Проект за промени в организацията на движение на ключови улици в столицата представиха днес кметицата Йорданка Фандъкова и независимият общински съветник от "Спаси София" Борис Бонев.

Става дума за нови велоалеи, пешеходни пътеки и паркоместа в София. Предвижда се по бул. "Патриарх Евтимий" да бъдат изградени две еднопосочни велоалеи, които свързват шест съществуващи велотрасета в мрежа. По улица "Фритьоф Нансен" ще се запазят паркоместата и оптималното използване на пространството. По бул. "Витоша" велоалеята се очаква да бъде преместена на обезопасено място на пътното платно, а тротоарът се освобождава за пешеходци. Две нови безопасни пешеходни пътеки ще свързват квартала с парка на НДК.

"Ситуацията с COVID-19 накара много хора да преосмислят начина си на пътуване. Тези промени не искат сериозен финансов ресурс. С малки намеси се насърчава пешеходното и велосипедното движение в центъра на града", отбеляза кметицата.

По проекта се работи отдавна и той е претърпял промени. Според Фандъкова тези промени в крайна сметка ще ускорят придвижването още от Ректората на Софийския университет до Петте кьошета. Тя допълни, че се разработват планове за още 5 велоалеи в града и осъществяването им до края на годината.

Борис Бонев поздрави Фандъкова за проекта и отбеляза:

"Да, ние с нея сме политически опоненти, но човек трябва да има смелост и достойнство да застане до политическия си опонент, когато става дума за  доброто на града."

Според него "демократизацията на публичните пространства" от този тип е в унисон с най-модерните подходи в Европа, така столицата ни щяла да се нареди до първенците на Стария континент.

"Това е проект, в който е помислено за абсолютно всички", отбеляза Бонев.

Проектът решава и проблема с паркоместата на бул. "Патриарх Евтимий", нарисувани с дължина като за малък ТИР. На тяхно място ще има обособена бус лента, както СО обеща.

 

Според главния архитект Здравко Здравков проектът може да бъде приключен до края на лятото.

"Важно е да бъдат предоставени на хората велосипедни трасета, за да може да предпочетат такъв тип движение пред личните автомобили. Когато предоставим фактора време, свързаност и привлекателност на велоалеите, хората биха слезли от автомобилите си и биха пътували с велосипед", отбеляза той.

Сега идеята ще отиде за гласуване в Столичния общински съвет.