"Специално за този художник, надали има един, двама или трима специалисти, които знаят достатъчно и да могат да направят такива експертизи."
Това обясни тази сутрин пред Нова тв Емил Чушев - реставратор и колекционер на изкуство, по повод мистерията с намерена у нас картина, за която се предполага, че е неизвестна некаталогизирана творба на Джаксън Полък.
Американският гений на абстракционизма умира едва на 44 г., но намерената в рамките на междунродна полицейска операция картина има посвещение на актрисата Лорън Бекол и дата - 1949 г.
Според Чушев, дали една картина е от голям художник и е оригинална, или фалшификат, е много трудно да се каже. За целта се изискват доста сериозни изследвания - на структурата, на грунда, на живописта, на лаковото покритие.
Предисторията
Въпросът за това как се проверява дали една картина е оригинална излезе на дневен ред след откритото от ГДБОП платно, за което се смята, че е на Джаксън Полък. А покрай картината излязоха и мистериозни детайли. Предполага се, че тя е била част от колекцията на румънския комунистически лидер Николае Чаушеску.
На гърба на платното пък, освен подписа на Чаушеску има - както стана ясно - посвещение на актрисата Лорън Бeкол.
„Не можеш с един поглед да кажеш дали картината е оригинална, изискват се доста сериозни изследвания и доста време и ресурси”, коментира Емил Чушев.
„Не знам дали са направени такива изследвания, според мен не могат да се направят за толкова кратко време”, каза още реставраторът.
Той призна, че преди 7-8 години лично се е сблъсквал с менте, за което се твърдяло, че било на Джаксън Полък, но там разликата можела да се установи дори само визуално.
Клуб Z припомня, че от прокуратурата обявиха, че вече са направени две експертизи, които сочат по-скоро на автентичност. Но за най-сигурно трябвало да се направи анализ на свързвателя на боите – подобно изследване обаче изисква... вземане на проба.
Въпреки това Чушев припомня, че в България нямаме база за сравнение - дори да вземем проби от картината, няма с какво да ги сравним. Обикновено ателиетата и специалистите, които правят такива експертизи, си имат такава база за сравнение - визирайки световни арт къщи.
Според експерта на черния пазар от България се изнасят доста антики, но попадането на такава картина у нас е било случайност.
„Надали в България има човек, който да даде 10, 20, 50 милиона евро или долара за такава картина, при положение че много трудно може да се докаже нейната автентичност”, смята Чушев.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни