Германското правителство отстъпи в спора с ЕС относно таксата за съоръженията за съхранение на газ. Таксата трябва да бъде премахната на граничните пунктове от 2025 г., което ще направи транзита на газ през Германия по-евтин.

Германското правителство се съгласи с това, заяви държавният секретар по икономическите въпроси Свен Гиголд на срещата на министрите на енергетиката на ЕС в Брюксел днес. Това би намалило значително разходите за транзит на газ през Германия и би подкрепило съвместните усилия да се даде възможност на съседните страни да се откажат от руския газ. „Затова ще подкрепим по-голямата интеграция на енергийните пазари в Европа“, заяви политикът от Зелените. Тъй като за това ще е необходимо законово изменение, най-ранната възможна дата би била началото на 2025 г. Сега трябва да се създаде правна основа.

Увеличаване на налозите от юли

Междувременно Гиголд намекна, че германските домакинства ще трябва да плащат повече. Въпреки това германският дял така или иначе ще бъде много по-голям от международния. Независимо от това, вече е сигурно, че таксата, която всички потребители ще трябва да плащат, ще се увеличи от сегашните 1,86 евро на 2,50 евро за мегаватчас от юли Таксата е въведена през есента на 2022 г. и замества разходите за осигуряване на сигурността на доставките, като например закупуване на газ, за компанията Trading Hub Europe, която отговаря за организирането на германския газов пазар. Тя засяга не само дружествата и потребителите в Германия, но и вносителите в съседните държави, които купуват газ по германските газопроводи. Таксата беше последно удължена до април 2027 г. и никога не е имала за цел да възпрепятства интеграцията на пазарите в Европа или дори да наруши независимостта от Русия, казва Гиголд.

„Точно обратното. Тази такса беше използвана за финансиране на запълването на газохранилищата, което ни помогна да поддържаме по-независим и стабилен пазар в Европа.“

Държавите от ЕС критикуват нарушаването на конкуренцията

Съседните европейски държави остро критикуваха факта, че ще трябва да плащат за съхранението на газ в Германия, и обвиниха Берлин в нарушаване на правилата за конкуренция. Увеличените разходи за транзит, причинени от таксата, са засегнали непропорционално силно регионите и са затруднили достъпа на държавите-членки на ЕС до внос на газ от Западна Европа - такова обвинение отправиха Унгария, австрия, Чехия и Словакия. Комисията на ЕС по същество се съгласи с това и оказа натиск върху Германия. Федералното министерство на икономиката, от друга страна, дълго време защитаваше таксата. То твърдеше, че таксата не дискриминира никого, тъй като се заплаща навсякъде, където се взема газ от преносната мрежа, и че е малко вероятно решението да доведе до облекчения за германските потребители.