Какви мерки предприемат участниците в предстоящия тази неделя вот 2 в 1, за да гарантират неговата честност? Какво предлагат, за да се минимизира огромният напоследък брой недействителни хариени бюлетини? Как да се подобри качеството на работата на секционните комисии? Биха ли се ангажирали с ефективни и трайни промени в изборното законодателство?

Това са само част от въпросите, които от гражданското Обединение за честни избори (ОЧИ) отправят публично към партиите и коалициите, които ще се състезават на вота за национален и европейски парламент на 9 юни. От ОЧИ, в което членуват и Антикорупционният фонд и Асоциацията на европейските журналисти в България, очакват и публични отговори, като се ангажират да ги направят обществено достояние.

"Целта на настоящето писмо е да дадем възможност на партиите да демонстрират дългосрочните си ангажименти по връщането на доверието в изборния процес", посочват от обединението в разпратено до медиите днес отворено писмо. И припомнят какво е подринало доверието във вота: политическата нестабилност от 2020 г. насам, честите изменения на Изборния кодекс, както и скандалите, свързани с машинния вот на изборите през октомври 2023 г.

"Машинният вот беше въведен, наред с други аргументи, и за да ограничи невалидните бюлетини – автентични или плод на манипулация в процеса на броенето – след като броят им на местните избори през 2019 г. за първи път надхвърли 15%, а в цели три области дори достигна 20%, което беше безпрецедентно. Промяната имаше ясен ефект, но след бламирането на машинния вот на последните местни избори, процентът невалидни бюлетини отново нарасна и дори задмина предните нива с 15,46% средно за страната и 17% извън София. Това ерозира доверието в представителността на изборния процес. Известни са и проблемите които съществуват с умората в членовете на изборните комисии и администрация, както и масовите грешки при пренасяне на резултати в секционните протоколи. Тези обстоятелства, на които станахме за пореден път свидетели през 2023 г., бяха  предизвикани от изтощително дълъг изборен ден и изключително усложнени (на базата на световната практика) секционни протоколи, особено когато предстоят да бъдат с два метода за гласуване, два избирателни списъка и общо четири урни в около 10 000 секции в страната и чужбина. На места последните избори бяха касирани, а дори в София беше заведено съдебно дело, оспорващо резултатите", изброяват от гражданската организация.

Припомнят и че на този фон Централната избирателна комисия "все още отказва пълноценен анализ, за какъвто обществените организации настояват от години, под предлог че Народното събрание не им е вменил това задължение с нарочен закон – въпреки че имат законово задължение да гарантират най-високите международни стандарти".

"Този феномен се развива и на фона на критично ниско доверие в самия политически процес като резултат от честите кризи и смени на правителства. България е изправена пред трайно отпадане на избиратели от демократичния процес, което носи висок социален риск."

Ето защо ОЧИ пита участниците в предстоящите избори:

Подготовка и подбор на избирателните комисии

  • Как осигурявате в рамките на настоящата кампания обучението на Вашите партийни застъпници и представители в СИК?
  • Ако провеждате собствени обучения, как оценявате информационните материали, предоставени от Централната избирателна комисия и достатъчни ли са те?
  • Имате ли методика, критерии и механизъм да определите нивото на компетентност на Вашите представители в избирателните комисии?
  • Каква комуникация при изборни проблеми поддържате с Ваши представители, застъпници и наблюдатели?
  • Как взаимодействате с представителите на българските общности в чужбина, които от години организират вота зад граница, и какви мерки взимате, за да избегнете ситуации, в които се подменят в последния момент като членове на комисии представители на доброволчески организации с непознати за местните общности лица, без възможности за реакция?
  • Отчитате ли натрупаното недоверие на тези общности към партиите и Вашата в частност като проблем?
  • Считате ли, че наблюдатели и застъпници трябва да бъдат заплатени от партиите, от държавата, или не трябва да получават възнаграждение?

Изборни нарушения и невалиден вот

  • Какви мерки предлагате, за да се минимизира изборният туризъм във всичките му форми и проявления?  (като например извозване на избиратели с автобуси, организирана пре-регистрация на големи групи граждани в малки общини, особено преди местни избори)
  • Как предлагате да се осигури достатъчно плуралистичен състав на СИК в малките населени места, където рядко има желаещи? Какви мерки взимате или предлагате, за да осигурите достоверно преброяване на бюлетините в СИК, където нямате свой представител, застъпник или наблюдател, включително във връзка с човешки грешки при попълване на протоколи?
  • Провеждате и/или предвиждате ли информационна кампания, насочена към вашите избиратели, за работа с машините, хартиените бюлетини, използването на преференция и като цяло насочена към практическата част на технологията за гласуване в изборния ден?
  • Какво е Вашето решение за минимизиране на невалидните бюлетини при хартиен вот, независимо дали автентични или оставящи съмнение за манипулация (задраскване, интерпретация на невалидност, отпечатъци от химикал и др.)?
  • Какви мерки предлагате, за да се повиши качеството на изборните протоколи от СИК и да се минимизират грешките при попълването им? Какви мерки предлагате, за да се повиши доверието в достоверността на консолидираните изборни резултати?

Анализ на резултати и подобрения на процеса

  • Ще подкрепите ли създаването на независима работна група от изборни експерти и представители на неправителствени организации и журналисти с цел оценка на въздействието на промените в Изборния кодекс?
  • Ще подкрепите ли отворен призив към Централната избирателна комисия да позволи подробен, независим, експертен анализ на изборни нарушения, грешки при броенето, невалиден вот посредством повторно броене на бюлетини в представителна извадка на секции?