Служебният правосъден министър Христо Иванов, който преди дни обнародва актуализирана си стратегия за съдебна реформа, даде магистрално интервю за "Дневник" и "Капитал". В него служебният вицепремиер нарича състоянието във Висшия съдебен съвет (чиито заседания проформа ръководи) "нетърпимо" и защитава някои от основните си идеи - да бъде той разделен на две, а в прокуратурата да влязат международни одитори.

Според анализатори на Клуб Z, ако ВСС се разсече на съдийска и прокурорска колегия, ще стане по-трудно на монолитното мнозинство около главния прокурор Сотир Цацаров да приема ан блок реално всички най-важни решения в системата.

Още в отговор на първия въпрос - защо е необходим международен одит на прокуратурата, Иванов казва: 

"Необходимостта произтича от логиката на Стратегията. А логиката на Стратегията е проста: да направим съда реално независим, прокуратурата – ефективна, и да въведем добро управление на цялата съдебна система.

По отношение на прокуратурата предвиждаме значителен комплекс от мерки, който цели да реформира нейната институционална структура, така че тя наистина да заработи както трябва. Става дума за въвеждане на изцяло нов бюджетен модел (ръководили сме се от примера на планиране и отчитане на работата в прокуратурата на Англия и Уелс), при който работата е обвързана с ясни ежегодни приоритети и дейността на всяка отделна структура става прозрачна и отчетна на гражданите по места."

 Освен явния намек за "бюджетния модел" - нещо, което зависи от изпълнителната власт, служебният министър говори и за "реални атестации" на работата на обвинителите, "за разлика от сегашните". "Преоценката на обема на т.нар. надзор за законност ще спести залитания в квази-политически роли като опитите за намеса в регулирането на цените на тока и ще икономиса много ресурси", казва Иванов.

Макар пак да повтаря, че ще остави Стратегията за одобрение на следващото правителство, Иванов говори в прав текст за "нова национална наказателна политика"

"По същество, става дума за постепенното формулиране на цялостен проект за модернизация на държавното обвинение", казва многозначително министърът. 

После още веднъж апелира "да започнем безкрайно отлагания разговор за реалното състояние на прокуратурата", и че "международната експертиза трябва да компенсира сериозната вътрешна липса на теоретични разработки относно организационния модел и стандартите на прокурорската институция."

"Изключително важно ще бъде подобна експертиза да даде балансиран отговор по темата за наличието на политическо и друго неправомерно влияние в работата на прокуратурата и от нейна страна, като въпросът не е дали го има – то е констатирано и от самата прокуратура -  а да се посочат конкретните му механизми."

Тук интервюиращите го питат за статута на самия главен прокурор, на което Иванов отговаря:

"Стратегията не се фокусира върху статуса на главния прокурор, както мнозина вероятно са очаквали. Същевременно трябва да се знае, че една институция и нейното ръководство са система, нещо като уравнение. Която от двете страни да промениш – променяш крайния резултат. Но когато подходиш към институцията, ти всъщност можеш да постигнеш много по-значителна промяна, отколкото просто като промениш положението на един човек, бил той и толкова овластен, колкото е главният прокурор у нас."

На косвения въпрос дали положението със сегашния ВСС е "търпимо още две години", т.е. - дали ще се тръгне на законодателни промени за разпускането му, той връща темата към разделянето му:

Разделянето на ВСС следва  както от международните стандарти, така и от многократните констатации за наличието на политически и други влияния в съвета и неговият провал в основната му функция – да брани независимостта на съда. Докладите на Европейската комисия  от 2007 г. насам  отразяват неефективността на администриране на съдебната власт... Продължаването на сегашната ситуация наистина е нетърпимо."

По-нататък министърът говори за "гаранция срещу капсулиране", макар че не бил привърженик на предсрочното разпускане на ВСС. Той все пак споменава, че  "да изчакаме година или две е доста, но на фона на поредния безсрочен блокаж на реформата, защото няколко души се боят за креслата си, е направо пролетна ваканция."

Интервюиращите му подсказват и за изразеното от Сотир Цацаров гласно недоволство, че Стратегията не е подлагана на обсъждане в правните среди.

"Стратегията не може да не бъде подложена на широко обсъждане, особено сред магистратите. И точно в техните среди ще има противопоставяне. От една страна, в годините на полу-реформи, имитации и злоупотреби, се е натрупало напълно разбираемо недоверие. Неговото изчистване е въпрос на много време. Ще има и среди със съвсем конкретни интереси подобни реформи да не се случат, казва министърът.

Становища, които просто казват, че (тези) реформи не трябва да се случват, но не посочват адекватна алтернатива или пък се застъпват за още една порция семинари, воаяжи до Испания или Бавария и вътрешни преструктурирания на енигматични отдели в администрацията, ще изложат страната на сериозните последици от липсата на план за реформи пред един все по-ясно очертаващ се като решителен доклад на ЕК."

Служебният министър допълва, че е готов да се вслуша и в предложенията на всички граждани, а накрая чертае мрачна картина, ако промените все пак не се случат:

"След няколкогодишна стагнация и все по-видимо изоставане от Румъния, ако на 15 декември нямаме ясен и кохерентен план, подкрепен със силен парламентарен консенсус, рискуваме лошо начало на диалога между новото правителство и новата Европейска комисия и още по-силно свличане в ролята на страна-парий в ЕС, която зорлем се самоизтласква към периферията и си затваря вратите към Шенген."