Европейската комисия обяви днес, че планира да наложи вносни мита на китайските електромобили от 17 до 38 на сто, предаде Ройтерс. Ходът се очаква да предизвика гневната реакция на Пекин, посочва агенцията.

Комисията, която определя общата търговска политика на ЕС, обяви, че новите мита вероятно ще влязат в сила от юли и ще варират спрямо различните производители. Така например за Би Уай Ди (BYD) е предвидена ставка от 17,4 на сто, за "Джийли" (Geely) - от 20 на сто, а за Ес Ей Ай Си (SAIC) - от 38,1 на сто.

За други компании, които сътрудничат във воденето от ЕК разследване за получавани незаконните държавни субсидии е предвидено мито от 21 на сто, а за тези, които не сътрудничат - от 38,1 на сто.

Новите мита се налагат, тъй като китайските компании са по-привилегировано положение от конкурентите си, възползвайки се от незаконни държавни субсидии, се посочва в съобщение на ЕК.

Според главния икономист за Европа в "Кепитъл икономикс" (Capital Economics) Андрю Кънингам, цитиран от Ройтерс, ефектът от налагането на митата ще бъде ограничен в макроикономически план.

През последните 12 месеца в ЕС са били внесени 440 000 електромобила от Китай на обща стойност 9 милиарда евро, което се равнява на около 4 на сто от разходите за автомобили на европейските домакинства.

Целта на митата не е блокирането на търговията, а ограничаване на бъдещия растеж на вноса на китайски електромобили, посочва експертът.

По думите му решението показва важна промяна в търговската политика на ЕС, който макар и досега да е ползвал подобни мерки по отношение на китайския дъмпинг, не го е правил за такава важна индустрия, а и като цяло не е прибягвал до истински протекционистични мерки като настоящата.

Европейският автомобилен сектор е изключително важен сектор, който трябва да навакса трансформацията и да продължи по този път, посочи министърът на енергетиката на Испания Тереса Рибера. Очевидно, ако има нарушения в международните търговски правила, ние трябва да подкрепим предложенията на Комисията.

БТА