Article_top

Емил Петров

Автомобилните производители от Fiat до Volkswagen са хвърлили на вятъра около 20 млрд. евро в десетте най-губещи автомобила за последните 16 години, пише сп. Automotive news Europe.

Някои от колите като Fiat Stilo, Peugeot 1007 и Jaguar X-Type докараха ужасни финансови затруднения за техните производители. Други, като Bugatti Veyron, Smart ForTwo и Volkswagen Phaeton просто загробиха огромни суми пари.

"Многомилиардните загуби от някои проекти доведоха почти до фалит отделни производители", казва Макс Уорбъртън, ръководител на екипа в консултантската компания Bernstein Research, създал класацията на най-губещите коли.

За нейното изготвяне са включени производствените и инвестиционните разходи, както и харчовете за развойна дейност. След това от разходите са извадени парите, получени от продажбата на модела през жизнения му цикъл.

Топ техника - яки загуби

Първото поколение на Smart ForTwo имаше техника, позната от суперавтомобилите. Mercedes-Benz допусна грешката да повери разработването му на екип от млади дизайнери, които постоянно вдигаха летвата на техническите му данни. Двуместната микрокола беше със задно предаване, двигател с турбокомпресор, специално разработена каросерия с твърда защитна клетка, както при колите от Формула 1, алуминиеви компоненти и съвършена система за електронен контрол.

Освен това за неговото производство беше построена фабрика във Франция, където заплатите са много високи. Първото поколение излезе на пазара през 1997 г. и се очакваше да бъде достъпен градски мъник, но се продаваше слабо и никога не достигна планираното производство от 200 000 бройки годишно. От първата генерация на Smart Mercedes загуби общо 3,5 млрд. евро - по 4470 на бройка. Не сме сигурни, че Mercedes печели и от актуалното поколение на Smart, смятат от Bernstein Research.

Провалът на Stilo замалко за потопи Fiat

Fiat се прицели във Volkswagen Golf с компактния хечбек Stilo, но се провали здраво. Неговите създатели бяха натоварени със задачата да изкарат истински конкурент на Golf и те се потрудиха сериозно. Колата получи нова платформа, нови двигатели и три версии на каросерията. Но не успя да оправдае очакваните продажби.

"Европейците просто не искат италианска версия на Golf", казва Макс Уорбъртън. Fiat запчна да продава Stilo със сериозни отстъпки при неговото излизане на пазара през 2001 г., което успя да вдигне продажбите му до 180 000 бройки годишно. Но бяха планирани по 380 000.

Общата загуба от проекта е 2,1 млрд. евро - по 2729 евро на кола. Stilo се оказа катастрофална загуба и Fiat дълго време не можа да излекува финансовите рани от него.

Phaeton стана финансова черна дупка

С Phaeton Volkswagen се опита да създаде седан, който да конкурира премиум съперника Mercedes-Benz. За съжаление купувачите на премиум автомобили не искат да виждат на тях емблемата на масова кола. Запитан дали Phaeton може да бъде съперник на S-клас, тогавашният главен изпълнителен директор на Mercedes Юрген Хуберт отвърна:

"Погледнахме отблизо колата и мога да ви кажа, че не могат да си позволят да направят много от нея".

Специално за Phaeton Volkswagen построи нова фабрика в Лайпциг. Автомобилът използваше нова платформа и гигантски двигатели, включително 6-литров бензинов W-12 и 5-литров 10-цилиндров дизел.

"Няма каквато и да е възможност проектът Phaeton случайно да излезе на печелба", твърди докладът.

Volkswagen загуби близо 2 млрд. евро покрай големия седан, което е по 28 101 евро на кола, показвт сметките на Bernstein Research. Беше планирано годишно производство от 50 000 бройки, но реално то не надвиши 11 000.

Плъзгащата се врата не доведе до успех
Peugeot си мислеше, че двувратият миниван 1007 ще стане култова градска кола със своите електрически отварящи се врати, които позволяваха шофьорът и спътникът до него да излизат от него и в най-тесните паркинг места. Но колата беше твърде скъпа. Тя беше лансирана на пазара през 2004 г. с цена от 18 000 евро, но Peugeot трябваше да я редуцира бързо на 12 000 евро.

"1007 беше катострофален търговски провал", казва Уорбъртън. Bernstein Research оценява общата загуба от проекта на 1,9 млрд. евро - по 15 000 на продадена кола. Плановете бяха за годишно производство между 150 000 и 200 000 бройки в завода в Поаси, но първата година оттам излязоха едва 75 000 бройки от модела, като с всяка следваща количеството падаше.

Огромните разходи по уникалните интериор и екстериор на 1007 се оказаха тотална загуба и все още тежат на финансите на завода в Поаси, смятат от Bernstein Research.

А-клас - ударен от постоянните разходи

A-клас беше първата кола на Mercedes с предно предаване, но подобно на Smart инвестиционните му разходи бяха високи и не успя да покрие очакваните обеми на производство. Пуснат през 1997 г. с планирана годишна продукция от 250 000 броя, A-клас не успя да убеди купувачите на ключови пазари и продукцията му едва премина 200 000 броя. Колата имаше катастрофален старт, след като се провали в т.нар. лосов тест, проведен от шведско автосписание. Платформата му беше проектирана и за електрификация, но се оказа подранила с 15 години.

Според анализа общите загуби от проекта са 1,7 млрд. евро - по 1443 на автомобил. Второто поколение на А-клас се справи по-добре, а третото, което изостави кашонестата форма и заложи на стилистиката на купе, вероятно ще е много по-успешно, защото споделя платформата MFA, която е обща с много други модели като четиривратото купе CLA и малкия кросовър GLA.

Veyron - загуба от 4,6 млн. евро на кола

За да си купите Bugatti Veyron ви трябват 1 млн. евро, но Volkswagen губи по 4,6 млн. евро на всяка продадена кола. Версията му Super Sport е най-бързата серийна кола в света и развива 431 км/час. Volkswagen купи френското имение на Еторе Бугати, който създал през 1909 г. марката, ремонтира го, и построи там фабрика, в която колите се сглобяват ръчно. Смята се, че разходите за проектиране на автомобила са над 1,2 млрд. евро. Планираното производство беше за 100 коли годишно, но най-много са били по 80, като в момента бройката е 50. Пълната загуба от проекта е 1,7 млрд. евро, смятат от Bernstein Research.

X-Type почти банкрутира Jaguar

Пуснат през 2001 г., Jaguar X-Type се оказа най-продаваният модел на британската марка с изтъргувани над 362 000 бройки. Но се оказа толкова губещ, че почти доведе до фалит производителя на спортни автомобили.

Ford, който тогава беше собственик на Jaguar, се опита да направи съперник на германските премиум коли като BMW 3-а серия, но дилърите му нямаха опит да продават автомобил от този ценови клас. X-Type излезе при нереалистично високи очаквани нива на продажби без дизелов двигател, което удари продажбите на континентална Европа, както и без избор на каросерии, защото липсваха купе и открити версии.

Премиум купувачите не харесваха X-Type, защото под ламарините му стоеше Ford Mondeo. Годишните продажби бяха планирани за 200 000 броя, но реално не се продаваха повече от 70 000. Общата загуба от проекта е над 1,7 млрд. евро - по 4687 евро на автомобил.

Гон не уцели пазара с Laguna

При третото поколение на Laguna, което излезе на пазара през 2007 г., Renault искаше да създаде голям, мениджърски автомобил, който да конкурира германските премиум машини. Но се оказа слаб продукт, който падна по лице, казва Уорбъртън. Шефът на Renault Карлос Гон не успя да прецени конкурентните качества на модела. Laguna всъщност беше базирана на предишната версия на колата с подменни външен вид и интериор. Въпреки подобрението на качеството, моделът не можа изобщо да разтревожи Audi, BMW и Mercedes. Освен това се оказа, че традиционните купувачи изоставиха сегмента на големите коли за сметка на SUV-овете.

Покрай Laguna Renault загуби 1,5 млрд. евро - по 3548 на автомобил. Планираната му продажна цена беше 22 000 евро, но вървеше реално за 16 000 евро. В момента от него се продават по едва 30 000 бройки годишно.

A2 изпревари времето си

Audi A2 беше иновативна кола с алуминиева конструкция и икономични двигатели, но се оказа финансова катастрофа. В началото беше замислено да носи емблемата на Volkswagen за да излъска имиджа на марката като производител на икономични автомобили. Но заради високите разходи за разработване беше прехвърлена в палитрата на Audi, за да се продава на по-висока цена. Но дори и при цена от 20 000 евро моделът не можеше да покрие производствените си разходи.

Планираното годишно производство от 50 000 бройки беше постигнато само веднъж - през 2002 г. След 5 години на продажба, А2 слезе от конвейра през 2005 г.
Загубите от проекта са 1,3 млрд. евро - по 7532 на кола. Според Bernstein Research алуминиевата конструкция има смисъл само при големите и скъпи коли, защото при малките не може да избие парите си.

Vel Satis се продъни на луксозния пазар

С Vel Satis предишният топдизайнер на Renault Патрик Льо Кемен искаше да създаде кола, която се отличава от другите. Мненията за нея се поляризираха. Някои я смятаха за смело попадение, други - за невероятна грозотия.

Планираната продукция на Vel Satis, която излезе на пазара през 2001 г., беше 50 000 бройки годишно. Но купувачите й обърнаха гръб. Дори за целия жизнен цикъл на автомобила, който приключи през 2009 г., Renault не успя да продаде общо 50 000 коли. Общата загуба от проекта е 1,2 млрд. евро - по 18 712 на кола. Очакваше се продажната цена на Vel Satis да е 35 000 евро, но реално слезе на 30 000.

 
Jaguar X-Type излезе на пазара през 2001 г. и почти не доведе до фалит производителя. Снимка Клуб Z

Автомобилните производители от Fiat до Volkswagen са хвърлили на вятъра около 20 млрд. евро в десетте най-губещи автомобила за последните 16 години, пише сп. Automotive news Europe.

Някои от колите като Fiat Stilo, Peugeot 1007 и Jaguar X-Type докараха ужасни финансови затруднения за техните производители. Други, като Bugatti Veyron, Smart ForTwo и Volkswagen Phaeton просто загробиха огромни суми пари.

"Многомилиардните загуби от някои проекти доведоха почти до фалит отделни производители", казва Макс Уорбъртън, ръководител на екипа в консултантската компания Bernstein Research, създал класацията на най-губещите коли.

За нейното изготвяне са включени производствените и инвестиционните разходи, както и харчовете за развойна дейност. След това от разходите са извадени парите, получени от продажбата на модела през жизнения му цикъл.

Топ техника - яки загуби

Първото поколение на Smart ForTwo имаше техника, позната от суперавтомобилите. Mercedes-Benz допусна грешката да повери разработването му на екип от млади дизайнери, които постоянно вдигаха летвата на техническите му данни. Двуместната микрокола беше със задно предаване, двигател с турбокомпресор, специално разработена каросерия с твърда защитна клетка, както при колите от Формула 1, алуминиеви компоненти и съвършена система за електронен контрол.

Освен това за неговото производство беше построена фабрика във Франция, където заплатите са много високи. Първото поколение излезе на пазара през 1997 г. и се очакваше да бъде достъпен градски мъник, но се продаваше слабо и никога не достигна планираното производство от 200 000 бройки годишно. От първата генерация на Smart Mercedes загуби общо 3,5 млрд. евро - по 4470 на бройка. Не сме сигурни, че Mercedes печели и от актуалното поколение на Smart, смятат от Bernstein Research.

Провалът на Stilo замалко за потопи Fiat

Fiat се прицели във Volkswagen Golf с компактния хечбек Stilo, но се провали здраво. Неговите създатели бяха натоварени със задачата да изкарат истински конкурент на Golf и те се потрудиха сериозно. Колата получи нова платформа, нови двигатели и три версии на каросерията. Но не успя да оправдае очакваните продажби.

"Европейците просто не искат италианска версия на Golf", казва Макс Уорбъртън. Fiat запчна да продава Stilo със сериозни отстъпки при неговото излизане на пазара през 2001 г., което успя да вдигне продажбите му до 180 000 бройки годишно. Но бяха планирани по 380 000.

Общата загуба от проекта е 2,1 млрд. евро - по 2729 евро на кола. Stilo се оказа катастрофална загуба и Fiat дълго време не можа да излекува финансовите рани от него.

Phaeton стана финансова черна дупка

С Phaeton Volkswagen се опита да създаде седан, който да конкурира премиум съперника Mercedes-Benz. За съжаление купувачите на премиум автомобили не искат да виждат на тях емблемата на масова кола. Запитан дали Phaeton може да бъде съперник на S-клас, тогавашният главен изпълнителен директор на Mercedes Юрген Хуберт отвърна:

"Погледнахме отблизо колата и мога да ви кажа, че не могат да си позволят да направят много от нея".

Специално за Phaeton Volkswagen построи нова фабрика в Лайпциг. Автомобилът използваше нова платформа и гигантски двигатели, включително 6-литров бензинов W-12 и 5-литров 10-цилиндров дизел.

"Няма каквато и да е възможност проектът Phaeton случайно да излезе на печелба", твърди докладът.

Volkswagen загуби близо 2 млрд. евро покрай големия седан, което е по 28 101 евро на кола, показвт сметките на Bernstein Research. Беше планирано годишно производство от 50 000 бройки, но реално то не надвиши 11 000.

Плъзгащата се врата не доведе до успех
Peugeot си мислеше, че двувратият миниван 1007 ще стане култова градска кола със своите електрически отварящи се врати, които позволяваха шофьорът и спътникът до него да излизат от него и в най-тесните паркинг места. Но колата беше твърде скъпа. Тя беше лансирана на пазара през 2004 г. с цена от 18 000 евро, но Peugeot трябваше да я редуцира бързо на 12 000 евро.

"1007 беше катострофален търговски провал", казва Уорбъртън. Bernstein Research оценява общата загуба от проекта на 1,9 млрд. евро - по 15 000 на продадена кола. Плановете бяха за годишно производство между 150 000 и 200 000 бройки в завода в Поаси, но първата година оттам излязоха едва 75 000 бройки от модела, като с всяка следваща количеството падаше.

Огромните разходи по уникалните интериор и екстериор на 1007 се оказаха тотална загуба и все още тежат на финансите на завода в Поаси, смятат от Bernstein Research.

А-клас - ударен от постоянните разходи

A-клас беше първата кола на Mercedes с предно предаване, но подобно на Smart инвестиционните му разходи бяха високи и не успя да покрие очакваните обеми на производство. Пуснат през 1997 г. с планирана годишна продукция от 250 000 броя, A-клас не успя да убеди купувачите на ключови пазари и продукцията му едва премина 200 000 броя. Колата имаше катастрофален старт, след като се провали в т.нар. лосов тест, проведен от шведско автосписание. Платформата му беше проектирана и за електрификация, но се оказа подранила с 15 години.

Според анализа общите загуби от проекта са 1,7 млрд. евро - по 1443 на автомобил. Второто поколение на А-клас се справи по-добре, а третото, което изостави кашонестата форма и заложи на стилистиката на купе, вероятно ще е много по-успешно, защото споделя платформата MFA, която е обща с много други модели като четиривратото купе CLA и малкия кросовър GLA.

Veyron - загуба от 4,6 млн. евро на кола

За да си купите Bugatti Veyron ви трябват 1 млн. евро, но Volkswagen губи по 4,6 млн. евро на всяка продадена кола. Версията му Super Sport е най-бързата серийна кола в света и развива 431 км/час. Volkswagen купи френското имение на Еторе Бугати, който създал през 1909 г. марката, ремонтира го, и построи там фабрика, в която колите се сглобяват ръчно. Смята се, че разходите за проектиране на автомобила са над 1,2 млрд. евро. Планираното производство беше за 100 коли годишно, но най-много са били по 80, като в момента бройката е 50. Пълната загуба от проекта е 1,7 млрд. евро, смятат от Bernstein Research.

X-Type почти банкрутира Jaguar

Пуснат през 2001 г., Jaguar X-Type се оказа най-продаваният модел на британската марка с изтъргувани над 362 000 бройки. Но се оказа толкова губещ, че почти доведе до фалит производителя на спортни автомобили.

Ford, който тогава беше собственик на Jaguar, се опита да направи съперник на германските премиум коли като BMW 3-а серия, но дилърите му нямаха опит да продават автомобил от този ценови клас. X-Type излезе при нереалистично високи очаквани нива на продажби без дизелов двигател, което удари продажбите на континентална Европа, както и без избор на каросерии, защото липсваха купе и открити версии.

Премиум купувачите не харесваха X-Type, защото под ламарините му стоеше Ford Mondeo. Годишните продажби бяха планирани за 200 000 броя, но реално не се продаваха повече от 70 000. Общата загуба от проекта е над 1,7 млрд. евро - по 4687 евро на автомобил.

Гон не уцели пазара с Laguna

При третото поколение на Laguna, което излезе на пазара през 2007 г., Renault искаше да създаде голям, мениджърски автомобил, който да конкурира германските премиум машини. Но се оказа слаб продукт, който падна по лице, казва Уорбъртън. Шефът на Renault Карлос Гон не успя да прецени конкурентните качества на модела. Laguna всъщност беше базирана на предишната версия на колата с подменни външен вид и интериор. Въпреки подобрението на качеството, моделът не можа изобщо да разтревожи Audi, BMW и Mercedes. Освен това се оказа, че традиционните купувачи изоставиха сегмента на големите коли за сметка на SUV-овете.

Покрай Laguna Renault загуби 1,5 млрд. евро - по 3548 на автомобил. Планираната му продажна цена беше 22 000 евро, но вървеше реално за 16 000 евро. В момента от него се продават по едва 30 000 бройки годишно.

A2 изпревари времето си

Audi A2 беше иновативна кола с алуминиева конструкция и икономични двигатели, но се оказа финансова катастрофа. В началото беше замислено да носи емблемата на Volkswagen за да излъска имиджа на марката като производител на икономични автомобили. Но заради високите разходи за разработване беше прехвърлена в палитрата на Audi, за да се продава на по-висока цена. Но дори и при цена от 20 000 евро моделът не можеше да покрие производствените си разходи.

Планираното годишно производство от 50 000 бройки беше постигнато само веднъж - през 2002 г. След 5 години на продажба, А2 слезе от конвейра през 2005 г.
Загубите от проекта са 1,3 млрд. евро - по 7532 на кола. Според Bernstein Research алуминиевата конструкция има смисъл само при големите и скъпи коли, защото при малките не може да избие парите си.

Vel Satis се продъни на луксозния пазар

С Vel Satis предишният топдизайнер на Renault Патрик Льо Кемен искаше да създаде кола, която се отличава от другите. Мненията за нея се поляризираха. Някои я смятаха за смело попадение, други - за невероятна грозотия.

Планираната продукция на Vel Satis, която излезе на пазара през 2001 г., беше 50 000 бройки годишно. Но купувачите й обърнаха гръб. Дори за целия жизнен цикъл на автомобила, който приключи през 2009 г., Renault не успя да продаде общо 50 000 коли. Общата загуба от проекта е 1,2 млрд. евро - по 18 712 на кола. Очакваше се продажната цена на Vel Satis да е 35 000 евро, но реално слезе на 30 000.

Коментари

Най

Следвайте ни

 
 

Още по темата

Още от категорията

Анкета

Кога ще приключи ремонтът на „Графа“?