• По-малко ли четат децата и защо?
  • Технологиите и екраните, които ни обграждат отвсякъде, ли са виновни?
  • Или и възрастните - родители, учители, някъде бъркат в начина, по който въвеждат децата в света на книгите?
  • Какво може да се направи и как? Кога трябва да започнем да четем на децата и трябва ли да спрем, когато вече могат и сами да свързват буквите в думи, а тях в изречения?
  • Задължителната литература - част от проблема или част от решението?

За това говорим в 37-ия епизод на Z-каст с Валентина Стоева - основател на фондация "Детски книги", която вече повече от десетилетие се е посветила на превръщането на децата в читатели. 

Повод за разговора е новото издание на фондацията "Да отгледаш читател: наръчник за родители".  Книгата е преводна, а авторката - британската експертка Алисън Дейвид, съчетава науката с практиката, стъпвайки на собствения си богат опит от работата в едно от най-големите издателства, на преживяното като родител и на редица научни изследвания и данни. А и на стотици срещи с деца. Книгата е с благотворителна кауза - средствата от продажбата й да бъдат вложени в това заглавието да достигне до поне 100 библиотеки - а оттам до възможно най-много хора, които отглеждат читатели.

"Все по-рядко си даваме сметка, че четенето от хартия е различно от четенето на екран, по различен начин възприемаме информацията. Екранът ни кара да търсим кратките форми, там сканираме и скимираме текста, ако имаме нужда от задълбочено осмисляне, трябва да четем от хартия. За малките деца е много важно да виждат предмета "книга". Ние слагаме книгите на пиедестал и решаваме, че децата ни винаги ще ги харесват, както ние ги харесваме. Това не е така, ако не им покажем, че този предмет - книгата - може да бъде част от тяхното всекидневие",  казва Стоева. 

Защо не трябва да спираме да четем на и заедно с децата до момента, в който те имат нужда от това?

"Книгите са едно много ценно лепило, което ни свързва с децата и ни помага във всеки етап от развитието им какво ги вълнува, да имаме теми за разговор. Любовта към четенето е нещо различно от умението да четеш, което би трябвало да се развие с постъпването в училище. Всъщност обикновено губим децата като читатели, когато се научат да четат сами", обяснява още Валентина. 

А и най-често това се случва с децата на четящи родители, показва практиката. 

Още за детското четене и какво трябва да знаят на първо място възрастните - чуйте: