Пореден скандал, поредно пропукване на коалицията и пореден ден, в който парламентът не може да вземе решение за позволяване на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) да продължи да извършва ремонти по републиканската пътна мрежа. А в дъното на това фиаско се оказа... ожесточеният спор между "Продължаваме промяната" и "Има такъв народ" кой да оглави БНБ, както и средства в строителството. 

Как тези две неща са свързани?

Днес в залата на Народното събрание присъства лично вицепремиерът министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов, който за пореден път поиска от парламента да отвори вратичка, която да му позволи да гарантира работата на АПИ. 

Депутатите обаче почти не му обърнаха внимание и започнаха да се карат. Причината - твърдението на председателя на Народното събрание Никола Минчев, че точката не може да бъде гледана, защото не е представен доклад от бюджетна комисия. Което е факт. ИТН обаче, от чиято квота е министър и Караджов, обявиха, че доклад няма, защото от "Продължаваме промяната" не са пожелали да влязат в комисия. "Това е шизофренизъм", развика се председателят на групата Тошко Йорданов. 

Факт, доклад за зала нямаше. По ред причини, заровени още вчера. От една страна вчера депутатите на ПП са бойкотирали заседанието на водената от Любомир Каримански бюджента комисия. (Каримански е и кандидатът на ИТН за гуверньор на БНБ). По информация на Клуб Z членовете на комисията от ПП, са били "изтеглени" от представител на правителството и така вчера кворум не се събра и съответно заседание не бе проведено.

Председателят на регионалната комисия пък - Настимир Ананиев, който е от ПП, все още не е положил подпис под доклада. Което допълнително бави процедурата.

Но "върхът на сладоледа" е, че председателят на парламента реши да разпредели проекта на регионалното министерство и към комисията по правни въпроси, която тепърва трябва да го разглежда.

А в дъното на този своеобразен бойкот и от страна на ИТН, и от страна на ПП, стои продължилият и вчера спормежду коалиционните партньори за това Андрей Гюров (ПП) или Каримански да оглави БНБ.

Отделно, хората на Слави Трифонов не били съгласни с предложение на вицепремиера и финансов министър Асен Василев регионалното министерство да се разплати сега с половината от средствата за пътищата, а после парите за строителството да минават през отделни постановления на Министерския съвет, т.е. след санкция на финансовия министър.

Ето как, въпреки важността на задачата с поддръжката и строителството на пътищата у нас, депутатите предпочетоха да се скарат, да си вземат почти 40-минутна почивка и след нея да решат, че е най-добре да оставят въпроса за утре. Ако има доклад... Такъв все пак се очаква да се появи, след като бе насрочено и извънредно заседание на правната комисия, включена в последствие в процеса. И на бюджетната.

Иначе, за какво става дума в казуса с пътищата?

В средата на миналата година служебният министър Виолета Комитова ревизира договорите за поддръжка на пътната мрежа, заради неизправност на договорите, сключени от времето на ГЕРБ. Проблемът се състои във факта, че договорите са подписвани за една определена индикативна стойност на услугата, но към тях за подписвани анекси за много по-големи суми. Макар контрактите да са минали през процедура на обществени поръчки, законът казва, че анексите не могат да бъдат за повече от 50% от първоначалната сума. В много от договорите това е пренебрегнато. Така Комитова ги ревизира и някои от тях са прекратени, при други не може да има допълнително възлагане. 

Така обаче в момента АПИ не може да възлага ремонти, защото процедурите по избор на нови изпълнители едва сега започнаха и до избирането им има много време. Реално Караджов иска НС да му позволи да продължи старите контракти до избирането на новите изпълнители. 

"Пътищата в България, които и без това са в трагично състояние, вече не могат да бъдат поддържани и ремонтирани. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) не може повече да възлага каквито и да било дейности по поддръжка на републиканската пътна мрежа – дейности за подмяна на мантинели, пътни знаци, нито поставяне на предпазни или ограничаващи мрежи. Ако нейните ръководители направят нови възлагания, те ще се изправени пред следната дилема - дали да спазят стриктно закона или умишлено да го нарушат с всички последици", каза днес той. 

И продължи: 

"Обръщам се към Народното събрание с предложение да разреши на АПИ да продължи да поддържа и да ремонтира републиканската пътна мрежа по действащите договори до избор на нови изпълнители по новите открити конкурсни процедури, както и да даде възможност да се довършат 278-те недовършени обекта, магистрални пътни участъци, мостове, тунели и други и да разплати частично претендираните от пътностроителните фирми суми с цел да се намали социалното напрежение, породено от масовите уволнения в тях и последвалите протести и блокади на пътища и проходи от техни служители."

Големият въпрос тук е дали с това решение няма да се узаконят незаконни договори. Според Караджов - това не е случаят.