Китайските държавни предприятия финансират неуправляеми дългове в ЕС и това може да доведе до фалити и загуба на стратегическо обезпечение. Инициативата „Един пояс, един път“ може да направи Съюза уязвим за кибератаки.
Това са само част от 18-те риска от китайските инвестиции в ЕС. Те са изброени в първия по рода си списък, изготвен от Европейската сметна палата (ЕСП). В огласения днес доклад се призовава Брюксел да засили своя отговор на инвестиционната стратегия на Пекин.
В противен случай може да се стигне например до създаването на прекомерна задлъжнялост на държавите членки на ЕС към Китай или принудата някои дружества да прехвърлят свои технологии.
От 80-те години на ХХ век Китай прилага инвестиционна стратегия, която насърчава държавните и частните предприятия да инвестират в стратегически сектори в чужбина. Нейните два основни стълба са инициативата „Един пояс, един път“ относно свързаността и стратегията „Произведено в Китай 2025“. Целта и на двата стълба е да гарантират икономическия растеж и влиянието на страната.
Европейските институции са предприели няколко инициативи. Последната от тях е приетата през 2019 г. стратегия „ЕС - Китай - стратегически перспективи“. Тя бележи промяна в тона на отношенията между ЕС и Китай и определя Пекин хем като партньор, хем като системен съперник.
Освен това страните членки си сътрудничат с Китай на двустранна основа, често в съответствие със собствените си национални интереси и без да информират Еврокомисията дори когато има изискване за това. Този фрагментиран подход не е в полза на ЕС, който би имал по-голяма икономическа мощ, ако действа колективно.
Рисковете
Политически
►1. Китайските инвестиции в чувствителни/стратегически активи в Европа могат да засегнат сигурността/обществения ред.
►2. Сключването от отделни държави членки на меморандуми за разбирателство (МзР) относно сътрудничество по инициативата „Един пояс, един път“ може да подкопае единството на ЕС.
►3. Проектите по „Един пояс, един път“ могат да отслабят собствеността на държавите членки върху стратегическа национална инфраструктура, което да доведе до геополитически последици.
►4. Китайските инвестиции водят до разширяване на инфраструктурата за трансгранична свързаност, която се използва от транснационалната организирана престъпност/трафика на хора.
Икономически
►5. Липса на реципрочност в отношенията между ЕС и Китай и неправомерно икономическо предимство на китайските дружества.
►6. Липса на координация между инфраструктурните програми на ЕС и Китай, което може да доведе до пропуски в инфраструктурата за свързаност или до инвестиционни проекти, които се конкурират или дублират.
►7. Китайските държавни предприятия финансират неуправляеми дългове в ЕС и в трети държави, което може да доведе до фалит и загуба на стратегическо обезпечение.
►8. Накърняване на дългосрочната конкурентоспособност на ЕС в резултат на принудителния трансфер на технологии към Китай;
►9. Внос на стоки от Китай в ЕС на цени под производствените разходи;
►10. Засягане на икономиката на ЕС от отрицателни сътресения във веригите му на доставки с основни китайски доставчици.
Социални
►11. Неспазване на трудови/социални права на работниците от страна на китайските дружества, участващи в чуждестранни инвестиции.
Технологични
►12. Недостатъчно спазване от страна на „Един пояс, един път“ на правилата на ЕС за сигурността на данните, което прави Съюза уязвим за кибератаки;
►13. Несъответствие на транспортната инфраструктура на Китай със стандартите на ЕС/международните стандарти, загуба на положителни ефекти.
Правни
►14. Неспазване на финансовите регламенти на ЕС при китайските инвестиции, например в областта на изпирането на пари;
►15. Неправомерно възлагане на инфраструктурни проекти в ЕС на китайски оферти, които са изкуствено занижени;
►16. Засягане на изчисляването на собствените ресурси на ЕС в резултат от измами с митата и ДДС при внос от Китай;
Екологични
►17. Неспазване от страна на китайските дружества на европейските/международните екологични или управленски стандарти, които насърчават устойчивостта;
►18. Засягане на общественото здраве от засилената взаимосвързаност в глобализирания свят (включително китайските транспортни маршрути по инициативата „Един пояс, един път“), ускоряващи разпространението на заболявания.
Ако рисковете се реализират, те биха се отразили негативно върху реципрочността и наличието на равни условия на конкуренция, предупреждават от ЕСП. Три от тези рискове - 6, 10 и 18 - все още не са предмет на никое от текущите действия на ЕК или Европейската служба за външна дейност (ЕСВД).
Особено опасен за ЕС случай на задлъжнялост е този с Черна гора, която е кандидат за членство, се казва в доклада.
За да се реализира инициативата „Един пояс, един път“, Китай е предоставил кредити, без да отчита в достатъчна степен дългосрочната устойчивост на проектите и без да обръща особено внимание на фискалната позиция на заемополучателите. Това е довело до прекомерна задлъжнялост в трети държави, сред които е и Черна гора. Този риск би могъл да се реализира в ЕС, ако в страните членки има такова финансиране на проекти по „Един пояс, един път“.
В списъка на одиторите са включени и 13 възможности за ЕС в политическата и икономическата област.
Възможностите
Политически
►1. Китайските инвестиции в ЕС могат да насърчат общите интереси чрез по-силни двустранни отношения.
►2. Китайските инвестиции допринасят за мира и сигурността в съседните на ЕС държави/развиващите се държави.
Икономически
►3. Ангажираността между ЕС и Китай увеличава международния капацитет за кредитиране, като подпомага икономическия растеж.
►4. Китайските инвестиции в съседните на ЕС държави/развиващите се държави засилват постигането на целите на ЕС, като подобряват икономическия растеж.
►5. Еврото поскъпва, тъй като резервите в чуждестранна валута на Китай се конвертират за придобиване на активи, деноминирани в евро.
►6. Инициативата „Един пояс, един път“ разширява търговията чрез подобряване на свързаността и намаляване на търговските разходи в ЕС и други държави.
►7. „Един пояс, един път“ осигурява допълнително развитие на (търговския) железопътен транспорт като алтернатива както на морския, така и на въздушния транспорт в ЕС.
►8. Чрез „Един пояс, един път“ се намира нов баланс между товарните потоци в посока към/от ЕС.
►9. Инициативата дава стимул за рационализиране на митническите договорености с оглед подобряване на свързаността.
►10. Предприятия от ЕС да изграждат транспортна инфраструктура в Централна Азия с евентуално споделяне на умения между ЕС и Китай.
►11. Сблъскването на ЕС с най-новите технологии дава шанс за насърчаване на стандартите и капацитета на Съюза по отношение на цифровизацията
► 12. ЕС диверсифицира рисковете, свързани със собствеността върху чуждестранни инвестиции, като намалява потенциалната зависимост от отделни държави.
► 13. От сътрудничеството и обмена с Китай се възползват такива сектори на ЕС като висшето образование, научните изследвания, творчеството/културата.
Одиторите предупреждават и за шест бъдещи предизвикателства пред ЕС в реакцията му към държавната инвестиционна стратегия на Китай.
Предизвикателствата
♦ 1. Осигуряване на по-пълни и навременни данни относно китайските инвестиции в ЕС;
♦ 2. Извършване на пълноценен анализ на рисковете и възможностите;
♦ 3. Подобряване на изпълнението на собствената стратегия – действията за насърчаване на реципрочността и предотвратяване на нарушаващия конкуренцията ефект върху вътрешния пазар на ЕС – и предприемане на мерки по отношение на продължаващите рискове;
♦ 4. Оценка на нуждите от финансиране и проследяване на разходите;
♦ 5. Засилване на мониторинга, оценяването и докладването;
♦ 6. По-добра координирана реакция от страна на институциите на ЕС и държавите членки.
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни