Представители на строителните фирми протестират в няколко града в страната, заради неизплащането от страна на държавата по вече изработени договори с компаниите.

Властта се бави с решението, заради неяснотата относно законността на конктрактите, но през това време фирмите започнаха да спират плащания към работниците. 

Най-голяма е протестът в София, но такива има и във Варна, Бургас, Хасково. 

"Не получаваме заплати и затова сме тук. Имаме семейства, имаме сметки, заеми, изнемогваме вече", казват днес протестиращите, цитирани от БНР. 

Другите пък твърдят, че в компаниите им вече има по 150 съкратени служители от 300 общо на щат. Демонстрантите заплашват и че скоро ще напуснат страната и тук няма да останат специалисти, които да изграждат пътищата. 

За какво става дума? 

В средата на миналата година служебният министър Виолета Комитова ревизира договорите за поддръжка на пътната мрежа, заради неизправност на договорите, сключени от времето на ГЕРБ. Проблемът се състои във факта, че договорите са подписвани за една определена индикативна стойност на услугата, но към тях за подписвани анекси за много по-големи суми.

Макар контрактите да са минали през процедура на обществени поръчки, законът казва, че анексите не могат да бъдат за повече от 50% от първоначалната сума. В много от договорите това е пренебрегнато. Така Комитова ги ревизира и някои от тях са прекратени, при други не може да има допълнително възлагане. 

Така обаче в момента АПИ не може да възлага ремонти, защото процедурите по избор на нови изпълнители едва сега започнаха и до избирането им има много време. Реално Караджов иска НС да му позволи да продължи старите контракти до избирането на новите изпълнители. 

В резултат днес ремонти по пътищата не се извършват, а на места заради проблема, се точат огромни опашки. 

Всъщност обаче, решението на НС за разплащане се бави, заради коалиционните драми и в един момент стана заложник на решението за нов гуверньор на БНБ. 

Днес премиерът Кирил Петков заяви, че се надява утре НС все пак да успее да вземе решение и към пътищарите да потеглят около 600 млн. лв. - половината от общата дължима сума. Другите обаче ще се изплатят след пълна ревизия на договорите и преценката дали те са законни.