"Щом видиш вече чакъла.... можеш да се усмихнеш." 

Тази мисъл сподели на живо във фейсбук от джипа премиерът Бойко Борисов, който посвети петъчния си предобед на инспекция на строителството на магистрала "Европа", която води към Сърбия. Спътници на задната седалка са вицепремиерът Томислав Дончев и зам. регионалният министър Николай Ненков. 

Роди се и новина - строителството може да завърши преди крайния срок, който е през май догодина, стана ясно от думите на Нанков, а Борисов обобщи: 

"Който иска да ходи на бар, на ресторант в Белград - може за Нова година. Дай Боже всичко да мине."

По време на инспекцията на живо се редуваха кадри от колата и кадри от околния пейзаж - изкопи, готови участъци, арматура, мостове, багери и друг вид строителна техника, като Нанков и Борисов обясняваха накъде какво се вижда. И как за всяко населено място по пътя има отбивка от и до бъдещата магистрала. Не бяха пропуснати и традиционните при тези обиколки спиранията при работници, за да си поговори премиерът с тях. Питаше ги предимно напредва ли се и дали си получават навреме заплатите. Отговаряха утвърдително и в двата случая. 

Борисов повтаряше, че ако е било лесно - тези преди него щели да строят пътища. И описваше:

"В каква скала път правим...

Погледни какво трябва да събаряме. И го събаряме.

Красива ни е държавата, но е трудна за строителство."

Нанков отговаряше, че "не навсякъде е лесно", давайки примери и с трудни трасета, чието изграждане предстои по магистрала "Тракия" и не само. Дончев на свой ред се поинтересува за вида на сочените скали. 

- Това варовици ли са?

- Варовици - отвърна Нанков.

- Абе, варовици... - добави Борисов. 

Вицепремиерът даде някои подробности за икономическата мярка в кризата заради мерките срещу коронавируса, анонсирана снощи късно и от Борисов - грантове на обща стойност от 173 млн. лв. за микро- и малки предприятия.

По думите на Дончев това е безвъзмездна помощ, която е ключова, защото социалната цена от затриване на тези фирми е много висока - остават цели семейства безработни и без доходи. Мисли се вариант и как кандидатстването за помощ да стане изцяло електронно - без хартия. Сключването на договори включително. За целта дори предстои да бъде предложено микропредприятията, които нямат електронен подпис, да ползват такъв на счетоводител или адвокат.

Мерките срещу затваряне на фабрики пък са важни заради това, че често уж временното спиране може да се окаже трайно, защото рестартът е много труден, обясни още Дончев. 

Покрай този разговор се роди и похвала за начина на работа на Европейската комисия в условията на коронавирус криза. Вицепремиерът констатира как бързо се отговаря от Брюксел на писмата с искане за одобрение на финансови мерки и държавна помощ. Сроковете са съкратени в пъти: "За което трябва да им благодарим, макар че в ЕК не са им спрени заплатите, както на по-голямата част от българската администрация."

Препратката бе към спорното решение на парламента, прието единодушно, но по предложение на ГЕРБ не само депутати, но и премиер, министри, зам.-министри, шефове на агенции и целите политически кабинети да даряват директно месечното си възнаграждение на Министерството на здравеопазването. Вече няколко седмици се чака ревизия на това решение, защото то важи и за много хора от администрацията "на първа линия" в борбата с коронавируса, но такава не се случва. 

Борисов се включи: 

"Да, добре работим с Комисията и са много по-бързи и много по-адекватни, отколкото в мирно време, и това е, защото знаят, че държавите членки са поставени под натиск."

Вицето му пък излезе с предположение на база това как сега се работи онлайн, с видеоконферентни разговори и в реално време се вземат решения и се следи какво правят различните държави: 

- Аз си задавам въпроса дали след края на коронавируса няма да се окажат излишни всичките тези командировки в Брюксел. Щом може да се върши работа с видеоконферентни разговори, не виждам защо да се харчат толкова пари и да се замърсява околната среда с въглеродни емисии и не само - заяви Дончев.

- Абсолютно - съгласи се Борисов. 

И смени темата: "Виж мостчетата какви стават красиви..."