Има ли яснота как ще започне учебната година? 20 дни преди началото ѝ двете министерства - на образованието и на здравеопазването, все още готвят указанията към училищата. А точните правила са в процес на обсъждане.

През миналата седмица родители поискаха с подписка да имат право на избор дали да изпратят детето/децата си на училище присъствено, или обучението да е дистанционно. След среща с министъра на образованието Красимир Вълчев стана ясно, че подобен вариант не е приемлив за МОН, като дистанционно могат да се обучават само деца с определени заболявания.

Общите принципи Вълчев обясни в няколко интервюта - маски извън класните стаи, налагане на социална дистанция (доколкото е възможно) между отделните класове.

Засега е повтаряно само, че при заболял ученик целият клас минава в карантина за 14 дни, но без учениците от паралелката да бъдат тествани, като те ще учат дистанционно през този период. Не е ясно обаче в каква хипотеза ще бъдат затваряни цели училища, при каква епидемична ситуация ще се стигне до обявяване на "коронавирусна" ваканция и т. н. 

Няма все още готова "пътна карта" как се действа стъпка по стъпка в различните варианти на случаи с установена коронавирусна инфекция на ученик или учител. Как това се съобразява с големите различия между отделните училища в страната. И разписани ли са стъпките, които трябва да се предприемат в зависимост от спецификата на учебните заведения - и за превенция, и при вече случаи на зараза.

Как ще бъдат защитени учителите, които са в рискови здравословни групи - някои от тях вече поискаха да имат опция да преподават дистанционно.

"Материалът всеки момент ще стигне до училище"

"До снощи обработвахме последните предложения, така че материалът всеки момент ще трябва да стигне до училищата. 

Всяко училище трябва да си изготви собствен план и да го обсъди с педагогическия екип."

Това обяви в сряда зам.-министърката на образованието Таня Михайлова пред бТВ. По думите ѝ задължителното изискване било дезинфекцията - по правилата от регионалните здравни инспекции. На второ място бил здравният протокол - реакцията в училище, когато има установен случай на заболял ученик или учител.

Ще има задължителни мерки, които вече били разработени от Министерството на здравеопазването, и препоръчителни - съобразени с възможностите на всяко училище, каза още тя.

Трябвало да се елиминират струпванията, училищата трябвало да осигурят средства за дезинфекция. Зам.-министърката призна, че има училища без топла вода, но се работело това да се преодолее.

 
"Обща работна група на министерствата на здравеопазването и образованието се опитва да направи подробно описание на начина на действие в различни ситуации в училищата и детските градини. Надяваме се това, което ще представим до края на седмицата, да улесни работата на колегите, работещи в училища, градини и ясли", каза по БНТ доц. Ангел Кунчев - главен държавен здравен инспектор.

Той напомни, че информацията за имунизационния статус на децата, както и за тяхното състояние в момента, е особено важна и необходима. Затова ще бъде направено всичко възможно, за да бъдат улеснени родителите и да се избегне струпване пред кабинетите на личните лекари, увери главният държавен здравен инспектор.

"Има основни правила, които важат за всички и навсякъде... Маските бихме ги препоръчали не в клас, не по време на час, а при струпване на децата в много по-големи групи", добави той.

"Министерството пропиля цяло лято"

Вредно е внушението, че учителите не желаят по никакъв начин да се включат отново в дигитално обучение. Получава се изкуствено създадено противопоставяне между учители и родители, посочи пред БНР Пламена Николова, програмен координатор "Образование" в Националната мрежа за децата. 

„Което министерството създаде благодарение на това, че пропиля цялото лято, вместо да направи добра и стабилна подготовка“, добави тя.

Според нея "остава малко време до 15 септември и никой няма яснота какво ще се случва. Има най-общи препоръки, но как точно ще се организира обучението и как ще се преминава от една форма в друга остава неясно".

Паралелен формат, в който учителят преподава в клас и това се следи от деца онлайн, е неефективен и за децата в клас, и за тези в домашна среда, „колкото и лесно да изглежда“, смята Николова, която е бивш учител.

От Националната мрежа за децата са застъпници на варианта, в който учители от рисковите групи могат да преподават онлайн на децата, които попадат в списъците със заболявания, опасни за присъствена форма на обучение.

Най-базисното е връщането в училище да е съпроводено с по-строги санитарно-хигиенни мерки, посочи Николова.

"В образованието има едно поколение в риск"

"Присъственото обучение в училище трябва да бъде постигнато.

Трябва да се намери кръстопът между интересите на децата да получат образование и запазването на тяхното здраве."

Това каза пред БНР представителят на Световната здравна организация за България доц. Михаил Околийски. Търси се преодоляване на дългосрочния риск от загуба на добро образованиe, обясни той.

„В образованието може да се говори за това, че едно поколение в момента е в риск да занемари образователните си способности, което ще го придружава цял живот. Това трябва да бъде преодоляно“, коментира Околийски.

Не е възможен универсален подход, трябва да се отчитат спецификите на отделните региони и възрастта на учителите, смята експертът. 

Дистанционното образование по думите му по никакъв начин не може да компенсира присъственото. Трябва много внимателно да се види на кои деца и в кои възрастови групи да се препоръча носенето на маски.

Относно носенето на маски Околийски обясни, че препоръката на СЗО е "децата над 12 години да се държат като възрастни, тоест да носят маски, както и учителите им“.

Въпросът е да се приеме и да се осъзнае сериозността на ситуацията, личният пример е много важен от възрастните, посочи експертът. Като според него се подценява случващото се.

Той добави, че СЗО е приключила първия етап на изследване за поведенческите фактори и рискове при справяне с пандемията.

„Виждаме, че България е на едно от първите места по конспиративни теории. Има много групи хора, които не споделят тезата, че коронавирусът е много рисков, че пандемията съществува и тези вярвания те предават и на децата си, които не са мотивирани да спазват физическа дистанция, когато се върнат в училище“, подчерта Околийски.

В училищата не беше въведено здравното образование, където можеше да се разясняват рисковете, свързани с коронавируса, напомни той.