Между 30-40 на сто загуби за туризма спрямо предходната година очаква ресорната министърка Николина Ангелкова. В песимистичния вариант процентът е между 40 и 50.

Това заяви Ангелкова в сутрешния блок на Нова тв, като направи уточнението, че загубите ще зависят от това дали ще бъдат реализирани всички чартърни полети към страната, както и от това как ще се реши въпросът с туристите от страни извън ЕС. В нашия случай "на почит" са гражданите от Русия, Молдова, Турция и др. Преди ден Ангелкова обяви, че за летище Бургас засега има резервирани над 10 600 полета за сезона, а за варненското - над 6000. 

Тя пак бе принудена да коментира наплива на български граждани към Гърция, видим от опашките по границата с южната ни съседка от първия момент, в който тя беше отворена - на 15 юни. Тя многократно вече заяви, че колкото гръцки туристи са влезли в България, толкова и български са предпочели плажовете на съседната ни страна, а днес допълни, че "непрекъснато се опитваме да улесним пътуванията и наистина не разбирам защо всичко, което се случва в нашите съседи, трябва да е провокирано от нас". Т. е. за опашките е виновна гръцката страна.

За да подкрепи тезата, че Гърция не е по-предпочитана дестинация за българите от собствената им страна, днес Ангелкова приведе още статистика за 2019 г. Според нея над 4 милиона българи са реализирали нощувки в България, като 1,8 милиона от тях - в летния сезон.

Бе попитана обаче защо държавата не подкрепи предложенията на "патриотите" за ваучери за почивка на българите, което би имало двоен ефект - повече наши съграждани по българските хотели и подкрепа за самите хотели. Такива бе решено да бъдат дадени на служителите от РЗИ, МВР и др. на първа линия в борбата с коронавируса, и то в държавните почивни станции.

Ангелкова не отговори. Вместо това попита "защо не говорим за субсидията за чартърите". И изброи новите бъдещи мерки като преструктуриране на мярката 60/40 в 80/20 за сектора.

И разказа за рекламната кампания на страната, стартирала още от март-април: направени били 54 клипа по различни теми - култура, балнео- и СПА, приключенски туризъм, голф. Таргетирани били съседните страни, Германия, скандинавските държави, Вишеградската четворка, Израел. Клипове щели да се въртят във водещи тв и онлайн канали, на места в праймтайма, в CNN, BBC.

"Много е направено и много ми се иска да стигнем до позитивните послания...", заяви още тя.

Министърката трябваше да отговаря и на въпроси какво прави министерството ѝ, за да санкционира "тарикати", които компенсират намаляването тази година наполовина на цените за плажни принадлежности с трикове като Wi-Fi срещу 5 лева, кафе срещу 8 лева, объркани папки с миналогодишни цени за 64 лева и пр.

На това Ангелкова отвърна с предписания и порицания, тъй като глоби има само ако не се спазва законовото изискване за намаляване на цените на чадърите и шезлонгите. Останалото било пазарна икономика. Неприятно, но петнящо съвестните работещи в сферата.

"Това е допълнителна услуга, която няма общо с нас, те могат да си я предлагат. Просто изгубват си клиентите и по този начин вредят на всички. Дали сме указания, препоръчали сме това... Вижте, ние сме пазарна икономика, трябва ли всеки един детайл изрично да го опишем. Просто е смешно това!", заяви Ангелкова.