Все повече модерни автомобили се контролират почти изцяло от голям таблет в средата на таблото - физическите бутони остават на заден план. Но те са много по-лесни и безопасни за употреба, показва тест на шведското автомобилно списание Vi Bilägare.

Преминаването към таблети и електронен контрол започна още преди десетилетие, но трендът бе поставен от Tesla, която първа монтира наистина голям и качествен таблет в своите електромобили. Много от клиентите ѝ обаче установяват, че контролът на функциите на автомобила през него не е винаги оптимален, особено в по-напечени ситуации.

Vi Bilägare е взело 11 модерни автомобила от различни производители и ги е сравнило със 17-годишно Volvo V70. Тестът е прост - шофьорът кара със 110 км/ч, като през това време трябва да извърши някои прости задачи - да смени радиостанцията, да намали или увеличи климатика, да отвори жабката (да, в Tesla и други коли това става само през таблета). Водачите са имали и достатъчно време да се запознаят добре със системите на колата.

Очаквано, Volvo-то се е оказало най-удобно и всички операции са извършени за под 10 секунди, за които колата е изминала 306 метра.

Същите задачи в модерните коли са отнели 44,6 секунди, или 1372 метра на пътя - над 4 пъти по-дълго.

Шведското издание е забелязало и някои абсурдни дизайнерски гафове. BMW iX, електрическият джип на германския концерн, има безкрайно объркващ интерфейс, който затруднява шофьорите дори при спрял автомобил. Моделите на Volkswagen и Seat пък са си спестили подсветката под тъч-бутоните за контрол на климатика - което значи, че са напълно невидими на тъмно.

Добре са се представили Dacia Sandero и Volvo C40 - и двата автомобила имат тъчскрийн, но и бутони именно за най-простите и често нужни операции.

Дизайнерите на автомобили искат изчистен вид и спестени разходи за физически бутони. Но преместването на всички контроли на автомобила на таблет увеличава шанса шофьорът да се разсее и прави карането по-небезопасно, е изводът на шведите.