От утре влизат в сила промени в Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им и т.н. Това става, след като, въпреки влошената ситуация с пътната безопасност - най-вече с пияни и дрогирани водачи и такива, отказващи проба, последният парламент няма време и изобщо не задвижи промени в наказанията, предвидени в Закона за движение по пътищата.

Вече ще се отнемат 15, а не 12 точки при отказ за проверка с дрегер или тест за наркотици. При повторно нарушение - употреба на алкохол вече ще се отнемат 20, а не 15 точки.

Иначе на употребилите алкохол между 0,5 и 0,8 промила вече ще им бъдат отнемани 8 точки от талона, а за между 0,8 и 1,2 промила, освен глоба ще бъдат отнемани 12 контролни точки.

За превишаване на скоростта с над 50 километра в час в населено място - ще се отнемат 18 точки (отделно от това, както е известно, Законът за движение предвижда и отнемане на свидетелството за такова нарашуние за даден период от време, б.р.).

Ето и списъка на новите наказания:

- при повторно нарушение след употреба на алкохол ще се отнемат 20 точки, а не 15, както  досега;

- при отказ от проверка за употреба на алкохол и/или наркотици на водача ще се отнемат 15 точки, вместо 12;

- за неправилно изпреварване с непосредствена опасност за движението ще бъдат отнемани 13, вместо 10 точки;

- с 18 точки ще се разделя шофьорът, ако кара с над 50 км/час от разрешените;

- за движение в насрещното, вместо 10 ще се отнемат 15 контролни точки;

- за използването на мобилен телефон без handsfree ще бъдат отнемани 8 точки, а не 6, както беше досега;

- въвежда се сакнция за движение в лентата за принудително спиране по автомагистрала (аварийната), като за това ще се отнемат 10 точки.

Тази сутрин пред бТВ Диана Русинова от Европейски център за транспорти политики и председателят на Българската федерация по автомобилен спорт Румен Дунев коментираха, че едва ли това ще спре войната по пътищата. Според Русинова, макар и да има постоянни акции на полицията дрогираните и пияните водачи се увеличават. Дунев предложи събираемостта на глобите да се обвърже с годишния технически преглед.

Както е известно, ниската събираемост на КАТ е базисен проблем, въпреки постъпателното увеличение на броя и тежестта на налаганите санкции всяка година.

Досега действащата нареда бе приета през 2012 г. - може да си припомните какви бяха санкциите тук. 

Същевременно обаче тази сутрин пред БНР Йонко Иванов - председател на преподавателите по авто-мото подготовка, даде пример:

"На Околовръстния път има 4 или 5 капана, при които има скорост от 40 км/ч, която никой не я спазва, защото така е организирано движението, че няма как тази скорост да се спазва. Там става една печатница за пари. Това означава, че за 5 километра, на вас ви взимат тези 39 точки."

Той допълни, че поради лошата организация на движението, е възможно от София до Владая на даден шофьор да му бъдат отнети всичките 39 точки.

По отношение на открития мото сезон, Иванов обясни, че има мото клубове в страната, в които има много добра организация и членовете на тези клубове стриктно спазват всички правила за движение.

„Но има и неорганизирани водачи на двуколесни превозни средства, които изкарват адреналина си, когато се качат на мотора. Оттук идва начинът, поведението, предвиждането на ситуацията, не само на хората, които управляват автомобилите, а и тези, които управляват тези двуколесни превозни средства“, каза известният автоинструктор Иванов.

По думите му, неслучайно моторът е шумен, за да може да се чува отдалеч. Има обаче и задължителни правила, които хората, които управляват мотори трябва да спазват.

"Да включват светлините, когато наближават или изпреварват лек или товарен автомобил, да се съобразяват с „мъртвата“ точка и да бъдат активни участници, за да запазят първо собствения си живот и живота на останалите, защото мотористите са уязвимата част от участниците в движението“, добави Йонко Иванов.