"Gaslighting" е думата на годината според "Мериъм-Уебстър". Тя е най-търсената в онлайн речника за 2022 г., съобщи АП.

Регистрирани са 1740 процента повече търсения на значението, отколкото през предходната година.

За Gaslighting няма една дума, с която може да бъде предадена на българския език. Това е термин от психологията. Буквално се превежда като „осветление на газова светлина” и „затъмняване”. Като се разбира опит за фина на манипулация - замъгляване на усещанията, мисли. Или с други думи, това е опитът да накараме някого да вярва, че това, което преживява всъщност не е реално. 

Според дефиницията в речника това е форма на психологическа манипулация за продължителен период от време, в резултат на която жертвата започва да поставя под въпрос, да се съмнява в истинността, правилността на мислите си, възприемането на реалността, спомените. Всичко това обикновено води да объркване, загуба на увереност в самия себе си, несигурност в менталната и емоционална стабилност, както и в зависимост от човека, който извършва тази манипулация.

Gaslighting е дума, която започна да се употребява изключително често в английския език, особено през последните четири години.

Това е изненада за много от нас, каза Питър Соколовски, редактор в merriam-webster.com, в свое интервю пред АП, цитиран от БТА.

“Това е дума, чието значение се търси всеки ден от годината.“

Терминът се използва и от психотерапевти за описание на контрол във връзка, изпълнена с насилие. 

През 1944 г. излиза "Светлина от газова лампа" - филм с Ингрид Бергман по едноименната театрална пиеса на Патрик Хамилтън от 1938 г. В пиесата, а и във филма, съпругът на главната героиня променя различни детайли в дома им, за да я накара да се съмнява във възприятията си и да мисли, че полудява. Едно от нещата, които прави, е да затъмнява газовите лампи. Оттам психологията взаимства и терминът gaslighting - "газово осветление" или "затъмняване". 

Сайтът мerriam-webster регистрира 100 млн. търсения на месец. Изборът на дума на годината се основава само на честотата на търсене. През 2021 г. дума номер едно е била “ваксина“. 

Останалите думи в Топ 10 на 2022 година са: “олигарх” (търсена след руската инвазия в Украйна), “омикрон” (свързана с пандемията от КОВИД-10), “узаконяване“ (след отмяната на правото на аборт в САЩ), „кралица консорт“ (заради титлата на Камила съпругата на крал Чарлз), „атака“ (свързана с претърсването на дома на Доналд Тръмп), „чувстващ“ (свързана с проект за изкуствен интелект), „кенсъл култура“, „ЛГБТКИА“, „глина“.