Article_top

Изкуственият интелект и автоматизираното вземане на решения могат да направят някои неща по-сложни за потребителите и затова Европарламентът иска да ги защити.

Това бе причината депутатите да проведат вчера в Страсбург дебат на тема „Автоматизирани процеси на вземане на решения: гарантиране на защитата на потребителите и свободното движение на стоки и услуги“. В него участва и еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон. Евродепутатите ще гласуват резолюция утре. Тя ще бъде изпратена на Комисията и на държавите членки в Съвета на ЕС.

Еврокомисията ще представи своите планове за общ подход към изкуствения интелект на 19 февруари.

Защо изкуственият интелект може да бъде заплаха

Машинните алгоритми могат да обработват масиви от данни с непосилни за хората точност и бързина. Това прави приложенията, използващи изкуствен интелект, все по-популярни в области като финансите, здравеопазването, образованието, правото и други.

Ако обаче липсва човешки контрол при вземането на решения, лесно могат да възникнат проблеми. Машините се учат да разпознават модели в бази от данни. Ако в данните са заложени определени предразсъдъци, алгоритмите продължават да ги възпроизвеждат в бъдеще.

Изкуственият интелект при вземането на решения

Изкуственият интелект все повече се използва за създаването на автоматизирани системи за вземане на решения. В много случаи това се отразява сериозно на хората, които влизат в контакт с тези системи. Случва се например при отпускане на кредити, при разглеждане на кандидатури за работа, при лечение или по правни въпроси.

Автоматизираните системи могат да доведат до засилване и утвърждаване на социални разделения. Така например са установени случаи с някои алгоритми за наемане на работа, които дискриминират жените.

Грижа за потребителите

Развитието на автоматизирани модели за вземане на решения повдига въпроси как да се спечели доверието на потребителите и да се гарантира, че техните интереси са взети предвид. Когато потребителите влизат в контакт с автоматизирани системи, те трябва да бъдат добре информирани как точно функционира алгоритъмът.

Каква е позицията на Европарламента

На 23 януари Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите в ЕП подкрепи резолюция, която призовава Комисията да обмисли мерки, за да се гарантират правата на потребителите.

Ето какво искат депутатите от ЕК:

• Да осигури механизми за защита на потребителите от несправедливи или дискриминационни търговски практики и от рисковете, произтичащи от услуги, използващи изкуствен интелект;

• Да гарантира по-голяма прозрачност на автоматизираните процеси;

• Да направи необходимото за използването само на висококачествени бази от данни, в които няма дискриминация.

 

Изкуственият интелект и автоматизираното вземане на решения могат да направят някои неща по-сложни за потребителите и затова Европарламентът иска да ги защити.

Това бе причината депутатите да проведат вчера в Страсбург дебат на тема „Автоматизирани процеси на вземане на решения: гарантиране на защитата на потребителите и свободното движение на стоки и услуги“. В него участва и еврокомисарят по вътрешния пазар Тиери Бретон. Евродепутатите ще гласуват резолюция утре. Тя ще бъде изпратена на Комисията и на държавите членки в Съвета на ЕС.

Еврокомисията ще представи своите планове за общ подход към изкуствения интелект на 19 февруари.

Защо изкуственият интелект може да бъде заплаха

Машинните алгоритми могат да обработват масиви от данни с непосилни за хората точност и бързина. Това прави приложенията, използващи изкуствен интелект, все по-популярни в области като финансите, здравеопазването, образованието, правото и други.

Ако обаче липсва човешки контрол при вземането на решения, лесно могат да възникнат проблеми. Машините се учат да разпознават модели в бази от данни. Ако в данните са заложени определени предразсъдъци, алгоритмите продължават да ги възпроизвеждат в бъдеще.

Изкуственият интелект при вземането на решения

Изкуственият интелект все повече се използва за създаването на автоматизирани системи за вземане на решения. В много случаи това се отразява сериозно на хората, които влизат в контакт с тези системи. Случва се например при отпускане на кредити, при разглеждане на кандидатури за работа, при лечение или по правни въпроси.

Автоматизираните системи могат да доведат до засилване и утвърждаване на социални разделения. Така например са установени случаи с някои алгоритми за наемане на работа, които дискриминират жените.

Грижа за потребителите

Развитието на автоматизирани модели за вземане на решения повдига въпроси как да се спечели доверието на потребителите и да се гарантира, че техните интереси са взети предвид. Когато потребителите влизат в контакт с автоматизирани системи, те трябва да бъдат добре информирани как точно функционира алгоритъмът.

Каква е позицията на Европарламента

На 23 януари Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите в ЕП подкрепи резолюция, която призовава Комисията да обмисли мерки, за да се гарантират правата на потребителите.

Ето какво искат депутатите от ЕК:

• Да осигури механизми за защита на потребителите от несправедливи или дискриминационни търговски практики и от рисковете, произтичащи от услуги, използващи изкуствен интелект;

• Да гарантира по-голяма прозрачност на автоматизираните процеси;

• Да направи необходимото за използването само на висококачествени бази от данни, в които няма дискриминация.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Какво мислите за извънредното положение, въведено заради коронавируса?