Гигантът Facebook бе хванат за пореден път в лъжа относно сигурността на комуникацията в едно от водещите му приложения - чат-програмата WhatsApp, разказва Business Insider.

Разследване на НПО-то ProPublica сочи, че макар самият екип на социалната мрежа да не се занимава със съобщениета в WhatsApp, компанията плаща на над 1000 работници по цял свят - в САЩ, Ирландия и Сингапур - да четат и модерират съдържанието в чат-програмата.

WhatsApp се хвали с високо ниво на сигурност и защита на съобщенията между потребителите, но това изключва случаите, при които един потребител докладва друг за тормоз, твърдят от компанията. Тогава модераторите получават достъп до докладваното съобщение и други съобщения преди и след него от лични чатове и групи, за контекст.

Както става ясно от разследването на ProPublica, идеята да се изтъква сигурността на WhatsApp е заложена в маркетинговата политика на Facebook. Хората на Зукърбърг не говорят за "модериране на съдържание", когато става дума за чат-програмата с над 2 млрд. потребители - въпреки че такова е налице. По отношение на Facebook и Instagram обаче ежегодно се публикуват доклади за прозрачност и успехи на модерацията на съдържание.

Става ясно, че след закупуването на WhatsApp през 2014 г., вече съществуващи защити са фактически премахнати и хиляди хора, много от които не работят официално за Зукърбърг, а са външни изпълнители, имат достъп не само до съобщения, но и до снимки и видеа на милиони потребители.

В добавка, компанията споделя метаданни на потребителите с различни правителствени агенции по света, но и с рекламни агенции.

Причината за това, обяснява ProPublica, е че Facebook се нуждае от някакъв начин да монетизира чат-програмата - в нея няма реклами и тя е напълно безплатна. Така продаването на данни на потребителите остава единствената опция да се изкарват пари от нея.