Завършване на целия проект на газовия интерконектор с Гърция до края на годината, защото "това е най-важният ни проект" и препоръка към Цвета Караянчева да "си направите една кампания" за газификация на Кърджали, което може да се направи на база новата тръба.
Това бяха два от акцентите на посещението на премиера Бойко Борисов край Кърджали, на място, където се строи въпросният газов проект, водещ началото си далеч назад във времето преди повече от 10 години. Последният официален срок, в който трасето от около 182 км. трябваше да е готово, бе април тази година. Гръцкият строител, избран за изпълнител чрез обществена поръчка, поиска отлагане на сроковете за финал. Днес Бойко Борисов пред представителите на гръцката компания на място заяви - към края на традиционното си включване на живо във фейсбук:
"Пак казвам, не ме устройва да се съдим, защото това ни е най-важният проект. И искам да стане до края на годината".
Обяви още, че се работи за ускоряване на плащанията.
„Това е газовата ни магистрала с Гърция, пандемията я забави малко, но постигнахме съгласие с гръцките ни партньори, че тази годината тя трябва да бъде пусната в търговска експлоатация. Това е геостратегически проект както за България, така и за целия регион“, добави още Борисов, цитиран и от правителствения си пресцентър.
Министърката на енергетиката Теменужка Петкова "докладва" - според любимата терминология на пресцентъра на правителството, докато във видеото просто вметна, че към момента договорът за доставка и производство на линейни тръби е изпълнен, а 101 км от разнесените тръби са заварени. Премиерът, Петкова и икономическият министър Лъчезар Борисов разгледаха и специална карта, инсталирана на място за посещението му, за етапите на работа по трасето. Графикът е по дни, обясни Борисов.
И припомни как държавата сега ще инвестира и близо 500 млн. лв. в газохранилището в Чирен, а там щял да се съхранява втечненият газ от Александруполис. България чрез "Булгартрансгаз" държи 20% от съоръжението. Втечненият газ по интерконекторната тръба щял да стига до хранилището (самата тя е предназначена предимно за връзка с Трансадриатическия коридор - ТАП. Това трябва да е и трасето за изпълненине на договора на България за доставка на газ от Азербайджан. Заради дългогодишното забавяне на интерконектора в момента България получава азерски газ от тръба при Кулата, а не чрез газовата връзка с Гърция - б.р.)
Направете си кампания - може да газифицираме Кърджали
"А, така, а, Цвете, ти на хората в Кърджали ще им кажеш, че правиме така, че да има такава техническа възможност, ако има желание Кърджали да бъде газифициран. Така че направете си една кампания и ако всичко е наред - ще ви вържем - така както е Димитровград, Стара Загора, по трасето и другите градове. "
Това заръча Борисов на председателката на 44-ия парламент и очакван водач на листата на ГЕРБ в региона Цвета Караянчева. Самата тя бе на място, а и следващите спирки в посещението на премиера в Кърджалийско бяха по пътища и мостове, за които - както се обясняваше в живите предавания, правителството е давало пари през годините. От тези постижения на пътното строителство премиер и парламентарен председател споделяха мисли за красотата на Родопите и откъде точно в далечината минава газовият интерконектор. Последваха поещения и в заводи, подпомогнати от държавата в пандемията.
Само пандемията ли забави интерконектора с Гърция?
Стартът на изграждането на междусистемната газова връзка Гърция-България беше даден на 22 май 2019 г. лично от премиерите на двете страни. Газопроводът ще се свърже с гръцката национална газопреносна система и Трансадриатическия газопровод TAP в района на гр. Комотини (Гърция) и с българската национална газопреносна система в района на гр. Стара Загора. Техническият капацитет е от 3 до 5 млрд. куб. м. годишно. Общата стойност на проекта е 220 млн. евро.
Това пише в съобщението на правителствената информационна служба от днес след инспекцията на Бойко Борисов. И всичко от казаното е така. Както и че първо очакването бе сред старта на проекта той да бъде приключен и да заработи през есента на 2020-а. После се заговори за края на 2020-а, после за април 2021, вече за края на годината. И обяснението е най-вече забавяне на дейностите заради пандемията от коронавирус.
В началото на 2015 г. обаче Министерството на енергетиката разработи Пътна карта с разписан график на дейностите по проекта за изграждане на интерконектора България-Гърция. Очакваше се окончателното инвестиционно решение да бъде взето през месец май 2015 г., а самата газова връзка за бъде изградена през 2018 г. Въвеждането й в експроатация пък тогава бе планирано за до 2019 г. (по данни на Министерството на енергетиката - б.р.)
Всъщност самата обществена поръчка за избор на изпълнител започна чак през 2018 г. А строежът реално започна през 2019-а. Нещо повече - заговори се за проблем в подготвяния от години проект, свързан трасето. Част от него следва да мине по дъното на яз. "Студен кладенец" и под коритото на река Марица.
А за цялостните забавявия в годините министърът на икономиката и енергетиката в служебното правителство на Марин Райков - Асен Василев - видя „нежелание проектът да бъде завършен“ (цитиран неотдавна и от "Свободна Европа".)
Още по темата
- "Възраждане" лиши Атанасов от балотаж, прати Кирилов. Парламентът отново не избра председател
- Ново лице на ГЕРБ подава оставка като депутат след натиск от Борисов
- Пеевски: Соросоидите ли ме обвиняват в тандем с Борисов - такъв никога не е имало
- БСП-Триадица: Ръководството на партията обслужва Пеевски и Борисов
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни