Когато преди четири години две жени с опит и познания за доброволчеството и благотворителните каузи решават, че е време за нова крачка, те имат само приблизителна представа с какво се захващат. Решават да създават играчки. При това образователни, чрез които децата хем се забавляват, хем учат. Изборът е интересен, защото нито Кунка Великова, нито "съучастничката" ѝ в новото начинание Нина Димова са педагози, психолози, художници или дизайнери.
За успеха си имат обаче две важни предпоставки - знаят какви хора им трябват и как да ги намерят, знаят и какво искат да правят - неща за душата.
Кунка е учила счетоводство, после социален мениджмънт, има опит в сферата на човешките ресурси. Двете с Нина заедно действат по различни проекти от 2011 г., били са в по-ранен етап и доброволки и към неправителствена организация, работеща срещу агресията в семейството, за преодоляването на последствията от насилие. В един момент обаче печеленето на проекти, организирането на различни кампании, събирането на средства за дадена кауза започва да им се струва някак недостатъчно, имат усещането, че когато отмине събитието сякаш реално не си помогнал.
"За момента си удовлетворен, но започнахме да искаме нещо, от което постоянно да виждаме ползите и смисъла", обяснява Великова.
Двете се насочват към сферата на образованието, а идеята за играчки, чрез които се учи, идва постепенно.
"При децата не може да се раздели играта от обучението, само възрастните го правим", смята Великова.
Когато двете с Нина Димова създават "Неща с душа" целта им е да правят продукти, които да представляват липсващото звено между играчката и учебника.
С тази идея печелят проект за 15 месеца по Оперативна програма "Човешки ресурси" - "за осигуряване на устойчива заетост на лица от уязвими групи чрез създаване на социално предприятие на детски образователни игри".
Началото
Преди да започнат, правят сериозно проучване, търсят правилните хора.
Сега Великова отчита, че са имали и късмет с персонала още в началото. И дава пример как трудовата терапевтка, която наемат, е и художничка.
"Всички се обучавахме в началото в движение. Никой не беше правил детски играчки", спомня си сега една от съоснователките на "Неща с душа".
За всеки свой продукт черпят идеи от различни места. Понякога при тях идват специалисти - учители, психолози, логопеди, с предложение да бъде направен даден предмет, който ще им е от полза при работата с деца, понякога те самите виждат някои идеи от други страни и ги адаптират.
"Работим постоянно със специалисти, често и на нас ни хрумват идеи", обяснява Кунка Великова.
Кое е специалното в "Неща с душа"
"Неща с душа" е социално предприятие, което има двойно полезна мисия. Философията, която се следва при създаването на продуктите, е за качествено обучение чрез забавление, без стрес. Такъ тип играчки са необходими и важни за развитието и на децата със специфични образователни потребности. Едновренно с това и хората, които ги изработват, са с увреждания. Точно те често поради комплексни причини остават извън пазара на труда, за тях обикновено е много по-сложно да си намерят работа и да не разчитат на държавата за подпомагане, а сами да изкарват с труда си парите си. От социалното предприятие им дават един по-дългосрочен ангажимент. В момента в "Неща с душа" работят 8 души, 5 са с увреждания, има и майка на дете с увреждания.
Къде е душата?
Душа има във всяко от нещата, които правят тези 8 човека. Всяка играчка е ръчно изработена, много често по нея има и допълнителна рисувана украса. Материалите са преимуществено естествени - с голямо ударение върху дървото. Личният елемент продължава и в опаковката, в начина на поднасянето на "нещото с душа". Така клиентът може да почувства, че е получил предмет, който е лично за него, със специално внимание и грижа.
Кунка разказва, че дъщерите ѝ вкъщи често също тестват предварително продуктите дали ще им допаднат, дали ще са им интересни.
"Всеки един артикул е внимателно подбран или специално разработен от нас, в него е вложена много мисъл и любов, ръчно е обработен и опакован от нашия екип. Той има история, така да се каже притежава душа и свой живот, с което се различава от артикулите, предлагани в големите вериги магазини и масовите продукти. Обръщаме внимание и на децата със специални образователни потребности, вдъхновяваме се от новите тенденции в обучението и вярваме, че ученето чрез игра е най-ползотворно и трайно за детския “попиващ ум”. Освен че нашите обучителни материали улесняват работата на педагозите и на децата, ние можем да изработим материал по Ваш дизайн, адаптиран за Вашите нужди или брандиран с Вашето лого", се казва в представянето на социалното предприятие.
Клиентите, които избират този персонализиран подход, най-често са родители, специалисти в сферата на образованието, много училища, детски градини, обяснява Великова. От нещата, които те предлагат, сттават и чудесни, смислени и полезни подаръци.
Играчките са предназначени за деца от 0 до 12 години. Те помагат на малките да придобият ценни умения - да се научат да смятат, да познават и изписват буквите, да познават часовника и т.н.
COVID и след него - новата криза
Пандемията, както за повечето бизнеси в страната, и за социалното предприятие се оказва труден период. Поръчките, заради спецификата на потребителите, сериозно намаляват след дългите месеци, в които стоят затворени училищата в страната. Детските градини работят, но разходите за играчки по това време не са им първи приоритет. В "Неща с душа" се налага да минат в този период и на непълън работен ден, Трябва да вземат и много повече противоепидемични мерки, за да се предпазят работещите в предприятието. Справят се като разчитат много на компании с добра корпоративна култура, които правят по-големи поръчки за сувенири, подаръци на служителите си и т.н.
След отслабването на епидемията и отмяната на мерките, както и с трайното връщане на учениците в училище, интересът към продуктите на "Неща с душа" отново тръгва нагоре.
Великова обаче не крие, че сегашната ситуация - скок на цените на горивата, като цяло растяща инфлация, общото усещане за несигурност заради войната в Украйна, няма да се отрази добре на тъкмо закрепилия се социален бизнес. В последно време само сметките за ток с 60 на сто нагоре. Притеснява се, че когато всички цени скачат, хората ще ограничат търсенето на детските играчки. Все още от "Неща с душа" се опитват да се въздържат да вдигат цените на изделията си, но съзнават, че в един недалечен момент може да се наложи и това да направят.
От социалното предприятие сега са решили да разширят кръга на предлаганите продукти - като се ориентират и към изработка на фирмени сувенири, рекламни материали и т. н. Обясняват, че са много активни в представянето на новите неща, които създават - пред потенциални бизнес партньори, училища, детски градини и т. н. Отчитат, че няма достатъчно стимули от държавата, за да се задържи подобно предприятие с двойна социална кауза по-дългосрочно.
"Удовлетворението сега е по-голямо, помагаме трайно, но е и много по-напрегнато, изисква много повече умения, непрестанно планиране, предприемачество", прави равносметка Кунка Великова.
---
Този материал е създаден по проекта „Малък бизнес, голям успех“ на Клуб Z. Ако имате интересни идеи за предприемчиви собственици, развиващи малък и среден бизнес у нас, можете да ни ги изпратите на имейл clubz@clubz.bg (в Subject/Тема напишете „Малък бизнес, голям успех“).
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни