Article_top

Втора комисия към Народното събрание одобри създаването на "Държавна петролна компания". След като вчера това направи комисията по енергетика, днес същото направи и водещата по проекта - тази по икономика и туризъм. Имаше обаче цели два гласа "въздържал се" и един "против". Вчера решението мина без нито един отрицателен глас. 

Така вече се очертава пълна подкрепа за проекта, като остава той да мине само и през трета комисия - по бюджет и финанси, но никой няма очаквания за изненади и би трябвало утре и да завърши с положителен доклад. 

Както Клуб Z вече писа - проектът предвижда новата компания да има статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество по смисъла на закона. Тя ще получи контрол върху стратегическия резерв, ще може да изгражда нови данъчни складове и да изгражда собствени бензиностанции, чрез които да участва пряко като последен търговец на пазара. Тези си дейности тя ще прави чрез търговски дружества, които ще са дъщерни на голямата компания, а самите бензиностанции ще се финансират чрез банкови кредити, по думите на министър Емил Караниколов. 

Днес единственият, който гласува против проекта беше червеният депутат Румен Гечев. Той обаче все пак обясни, че червените може да го подкрепят в пленарната зала, защото "повечето държава в икономиката" е част от програмата на БСП. Това е донякъде изненадващо, защото само преди дни лидерката Корнелия Нинова обясни, че партия е "за" идеята. Социалистите обаче поискаха от икономическия министър да представи по-подробни разчети и анализи по отношение на новата компания, както и за нейните, евентуални, дъщерни търговски дружества. Такива към момента липсват, а проектът беше внесен в парламента без оценка на въздействието, без никакви финансови оценки. 

"Едно хубаво есе, хубави разписани мечти, които без числа аз няма как да подкрепя сега. Това е приказка по картинка", възкликна Гечев в типичния си стил. 

Самият Караниколов днес обясни, че идеята за държавни бензиностанции не била измислена сега, идеи за тях имало отдавна, но вече им било дошло времето. Чуха се вече познатите ни аргументи - че бензиностанцииите не са важното в проекта, важни са данъчните складове, които щели да донесат повече конкуренция и ще позволят на нови играчи да излязат на пазара. Министърът отново разказа, че важното в държавните бензиностанции ще бъдат зарядните станции за електрически автомобили. Това пък щяло да ни помогне да привлечем нови инвеститори, особено такива, които се занимават с производството на части за такъв тип коли. 

През този проект ще можем да реализираме няколко лъча, по основните коридори на България, където да гарантираме този вид зареждане. Това ще ни даде възможност да представяме България пред такъв вид инвеститори

Особено активен в защита на идеята обаче беше лидерът на НФСБ Валери Симеонов. Той първо успокои представителите на газовата и петролната асоциация с думите, че текстовете за данъчните складове ще бъдат прецизирани. Става дума за едно от задълженията на частните компании с такива складове, което законът вменява. Той ги задължава да дават достъп до складовете на всички, които са поискали такъв, стига да имат свободни капацитети. Симеонов обясни, че ще предложи точен процент свободно място, което държателите на данъчните складове ще имат задължението да отдават. 

"Така поне няма никой да се оправдава, че няма свободни обеми да предостави на конкуренцията си, на дребните играчи".

Всъщност досега основният играч тук беше "Лукойл" и наистина през годините многократно се е говорило за отказ на компанията да дава свободен достъп, което изкривява пазара. Критиците на проекта обаче посочват, че този проблем е можело да бъде решен отдавна с една проста стъпка - като се позволи на малките търговци да ползват данъчни складове в Румъния и Гърция. 

Симеонов обаче има отговор и на този въпрос:

"Това не е спонтанно решение, това е тригодишна борба за изсветляване на сектора. Тя започна с една секретна група с Министерството на финансите, с мое участие, да решим бързо тежки злоупотреби с реализиране на горива извън обхвата на институциите от редица вериги бензиностанции".

По натам той продължи да разказва за начините, по които бензиностанциите са изкривявали пазара, но и до днес, включително на заседанието на тази комисия, не стана ясно едно нещо - защо, след като държавата очевидно вижда нарушения на пазара, нейната собствена регулаторна Комисия - КЗК не е откривала проблеми. 

"Това предложение е апотеозът на тази цялата наша битка", гръмко обясни Симеонов. 

Днешното заседание обаче имаше още една точка - изслушване на новото ръководство на държавната Българска банка за развитие. То обаче се оказа един вид засекретено - журналисти не бяха допуснати до изслушването и то по молба на самите ръководни фактори на ББР. Причината - щели да изнесат числа, свързани с чувствителна информация.

След заседанието стана ясно, че политиците са приели доклада и дават картбланш от няколко месеца на новото ръководство да работи. 

Министър Караниколов, който е отговорен за банката, обясни, че не знае дали ББР е напът да купи дял от акциите на ПИБ, в опит на търговската банка да повиши капитала си. Към момента това е спекулация, но търговията не върви добре, инвеститорите не показват особен интерес, а двамата собственици все още не са записали нови акции. 

Имайки предвид, че капитализирането на ПИБ е от изключително значение за бъдещето ни приемане в ERM II, е твърде вероятно да се стигне до момент, в който държавата да подкрепи изкупуването. 

След заседанието стана ясно, че политиците са приели доклада и дават картбланш от няколко месеца на новото ръководство да работи. 

Министър Караниколов, който е отговорен за банката, обясни, че не знае дали ББР е напът да купи дял от акциите на ПИБ, в опит на търговската банка да повиши капитала си. Към момента това е спекулация, но търговията не върви добре, инвеститорите не показват особен интерес, а двамата собственици все още не са записали нови акции. 

Имайки предвид, че капитализирането на ПИБ е от изключително значение за бъдещето ни приемане в ERM II, е твърде вероятно да се стигне до момент, в който държавата да подкрепи изкупуването. 

Той не знае и какво се случва с даденият кредит на колекторската фирма "Свети Георги", заради който реално премиерът Борисов поиска оставките на старото ръководство. По думите му прокуратурата още проверява случая. 

 

Втора комисия към Народното събрание одобри създаването на "Държавна петролна компания". След като вчера това направи комисията по енергетика, днес същото направи и водещата по проекта - тази по икономика и туризъм. Имаше обаче цели два гласа "въздържал се" и един "против". Вчера решението мина без нито един отрицателен глас. 

Така вече се очертава пълна подкрепа за проекта, като остава той да мине само и през трета комисия - по бюджет и финанси, но никой няма очаквания за изненади и би трябвало утре и да завърши с положителен доклад. 

Както Клуб Z вече писа - проектът предвижда новата компания да има статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество по смисъла на закона. Тя ще получи контрол върху стратегическия резерв, ще може да изгражда нови данъчни складове и да изгражда собствени бензиностанции, чрез които да участва пряко като последен търговец на пазара. Тези си дейности тя ще прави чрез търговски дружества, които ще са дъщерни на голямата компания, а самите бензиностанции ще се финансират чрез банкови кредити, по думите на министър Емил Караниколов. 

Днес единственият, който гласува против проекта беше червеният депутат Румен Гечев. Той обаче все пак обясни, че червените може да го подкрепят в пленарната зала, защото "повечето държава в икономиката" е част от програмата на БСП. Това е донякъде изненадващо, защото само преди дни лидерката Корнелия Нинова обясни, че партия е "за" идеята. Социалистите обаче поискаха от икономическия министър да представи по-подробни разчети и анализи по отношение на новата компания, както и за нейните, евентуални, дъщерни търговски дружества. Такива към момента липсват, а проектът беше внесен в парламента без оценка на въздействието, без никакви финансови оценки. 

"Едно хубаво есе, хубави разписани мечти, които без числа аз няма как да подкрепя сега. Това е приказка по картинка", възкликна Гечев в типичния си стил. 

Самият Караниколов днес обясни, че идеята за държавни бензиностанции не била измислена сега, идеи за тях имало отдавна, но вече им било дошло времето. Чуха се вече познатите ни аргументи - че бензиностанцииите не са важното в проекта, важни са данъчните складове, които щели да донесат повече конкуренция и ще позволят на нови играчи да излязат на пазара. Министърът отново разказа, че важното в държавните бензиностанции ще бъдат зарядните станции за електрически автомобили. Това пък щяло да ни помогне да привлечем нови инвеститори, особено такива, които се занимават с производството на части за такъв тип коли. 

През този проект ще можем да реализираме няколко лъча, по основните коридори на България, където да гарантираме този вид зареждане. Това ще ни даде възможност да представяме България пред такъв вид инвеститори

Особено активен в защита на идеята обаче беше лидерът на НФСБ Валери Симеонов. Той първо успокои представителите на газовата и петролната асоциация с думите, че текстовете за данъчните складове ще бъдат прецизирани. Става дума за едно от задълженията на частните компании с такива складове, което законът вменява. Той ги задължава да дават достъп до складовете на всички, които са поискали такъв, стига да имат свободни капацитети. Симеонов обясни, че ще предложи точен процент свободно място, което държателите на данъчните складове ще имат задължението да отдават. 

"Така поне няма никой да се оправдава, че няма свободни обеми да предостави на конкуренцията си, на дребните играчи".

Всъщност досега основният играч тук беше "Лукойл" и наистина през годините многократно се е говорило за отказ на компанията да дава свободен достъп, което изкривява пазара. Критиците на проекта обаче посочват, че този проблем е можело да бъде решен отдавна с една проста стъпка - като се позволи на малките търговци да ползват данъчни складове в Румъния и Гърция. 

Симеонов обаче има отговор и на този въпрос:

"Това не е спонтанно решение, това е тригодишна борба за изсветляване на сектора. Тя започна с една секретна група с Министерството на финансите, с мое участие, да решим бързо тежки злоупотреби с реализиране на горива извън обхвата на институциите от редица вериги бензиностанции".

По натам той продължи да разказва за начините, по които бензиностанциите са изкривявали пазара, но и до днес, включително на заседанието на тази комисия, не стана ясно едно нещо - защо, след като държавата очевидно вижда нарушения на пазара, нейната собствена регулаторна Комисия - КЗК не е откривала проблеми. 

"Това предложение е апотеозът на тази цялата наша битка", гръмко обясни Симеонов. 

Днешното заседание обаче имаше още една точка - изслушване на новото ръководство на държавната Българска банка за развитие. То обаче се оказа един вид засекретено - журналисти не бяха допуснати до изслушването и то по молба на самите ръководни фактори на ББР. Причината - щели да изнесат числа, свързани с чувствителна информация.

След заседанието стана ясно, че политиците са приели доклада и дават картбланш от няколко месеца на новото ръководство да работи. 

Министър Караниколов, който е отговорен за банката, обясни, че не знае дали ББР е напът да купи дял от акциите на ПИБ, в опит на търговската банка да повиши капитала си. Към момента това е спекулация, но търговията не върви добре, инвеститорите не показват особен интерес, а двамата собственици все още не са записали нови акции. 

Имайки предвид, че капитализирането на ПИБ е от изключително значение за бъдещето ни приемане в ERM II, е твърде вероятно да се стигне до момент, в който държавата да подкрепи изкупуването. 

След заседанието стана ясно, че политиците са приели доклада и дават картбланш от няколко месеца на новото ръководство да работи. 

Министър Караниколов, който е отговорен за банката, обясни, че не знае дали ББР е напът да купи дял от акциите на ПИБ, в опит на търговската банка да повиши капитала си. Към момента това е спекулация, но търговията не върви добре, инвеститорите не показват особен интерес, а двамата собственици все още не са записали нови акции. 

Имайки предвид, че капитализирането на ПИБ е от изключително значение за бъдещето ни приемане в ERM II, е твърде вероятно да се стигне до момент, в който държавата да подкрепи изкупуването. 

Той не знае и какво се случва с даденият кредит на колекторската фирма "Свети Георги", заради който реално премиерът Борисов поиска оставките на старото ръководство. По думите му прокуратурата още проверява случая. 

Коментари

Gotse Delchev's picture
Gotse Delchev
Gotse Delchev

Боя се за Симеонов.

Той е холерик, на моменти доста чепат, но е упорит, притежава гордост, и предлага дори стратегически идеи за българската икономика. Безспорно притежава новаторски дух. Колеблив е, обаче в защитата на българщината. Затова електорално е слаб. Проявява и хитрост. Подкрепя активно слабия Горанов и тромавия Борисов, хвали ги, за да не последва съдбата на Цветанов, който ставаше и лягаше с фразата: нашият лидер това, нашият лидер онова и пак изхвърча като тапа на шампанско. С паметта си и с енергичността си засенчваше Борисов и затова последния не го предпази от апартаментните му зависимости. Дебнеше го... Тези неща ги пиша, за да ги има предвид Симеонов. А той е най-малкото глава над мудния Борисов. И никой не е казал, че рекетира. С казуса Божков обаче Симеонов отне всяка надеждица за бедния български народ някога и той да се облажи. Търкането на билетчетата бе единствената възможност за това у Бойкова България. И най-бедните искат билетчетата пак да се появят, не Божковите, а държавните.
Учудва ме Караниколов. Той още не е казал каква е съдбата на отклонените от ББР 75 млн. Когато го питат за нещо, той все не знае. Прилича на овчар, който не може да изброи стадото си, защото може да брои до 11, а стадото е по-многобройно, някъде към 13.
Накрая искам да предупредя г-н Симеонов, че в България всяка идея, дори и златна да е, се изкривява.

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Адекватни ли са мерките на правителството и щаба за справяне с пандемията?