Ръководството на БДЖ се готви да затвори 48 гари за товарна дейност през тази година. Това е вътрешна информация, която не е официална, но със сигурност ще доведе до допълнителен спад на превозваните обеми. Това заяви за Клуб Z председателят на най-големия синдикат в железниците Петър Бунев.

В организацията му членуват 10 000 от общо 22 000 служители на жп превозвача и релсовата компания НКЖИ.

Клуб Z се опита да провери информацията на Бунев и изпрати три конкретни въпроса до пресслужбата на БДЖ. Те са:

- Вярно ли е, че 48 гари ще бъдат затворени за товарна дейност?

- Кои са те?

- От кога ще стане закриването?

От националния жп превозвач бяха любезни да изпратят следния отговор на така зададените въпроси:

В отговор на Вашето запитване, бихме искали да Ви информираме, че в момента се работи по изготвяне на план за финансово стабилизиране на "Холдинг БДЖ" ЕАД. В този план ще бъдат включени всички мерки, свързани с инвестиции, погасяване на задължения към банки и оздравяване на дружеството. 

Когато планът бъде изготвен, ще бъде представен официално пред българската общественост. 

Ако вие разбирате какво общо имат отговорите на БДЖ със зададените въпроси, то е добре да го обясните на автора на тази статия, който си признава чистосърдечно, че не разбира. Факт е обаче, че отговорът не гласи: "Не, няма да затваряме гари за товаро-разтоварни дейности".

Подготовката на плана за финансово стабилизиране на БДЖ бе наложен като ултимативно изискване от парламентарната комисия по транспорт след като депутатите от всички парламентарни групи се стреснаха, че отпадането на влакове от графика на движение ще доведе до слаби резултати на местните избори наесен. 

В същото време от синдикатите в железниците смятат, че за по-светлото бъдеще на жп превозвача не са необходими съкращения на влакове, а пускането на допълнителни композиции в районите, в които има търсене на услугата.

В цяла Европа предпочитат влаковете, защото са удобни. Но, за да са удобни, те трябва да са на често и да са хубави и да се движат с висока скорост, казва синдикалният лидер Петър Бунев.

Според него приватизацията на "БДЖ-Товарни превози" изобщо не може да бъде решение на проблемите в жп компанията.

Позицията ни за приватизацията остава непроменена. Категорично сме против. Друг е въпросът какво ще се случи. Реално не са започнали нищо и не съм сигурен, че ще се намери инвеститор, обясни той.

Според Бунев финансовите резултати на товарното поделение са плачевни, техниката - остаряла, а обемите - малки.

В момента "БДЖ-Товарни превози" приемат да возят и товари от един-два вагона. Това частен превозвач никога не би си позволил да направи. Много неизгодно е. Частните превозвачи търсят големите блок влакове с по 10-20 вагона, а неефективните превози просто не се приемат, добави синдикалистът.

В момента "БДЖ-Товарни превози" превозват по-малко от 10 милиона тона стоки на година. През 80-те години на миналия век само поделението на компанията в София е вършело няколко пъти повече работа.