В какво състояние са тунелите, включително по най-новата ни така наречена автомагистрала - "Струма". Така наречена, защото покрай катастрофата с изгорелите македонски граждани, а и след това от данните, изнесени от служебното правителство, се установи, че тя никога не е била магистрала - нито покрива критериите, нито някога е приета от комисия като такава...

За състоянието на тунел "Мало Бучино" днес разказа пред Нова тв Диана Русинова от неправителствения Европейски център за транспортни политики.

"Виждате заблатяването в канавката, която никога не е почиствана, виждате върху каква кал газим. Тук трябва да има маркировка, този знак трябва да е зелен, не може да е син, другият отзад не трябва да го има. Тунелът не е чистен никога. Има изгнили канални мрежи на кабелите, а виждате и как са прекарани самите кабели.

Осветлението не отговаря на минималните изисквания.

Трябва да има противопожарни табла и аварийно осветление. Тук не се вижда аварийно осветление, таблата са разрушени", изброи експертката.

Тя поясни, че според евродирективите всяка година сме длъжни да порверяваме тунелите по европейските пътища. 

Осветлението, специално замерено от екипа на ЕЦТП, не отговаря и на минималните изисквания, казва инж. Русинова. Тя посочва, че вътре в съоръжението трябва да има т. нар котешки очи - но те изобщо не са тези, които трябва да са на скоростен път.

От пясъчни, солни и всякакви други наноси през годините вътре маркировка въобще не се вижда. А при дъжд или сняг натрупаната така разнородна мръсотия се разлива по платното и го прави на "пързалка".

Според експертката един тунел би трябвало да може да се измие за максимум два часа. Това, както и почистване на канавката, би трябвало да са дребни разходи.

Русинова показва и падналата мрежа край пътя, която е част от безопасността, защото пази от внезапно излизане на животни на платното.

Тя смята, че тунелът е започнал постепенно вече да се разрушава.

10 млн. евро на километър и малко история:

"Тунел "Мало Бучино" е един от трите по някогашната т. нар. магистрала "Люлин" - която после е закрита като понятие, защото се влива като част от АМ "Струма". Става въпрос за 19 км между София и Перник, които са "двулентов автомобилен път с допълнителна аварийна лента и разделителна ивица".

Общата стойност на проекта за изграждането на магистралата е 185 млн. евро, като от тях 135 млн. евро са безвъзмездна помощ по програма ИСПА. Високата цена на пътя се обяснява с преминаването му през пресечен терен, което изисква множество мостове и тунели, както и с покриването на определени еко- и шумоизолационни изисквания=

На 15 май 2011 г. магистралата е официално открита. Докато се наричат АМ "Люлин", 19-те километра се водят и първата изцяло построена магистрала в България."

Репортажът тази сутрин показа и екип проверяващи на ИА "Автомобилна администрация" - бившата ДАИ, който спира тирове един след друг. Но нито бусът им е насочен с предницата към проверявания - за да снима камерата, а и предишният шофьор пет пъти влизал и излизал в кабината при ДАИ-аджиите.

Защо ли, наистина?...