Тол-системата все още не работи, но само за седмица Министерският съвет успя за разпредели общо близо 1 млрд. лв. от бъдещите приходи на държавата от пътни такси в следващите години. За строеж и ремонт на пътища.

С решение от днес правителството отпуска "до 419 327 906 лева от приходите от смесената система за таксуване за ползване на републиканската пътна мрежа" за модернизация на пътя между Мездра и Ботеврад. Разходите ще са за периода 2020-2023 г.

"За да започне изпълнението на проекта през тази година, правителството увеличи размера на ангажиментите за разходи, които могат да бъдат поети от Министерството на регионалното развитие и благоустройството", съобщава още правителството днес и разказва за самия проект за строеж и ремонтни дейности на пътя Мездра - Ботевград. 

Властта "официализира" и нова схема за плащане - "тя предвижда цялата стойност за изпълнение на строително-монтажните работи по договорите за двата участъка, на които е разделено трасето, да се разплати на изпълнителите след приключване и приемане на строителните дейности".

С други думи - избраният строител ще трябва да изпълнява договора си за своя сметка, след което да очаква държавата да му плати, обясниха експерти в бранша. 

Строителят за единия лот от отсечката, комуто ще се плаща постфактум - вече е ясен. Чрез обществена поръчка за изпълнител бе избрано обединението "МБ Лот 2 – 2019" с оферта от 222,4 млн. лв. Консорциумът се състои от компаниите "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив"), "Водно строителство – Благоевград" и словашката "Вахостав – СК". Първите две компании са свързани с бившето дружество "Агромах" - сега "Грома Холд", показва справка в регистрите. 

Обединението ще строи т. нар. лот 2 - 13-километров участък с по-сложен терен, отколкото останалите 19 км (лот 1).

На редовното заседание на Министерския съвет преди седмица бяха взети още две решения за харчене на пари, които ще се събират тепърва - конкретно от тол такси. Тогава бе съобщено, че в следващите 3 години регионалното министерство "ще осигури до 447,1 млн. лева за укрепване на обекти от републиканската пътна мрежа, засегнати от свлачищни и срутищни процеси". 

Първите до 31 млн. лв. ще са от бюджета на МРРБ за тази година. Разходите от бъдещи приходи от тол-таксите са планирани за 2020 и 2021 г. и ще са над 415 млн. лв. Сумата ще отиде за геодезически измервания, инженерно-геоложки и хидрогеоложки проучвания, изготвяне на технически проекти и изпълнение на трайни укрепителни и обезопасителни дейности по 74 участъка от републиканската пътна мрежа.

Пак тогава правителството обяви и инвестицията за изграждане на около 6 км от Софийския околовръстен път - връзката с магистрала "Тракия" до пътен възел "Младост". Според изчисленията това ще струва за 4 г. ще е 144,6 млн. лв., "които ще бъдат осигурени от държавния бюджет и от приходите от тол-таксуване", като на първо време пак от бюджета на МРРБ за 2019 г. ще бъдат пренасочени 14 млн. лв. за целта.

Системата за тол таксуване трябваше да е стартирала пробно още на 16 август тази година - по първоначален план. С промени в закона обаче ще се даде старт на техническата част, а събирането на такси за камионите над 3,5 тона се отлага до 1 март догодина. На теория това може да се случи и по-рано, защото заложеният срок е краен - но в случай, че тестовете са успешни и се постигне консенсус за обхвата на пътищата и размера на таксите. 

От пробното въвеждане на тол системата на 16 август до началото на събирането на тол такси водачите на камиони над 3,5 тона, които се движат по път в обхвата на платената пътна мрежа без заплатена винетна такса, ще бъдат наказвани с глоба от 2000 лева.