни станции за един ден, или ФПЧ2,5 от 51 до 75 µg/m3 на поне осем градски автоматични сензора за един ден.

въвеждане на "Зелен билет", както и: забрана за движение на строителни машини и моторни превозни средства над 3,5 тона, преустановяване на всякакви занимания на открито до ръководствата на всички учебни заведения на територията на Столичната община, безплатни буферни паркинги и спиране на депонирането на строителни отпадъци в общинските депа. 

Според независимия общинар мярката със зеления билет трябва да върви паралелно с актуализирането на разписанията на градския транспорт така, че возилата да се движат на по-чести интервали. СО пък трябва да компенсира Центъра за градска мобилност за направените във връзка с реализацията на тази мярка разходи с актуализация на бюджета за текущата година или през следващата.

Без МПС

При превишаване на нивата над 150 µg/m3 на поне две градски автоматични измервателни станции за един ден и/или ФПЧ2,5 над 75 µg/m3, се предлагат гореописаните мерки, какти и още по-крутите:

- Забранява се паркирането по основни улици и/или паркинги от зоните за платено паркиране или части от тях;

- Въвежда се безплатен градски транспорт на територията на Столична община; 

- Въвежда се забрана за движение на МПС на територията на Столична община по предварително одобрени от кмета на СО схема и правила;

- Забранява се  отоплението с твърдо битово гориво по план, предварително одобрен от кмета на СО. 

"Обръщаме внимание, че това са краткосрочни мерки, които имат за цел да намалят замърсяването в критични дни. Те не могат генерално да решат проблема със замърсяването от битовото отопление и трафика, където са необходими далеч по-строги и последователни мерки, но могат да ни предпазят точно в критичните дните. Сегашният механизъм е неработещ - призна го и Йорданка Фандъкова - и е време той да бъде променен!", отбелязват от "Спаси София".