Икономическата реформа на ЕС трябва да включва облигации за възстановяване, гарантирани от бюджета.

Това се казва в резолюция, приета днес на изрънредна пленарна сесия на Европарламента в Брюксел.

Тези облигации обаче не са т.нар. коронабонове или коронаоблигации, които бяха предложени в началото, но бяха отхвърлени от финансовите министри на ЕС преди седмица. (Коментар за тях виж по-долу.)

Парламентът приветства фискалните мерки на ЕС и подкрепата за ликвидността за справяне с пандемията. Извън предприетото досега Европа се нуждае от мащабен пакет за възстановяване. Той трябва да бъде финансиран от увеличаване на дългосрочния бюджет чрез съществуващите фондове и финансови инструменти на ЕС, както и чрез споменатите вече облигации за възстановяване. Европейският зелен пакт и цифровата трансформация трябва да бъдат в основата на икономиката, за да й се даде тласък.

Фонд от € 50 млрд. за солидарност

Евродепутатите призовават за постоянна Европейска презастрахователна схема и създаването на фонд на ЕС за солидарност във връзка с коронавируса в размер на поне 50 милиарда евро. Този фонд би могъл подкрепи финансовите усилия, предприети от сектора на здравеопазването във всички държави членки по време, както и бъдещи инвестиции, за да станат здравните системи по-устойчиви и вниманието бъде насочено към най-нуждаещите се.

Повече правомощия на ЕС при трансгранични заплахи за здравето

Евроинституциите трябва да получат правомощия да действат, когато има поява на трансгранични заплахи за здравето. Това би им позволило да координират незабавно отговор на европейско равнище и да насочат необходимите ресурси към местата, на които са най-необходими - независимо дали става въпрос за материална помощ като маски за лице, кислородни апарати и лекарства или финансова помощ.

Резолюцията изразява подкрепа за увеличаване на производството на ЕС на ключови продукти като лекарства, фармацевтични съставки, медицински изделия, оборудване и материали. Целта е гарантиране на по-добра подготовка в случаи на бъдещи глобални сътресения.

Границите - отворени за медицински материали и стоки от първа необходимост

ЕП настоя вътрешните граници на Съюза да останат отворени за гарантиране на движението на защитни екипировки, медицинско оборудване, храни и стоки от първа необходимост. Единният европейски пазар е ключов елемент от непосредствения и траен отговор на COVID-19.

Трябва да бъде създаден европейски механизъм за реагиране в областта на здравеопазването, който да осигури по-добри ответни действия при бъдеща здравна или санитарна криза. Общо оборудване, материали и запаси от лекарства трябва да могат бързо да бъдат мобилизирани в защита на живота на гражданите. Депутатите призовават и за допълнително финансиране от ЕС с цел ускоряване на научните изследвания за намирането на ваксина.

Координиран подход след края на ограниченията

Чрез този подход ще се избегне повторно разпространяване на вируса. Депутатите призовават страните членки съвместно да разработят критерии за вдигане на карантината и другите извънредни мерки. Те призовават Еврокомисията да даде начало на ефективна стратегия за излизане от кризата, включваща широкомащабно тестване и доставяне на лични предпазни средства за възможно най-голям брой граждани.

Състоянието на правовата държава в Унгария и Полша

Евродепутатите са сериозно загрижени от предприетите от унгарското правителство действия за удължаването на извънредното положение за неопределен срок и за намаляването на контрола върху това положение от страна на парламента в Будапеща.

Отделно от това решението на полското правителство да промени избирателния закон е незаконосъобразно и провеждането на президентските избори в разгара на пандемията е напълно несъвместимо с европейските ценности.

ЕП призовава Комисиято спешно да извърши оценка дали извънредните мерки са в съответствие с договорите на ЕС и да използва всички налични инструменти и санкции на Съюза, включително бюджетни, за да се справи с това нарушение. Съветът на ЕС трябва да върне в дневния си ред дебати и процедури свързани с текущите дисциплинарни действия по член 7 срещу Полша и Унгария.

Европейски информационен източник срещу дезинформацията

ЕС трябва да създаде европейски информационен източник, който да гарантира, че всички граждани имат достъп до точна и проверена информация. ЕП призовава дружествата в областта на социалните медии да предприемат необходимите мерки за спиране на дезинформацията и речта на омразата, свързани с коронавируса.

Текстът беше приет с 395 гласа „за“, 171 „против“ и 128 „въздържал се“.

Подкрепата дойде от трите главни парламентарни сили – Европейската народна партия (ЕНП), Прогресивния алианс на социалистите и демократите (СиД) и „Обнови Европа“ (ОЕ).

Гласовете „против“ бяха подадени предимно от крайно дясната група „Идентичност и демокрация“ (ИД) и Европейските консерватори и реформисти (ЕКР). В последната група са българските еводепутати Ангел Джамбазки и Андрей Сбабаков. Те единствени от нашите представители бяха против резолюцията.

„Въздържал се“ или „против“ бяха радикалната Европейска обединена левица/Северна зелена левица (ЕОЛ/СЗЛ), умерените „Зелени“/Европейски свободен алианс (ЕСА) и независимите евродепутати.

Облигации за възстановяване – що е то?

Искра Михайлова

Това не са коронаоблигациите, макар че коронаоблигациите са вариант на гласуваните днес, коментира специално за Клуб Z българската евродепутатка Искра Михайлова от ДПС и либералната група ОЕ.

„Облигациите за възстановяване са финансов инструмент, който би могъл да мобилизира ресурс извън наличния публичен ресурс на ЕС. Той обаче би могъл да създаде дълг, който се поема и гарантира от бюджета на Съюза. Идеята е да се използват всички възможни инструменти, за да съберат пари, които да позволи реализирането на мащабен план за възстановяването на европ икономика“, каза тя.

Искра Михайлова бе категорична, че облигациите за възстановяване за по-сполучлив вариант от коронабоновете. Причината е именно в това, че те се гарантират от Многогодишната финансова рамка (МФР). А тя е с огромен потенциал. И взетото решение днес е по-добро, първо, за еврото, а второ – като възможност за мобилизиране на ресурси.