"Специално за този художник, надали има един, двама или трима специалисти, които знаят достатъчно и да могат да направят такива експертизи."

Това обясни тази сутрин пред Нова тв Емил Чушев - реставратор и колекционер на изкуство, по повод мистерията с намерена у нас картина, за която се предполага, че е неизвестна некаталогизирана творба на Джаксън Полък.

Американският гений на абстракционизма умира едва на 44 г., но намерената в рамките на междунродна полицейска операция картина има посвещение на актрисата Лорън Бекол и дата - 1949 г. 

Според Чушев, дали една картина е от голям художник и е оригинална, или фалшификат, е много трудно да се каже. За целта се изискват доста сериозни изследвания - на структурата, на грунда, на живописта, на лаковото покритие. 

Предисторията

Въпросът за това как се проверява дали една картина е оригинална излезе на дневен ред след откритото от ГДБОП платно, за което се смята, че е на Джаксън Полък. А покрай картината излязоха и мистериозни детайли. Предполага се, че тя е била част от колекцията на румънския комунистически лидер Николае Чаушеску.

На гърба на платното пък, освен подписа на Чаушеску има - както стана ясно - посвещение на актрисата Лорън Бeкол.

„Не можеш с един поглед да кажеш дали картината е оригинална, изискват се доста сериозни изследвания и доста време и ресурси”, коментира Емил Чушев.

„Не знам дали са направени такива изследвания, според мен не могат да се направят за толкова кратко време”, каза още реставраторът. 

Той призна, че преди 7-8 години лично се е сблъсквал с менте, за което се твърдяло, че било на Джаксън Полък, но там разликата можела да се установи дори само визуално.

Клуб Z припомня, че от прокуратурата обявиха, че вече са направени две експертизи, които сочат по-скоро на автентичност. Но за най-сигурно трябвало да се направи анализ на свързвателя на боите – подобно изследване обаче изисква...  вземане на проба.

Въпреки това Чушев припомня, че в България нямаме база за сравнение - дори да вземем проби от картината, няма с какво да ги сравним. Обикновено ателиетата и специалистите, които правят такива експертизи, си имат такава база за сравнение - визирайки световни арт къщи.

Според експерта на черния пазар от България се изнасят доста антики, но попадането на такава картина у нас е било случайност.

„Надали в България има човек, който да даде 10, 20, 50 милиона евро или долара за такава картина, при положение че много трудно може да се докаже нейната автентичност”, смята Чушев.