Всеки ден представители на туристическия бранш ни атакуват от медиите как било „патриотичен дълг“ на всеки българин да почива тази година в България, за да подпомогне бранша. С подобни призиви министърът на туризма и други политически фигури също ни облъчват непрекъснато.

Очевидно нито представителите на туристическия бранш, нито съответните политически фигури разбират, че има сериозни комуникационни проблеми с техните апели. Ще подкрепя българския туризъм, ако получа отговори на следните въпроси:

1. При строежа на хотели туристическият бранш обърна ли се към българите с въпрос как искаме да се строи и колко?

2. Ако построят още 100 хотела, и тях ли трябва да напълним?

3. А ако построят още 1000? А 100 000?

4. Трябва ли да напълним и онзи хотел, построен на пясъка на Слънчев бряг? Който си стои с години, въпреки че очевидно е в нарушение.

5. Трябва ли да пълним и хотелите, които в момента се строят на Иракли и Корал?

6. При определяне на стратегията си за развитие и привличане на клиенти, обърна ли се туристическия бранш към българите с питане какво искаме от Черноморието?

7. Ще се извини ли туристическият бранш, че имаше опит за заплаха за сепаративна карантина за българи, искащи да пътуват в Гърция?

8. Ще се извини ли туристическият бранш, че последните години предпочиташе чужденци за клиенти?

9. Ще се извини ли туристическият бранш, че предишните години пренебрегваше българските туристи?

10. Ще се извини ли туристическият бранш, че цените за българи често бяха много по-високи?

11. Ще се извини ли туристическият бранш за презастрояването на Черноморието?

12. Ще се извини ли туристическият бранш за арогантното поведение на представителите си?

13. Ще благодари ли туристическият бранш, че досега си правеше реклама по света с пари от нашите данъци?

14. Ще се научи ли туристическият бранш на думичката „благодаря“?

15. Ще се извини ли туристическият бранш, че лобираха срещу модерни онлайн платформи за резервации като Airbnb?

16. И не им ли се струва странно, че сега търсят държавна подкрепа за разработване на онлайн платформа за резервации?

17. Ще се извини ли туристическият бранш, че с години инвестира малко в обслужващ персонал и услуги, та често почивката се превръщаше в разправии с мутри по плажовете или с хора без възпитание по заведенията и курортите?

18. Ще се извини ли туристическият бранш за арогантността си към хората? Всички преминават през тази криза, може би хората нямат нужда някой да ги тормози и за малкото им свободно време…

19. Ще се научи ли туристическият бранш, че клиентите очакват позитивни насърчаващи предложения, а не заплахи и псевдопатриотични апели?

20. Ще се извини ли туристическият бранш за бакалските сметки, които правят неговите представители по медиите? В крайна сметка никой не е виновен, че работят със съответната норма на печалба.

21. Изобщо, ще се научи ли туристическият бранш, че светът се е променил и трябва да променят начина си на мислене и на комуникиране?

 

Искам да съм на българско море. Бил съм много години и искам пак да бъда. Но ме изгониха. И за да се върна, ще очаквам отговор на въпросите.

И да, ако още някоя Николинка се опита да наложи административни пречки пред пътуването или свободното време на хората без туристическият бранш да изкаже възмущение, ще видите роден туризъм като маслина през крив макарон. Разбирате географския намек, надявам се.

Препубликуваме коментара на Любомир Аламанов от профила му във Фейсбук. Подзаглавието е на редакцията.