Чешкото правителство повиши цените на бирата като част от пакет за икономии, с който да намали задлъжняването на страната. В страната с най-висока консумация на бира на глава от населението в Европа обаче подобна стъпка е рискована.
Повишаването на цените отдавна е основен проблем в чешките кръчми. Много неща са по-евтини в Полша, а вече и в Германия. Инфлацията в Чехия все още е най-високата в ЕС, но сега хората се оплакват особено силно от чешката национална напитка (грубо - около 2,30 евро за халба в кръчмите в момента, б.р.).
Продажбите намаляват значително
От началото на януари бирата е станала още по-скъпа, особено в по-големите чешки градове. Средно половин литър често струва с 20 цента повече. Този път не заради високите цени на енергията, а заради правителството.
Някои от пивоварните все още се въздържат да продават бирата си на по-висока цена и са съгласни на по-ниски печалби. Повечето обаче вдигат цените. В резултат на това оборотът е намалял с около 20 %.
По-високата цена на бирата е резултат от голям пакет от мерки за икономии. Консервативно-либералната коалиция иска да намали рекордния дълг на чешката държава, пет много различни партии трябваше да постигнат споразумение и сега някои субсидии бяха отменени, а данъците - увеличени - за компаниите, но в някои случаи и за храните и цигарите.
От януари насам шофьорите също трябва да бръкнат по-дълбоко в джоба си: за винетки за магистралите или за глоби, но основната тема на разгорещените дебати е бирата. Лобито на пивоварните и кръчмите е силно. Любош Кастнер от Асоциацията на малките и средните предприятия, който сам е собственик на кръчма, почти не отсъства от телевизионните предавания тези дни.
В тях той разказва за ролята на бирата за репутацията на страната като цяло, като казва, че бирата е прославила Чехия и че според традицията чешкото село е израснало около кръчмата и едва тогава са се появили църквата и къщите. И изтъква социалната функция на кръчмата в Чешката република - "тя укрепва нашето единство и ни отличава от останалия свят".
Заплаха за културното богатство?
Пейзажът на хмела в Сааз в Чешката република наскоро беше обявен за обект на световното културно наследство. Въпреки това изследователят на бирата Томаш Майер от Техническия университет в Прага смята, че правителството сега заплашва културното богатство на страната, като увеличава цената на бирата до най-високото ниво в историята. Това е "фатално" за много села, тъй като увеличението на цените вероятно ще бъде поредният "пирон в ковчега" за много кръчми, казва той.
Преди десет години в Чешката република са били регистрирани 20 000 кръчми, но сега те са само наполовина. Общото потребление на бира все още не е спаднало, но хората пият все по-малко пиво в кръчмите, а тези, които все още не са принудени да затворят, се оплакват от правителството. Проучванията показват, че само 17 % от чехите все още са доволни от дясноцентристката си коалиция.
Часът на популистите
Бившият министър-председател Андрей Бабиш нарече чешката коалиция "антисоциална и нечестна" и казва, че правителството е "най-лошото, което някога сме имали в Чешката република. То оскъпява всичко. Включително и бирата, разбира се."
Неговата все по-популистка партия печели все повече симпатии на избирателите. Чешкото правителство все още има две години, за да завърти колелото. И може би именно чешката кръчмарска култура ще му помогне да го направи.
В Чехия, казва един посетител на кръчма, "хората много мърморят на по бира, но после забравят за това. Гневът им минава. А и винаги ще пият бира."
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни