Възможно ли е да се създадат лоши практики при конфискацията на автомобили на пияни и дрогирани шофьори до изчистването на законовите текстове? Този въпрос коментираха на няколко пъти тази сутрин различни експерти по тв студията.

То идва на фона на информацията, че вчера депутати от управляващото мнозинство са се срещали с МВР министъра Калин Стоянов.

Както Клуб Z вече писа - Стоянов пък им лична задача от премиера да се изгладят недомислиците по законовите промени. Николай Денков обаче нарече прибирането на автомобили по принцип "стъпка в правилната посока".

"Срещата между експертите в МВР и депутатите наистина беше наложителна, защото се създаде едно обществено напрежение. Какво е основанието водачът да бъде свален от автомобила си, а превозното средство да бъде конфискувано? Не се разбра от хората какво точно трябва да се случи с возилото“, коментира пред бТВ адвокат Явор Нотев - бивш зам.председател на парламента.

„Адвокати ми обясниха, че моментът, в който се сваля водачът от превозното средство, не е момент на конфискация. Приема се, че автомобилът е веществено доказателство по съдебното дело“, каза от своя страна и автоекспертът автоекспертът от сдружение „Пътна безопасност“ Красимир Георгиев.

Както и Клуб Z нееднократно е писал - това още не е конфискация.

„Това е единственият привиден начин да бъде задържан автомобилът – като веществено доказателство за нуждите на бъдещ съдебен процес.

В момента текстът, който коментираме и критикуваме, действително гласи, че след произнасянето на съда, автомобилът може да бъде конфискуван. Това наложи тази неразбория – отнет ли е, задържан ли е, какъв е... По същество автомобилът се отнема и полицаите започват да му търсят място на паркинг – нещо, което също се оказа проблем“, поясни адвокат Нотев.

Той коментира и казуса с княгиня Калина – автомобилът, с който тя самокатастрофира в бариерата на хотел не е нейна собственост.

„Законодателят казва, че виновното лице трябва да заплати равностойността на автомобила. Всички обаче си представяме до какви задължителни и сложни действия ще доведе назначаването на експертизи, които да оценят стойността на возилото“, отбеляза още Нотев.

Според него има някаква неравнопоставеност. Единият водач ще бъде наказан за деянието си повече, а другият – по-малко, защото стойността на автомобилите им е различна, поясни още той. В някои държави обаче такава неравнопоставеност е целена и дори другите глоби на пътя се правят по формула, съобразена с приходите на нарушителя - така че по-заможните да плащат повече.

По Нова ТВ адвокат Силвия Петкова и бившият шеф на КАТ Тенчо Тенев дори коментираха - ще се наложи ли временно да се отложи законовото действия на конфискацията.

Сред маркираните проблеми в закона е, че например ако шофьор откаже полеви тест за наркотици, трябва да отиде в болница и да даде кръвни проби до 45 минути в града и до 2 часа извън града. Това обаче в някои случаи се оказва проблем.

Началният час се записва в бланка, обясни Тенчо Тенев, бивш началник на КАТ-София.

Трябва да запишат часа, в който са те освободили”, обясни той.

За колата обаче трябва да бъде извикан репатрак или някой да остане до нея.

„Има проблем и правоприлагането, и със законодателството”, обясни и адвокат Петкова.

„Законът за движението по пътищата изрично казва, че книжката не се отнема в случаите, в които се дава кръвна проба. Това е записано по следния начин - когато е дадена кръвна проба, резултатите са определящи.

Тоест ние го тълкуваме, и съдилищата също го тълкуват по този начин, че при отказ да се даде полеви тест и със съгласие да се даде кръвна проба, не би трябвало книжката да се отнема. Съответно не би трябвало да се поставя водачът в такава ситуация на оцеляване.

От друга страна има една наредба, която определя реда за взимане на пробите и за установяване употребата на алкохол и наркотични вещества (наредбата се пише от Министерството на здравеопазването, бел. ред на Клуб Z), в която се казва, че полицейските служители имат задължение да придружат водача до лечебно заведение, единствено и само в случаите, в които пробата за алкохол от дрегера е над 1,2 или е положителна за наркотици. Обаче когато водачът откаже полевия тест, те нямат подобно задължение”, обясни още адвокат Петкова.

По думите й промените в НК не предвиждат възможност МВР да отнема автомобили - съдилищата да го правят.

„Това става с влизане в сила на присъдите. По каква причина и на какво основание МВР го прави, не знам”, заяви адвокат Петкова.

Според Тенчо Тенев тук става въпрос не за отнемане, а за задържане на автомобил.

„Разликата е, че едното е с протокол за доброволно предаване на автомобил, ако водачът го подпише. А другото е като веществено доказателство, с което е извършено престъплението”, обясни Тенев.

По отношение на дрифтовете, адвокат Петкова обясни, че това се наказва с отнемане на книжката за 1 година и 3000 лева глоба.

„Това е доста сериозно наказание и ако бъде наложено ефективно, то със сигурност смятам, че би имало превантивен ефект”, коментира адвокат Петкова.

Също Нова ТВ излъчи случай, при който шофьор попада в "капана" на изискването: ако е отказал полеви дръг тест, да даде проба до 45 мин. Излиза, че това е невъзможно дори в София, където са най-многото функциониращи лаборатории.

Алекс Янев разказа, че на 18 август, малко след 09:00 часа сутринта, докато шофира към работното си място, е спрян за проверка от пътни полицаи. Историята се разиграва на бул. „Черни връх” и „Арсеналски”.

Янев твърди, че полицаите не са се легитимирали и са се държали грубо.

„Не позволиха на колегата ми, който беше в колата, да е свидетел, наредиха му да остане в автомобила. Поискаха ми лични документи. Само лична карта искаха. Извикаха ме за тест за наркотици”, разказа Янев.

„Направих свое проучване. Според наредбата органите на реда имат право да направят тест за алкохол и наркотици само при видими външни признаци, за които се изготвя протокол. Такъв не ми беше издаден. Отказах да направя полевия тест”, добавя той.

Съставен му е акт, взети са му регистрационните номера и книжката.  

Алекс Янев отива до ВМА, за да му бъде направен кръвен тест. С него са двама колеги като свидетели.

Според цитираните по-горе правила обаче кръвният тест трябва да бъде направен до 45 минути. Той обаче се оказва на място след 48 минути.

Адвокатът му го съветва да поиска писмен отказ от болницата за теста. Тогава лекарят се съгласява да направи теста и пробата му е взета.

Сега Янев обаче трябва да чака 6 месеца резултатите, за да си върне книжката

Представете си каква е "скоростта" примерно в по-отдалечените провинциални райони.

Както и Клуб Z писа, премиерът Денков се ангажира с въпроса - да се осигурят повече лаборатории, експерти и оборудване, за да не се бавят месеци наред пробите, докато вие чакате резултата... с отнета кола и книжка. За това естествено също ще са нужни месеци.