Страните членки на ЕС, Европейската комисия и Европейският парламент финализираха ново законодателство, което позволява по-успешна борба с речта на омразата, кампаниите за дезинформация или продажбата на фалшификати в интернет, предаде БТА.

След няколко месеца на преговори бе постигнато споразумение между европейските институции за Регламента за цифровите услуги, който ще наложи на големите дигитални платформи като „Фейсбук“ или „Амазон“ изискване да полагат повече усилия срещу незаконното или опасно съдържание онлайн. Инициатори на идеята са еврокомисарите за вътрешния пазар Тиери Бретон и за конкуренцията Маргрете Вестагер.

„Това е едно историческо споразумение - заяви председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен. - Нашите нови правила ще защитават потребителите онлайн, ще осигуряват свобода на словото и възможности за компаниите."

„Регламентът за цифровите услуги е световна премиера в областта на регулирането на цифровия пазар“, се казва в съобщение на Съвета, представляващ 27-те страни членки.

Оттам изтъкват, че текстът е утрвърдил принципа, според който онова, което е незаконно извън мрежата, трябва да бъде смятано за незаконно и онлайн. Целта е защита на цифровото пространство срещу разпространението на незаконно съдържание и гарантиране на защитата на основните права на потребителите.

Регламентът е една от двете глави на мащабен план, представен през декември 2020 г. от ЕК. Първата част засяга регулирането на цифровите пазари и атакува антиконкурентните практики. Той бе финализиран в края на март.

Регламентът като цяло актуализира директивата за електронната търговия отпреди 20 години, когато дигиталните платформи бяха още в зародиш.

Новият регламент въвежда задължението платформите да изтеглят бързо незаконното съдържание (според европейските и националните закони), веднага щом една платформа го забележи или бъде информирана за него. Регламентът задължава социалните мрежи да суспендират акаунтите на потребители, нарушаващи често пъти закона. Той ще задължи сайтовете за онлайн продажба да контролират самоличността на доставчиците си, преди да предлагат продуктите си.

В центъра на проекта са нови задължения, наложени на най-големите платформи. Това са тези, които наброяват над 45 милиона активни потребители в ЕС Става дума за близо 20 компании. Списъкът им предстои да бъде изготвен, но той може да включва „Гугъл“, „Фейсбук“, „Епъл“, „Амазон“, „Майкрософт“, „Туитър“, а вероятно и „ТикТок“, „Заландо“ или „Букинг“.

Тези компании сами трябва да оценят рисковете, свързани с използването на техните услуги и да въведат подходящи средства за изтегляне на проблемно съдържание. От тях ще се изисква засилена прозрачност за техните данни и алгоритми за препоръка. Те ще бъдат подлагани на одит веднъж годишно от независими органи, поставени под надзора на ЕК, която може да налага глоби до 6 процента от техните годишни продажби в случай на повтарящи се нарушения.

В контекста на руската агресия в Украйна в регламента е вкаран и механизъм за действия в случай на криза. Той позволява на ЕК да взима пропорционални и ефикасни мерки спрямо големите платформи, които допринасят за разпространяването на фалшиви информации.