Най-новият американски ядрен стелт (невидим за радарите) бомбардировач прави своя публичен дебют след години на тайна разработка и като част от отговора на Пентагона на нарастващите опасения за бъдещ конфликт с Китай, предае Асошиейтед прес.

Б-21 "Рейдър" (B-21 Raider) е първият нов американски бомбардировач от повече от 30 години. Почти всяка част от програмата за развитието му е секретна. Преди насроченото му в петък показване за ограничена публика в завод на военновъздушните сили в Палмдейл, Калифорния, бяха публикувани само скици от художници. Тези няколко изображения разкриват, че "Рейдър" прилича на черния ядрен стелт бомбардировач, който в крайна сметка ще замени, Б-2 "Спирит" (B-2 Spirit).

Бомбардировачът е част от усилията на Пентагона да модернизира и трите части на своята ядрена триада, която включва  също ракети със стационарно и с морско базиране.

Китай е на път да има 1500 ядрени оръжия до 2035 г. и неговите успехи в хиперзвуковите ракети, кибервойната, космическите способности и други области представляват „най-сериозното и системно предизвикателство за националната сигурност на САЩ и свободната и отворена международна система“, каза Пентагонът тази седмица в своя годишен доклад за Китай.

Въпреки че "Рейдър" външно прилича на Б-2, ако като влезете вътре в него, приликите свършват, казва пред АП Кати Уордън, главен изпълнителен директор на корпорацията "Нортроп Груман", която произвежда "Рейдър".

„Начинът, по който работи вътрешно, е изключително напреднал в сравнение с B-2, тъй като технологията е еволюирала толкова много по отношение на изчислителните възможности“, казва Уордън.

Други промени вероятно включват усъвършенствани материали, използвани в покритията, за да направят бомбардировача по-труден за откриване, нови начини за контрол на електронните емисии, така че бомбардировачът да може да излъже противниковите радари и да се маскира като друг обект, както и използването на нови технологии за задвижване, казаха няколко анализатори в областта на отбраната.

В информационна листовка "Нортроп Груман", която е базирана във Фолс чърч, Вирджиния, казва, че използва „нови производствени техники и материали, за да гарантира, че Б-21 ще победи системите за забрана на достъп, с които ще се сблъска“.

Уордън е отказала да разкрие спецификата на тези технологии, но е казала, че бомбардировачът ще бъде по-невидим от предшественика си.

„Когато говорим за ниска видимост, това е невероятно ниска видимост“, казва Уордън. „Ще го чуете, но наистина няма да го видите.“

Шест Б-21 "Рейдър" са в производство. Военновъздушните сили планират да построят 100, които могат да разполагат или с ядрени оръжия, или с конвенционални бомби и могат да се използват със или без човешки екипаж. Както от Военновъздушните сили, така и от "Нортроп" също посочват сравнително бързото развитие на "Рейдър": бомбардировачът е преминал от възлагането на поръчката до дебют за седем години. Други програми за изтребители и кораби са отнели десетилетия.

Цената на бомбардировачите не е известна. Преди това Военновъздушните сили определиха цената за закупуване на 100 самолета на средно 550 милиона долара всеки през 2010 г. - приблизително 753 милиона долара днес.

За Б-2 също беше предвидено да бъдат построени повече от 100 самолета, но в крайна сметка бяха произведени само 21 от тях, поради преразходи и променена среда за сигурност след розпадането на Съветския съюз.

През октомври 2001 г. пилоти на Б-2 поставиха рекорд, когато летяха 44 часа без прекъсване, за да хвърлят първите бомби в Афганистан след атаките от 11 септември. Но Б-2 често изпълнява дълги двупосочни мисии, тъй като в световен мащаб има малко хангари, които могат да поемат размаха на крилата му. Това ограничава къде Б-2 могат да кацат за необходимата поддръжка след полет. И хангарите трябваше да бъдат климатизирани - тъй като прозорците на "Спирит" не се отварят, по-горещият климат може да повреди електрониката в пилотската кабина.

Новият Raider също ще получи нови хангари, за да се приспособи към размера и сложността на бомбардировача, каза Warden.

Последната забележима разлика е в самия дебют. Въпреки че и двата самолета се показват за първи път в завода 42 на ВВС в Палмдейл, през 1989 г. Б-2 беше пуснат на открито сред много обществени фанфари.

Предвид напредъка в сателитите и камерите за наблюдение, "Рейдър" ще дебютира много дискретно и ще бъде показан в хангар. Поканени гости, включително министърът на отбраната Лойд Остин, ще станат свидетели на отварянето на вратите на хангара, за да видят бомбардировача при публичното му представяне, след което вратите ще се затворят отново.

„Магията на платформата“, казва Уордънт, „е това, което не виждате.“