Стимулирани от Би Уай Ди (BYD) и растеж на нововъзникващите пазари, за първи път миналата година автомобилните компании в Китай са продали повече коли от американските си конкуренти. Това сочат оповестени нови данни в доклад на компанията за анализи на автомобилния пазар "ДЖЕЙТО дайнамикс" (JATO Dynamics), предаде Си Ен Би Си, цитирана от БТА.

Китайските марки, водени от базираната в град Шънчжън Би Уай Ди, са продали 13,4 милиона нови превозни средства миналата година, докато американските - около 11,9 милиона, показват данните. Японските марки са начело в класацията с 23,59 милиона продажби.

Ръстът на продажбите в Китай също изпреварва този в САЩ - с 23 на сто повече от предходната година в сравнение с 9 на сто в САЩ.

"Небрежността от страна на старите производители на автомобили, която доведе до постоянно високи цени на колите, неволно насочи потребителите към по-достъпни китайски алтернативи“, каза старши анализаторът на "ДЖЕЙТО дайнамикс" Фелипе Муньос в доклада.

Китайските производители на автомобили, както и водещата им автомобилна марка Би Уай Ди, се разшириха в световен мащаб, тъй като ценова война за електрическите превозни средства на вътрешния пазар понижи цените и натежа върху маржовете на печалба.

Марките от Китай са навлезли стабилно най-вече в развиващите се икономики, където всяка пета продажба на нови автомобили е била извършена миналата година на фона на повишено глобално търсене, посочиха от "ДЖЕЙТО дайнамикс". 

"Над 17,5 милиона нови коли бяха продадени в развиващите се икономики през 2023 година. Това е повече от общите продажби в САЩ или Европа през годината", каза Муньос.

Китайските производители на автомобили спечелиха значителен пазарен дял в Близкия изток, Евразия и Африка, като същевременно отбелязаха растеж в Латинска Америка и Югоизточна Азия, се казва още в доклада.

Междувременно някои китайски марки набраха дял и в развитите икономики, включително Европа, Австралия, Нова Зеландия и Израел.

Растежът дойде въпреки повишената търговска враждебност между Китай и Запада и други фактори като конфликтите в Европа, високи лихвени проценти и високите цени на превозните средства, каза Муньос.

Според доклада продажбите са нараснали във всеки регион, с изключение на Африка, като Европа расте най-бързо поради бум на търсенето в Турция.

Но през 2024 година индустрията се сблъсква с нарастващи търговски пречки, като повече страни предприемат мерки за защита на местната индустрия от евтин китайски износ.

Тази седмица ЕС обяви увеличение на митата върху китайските електромобили с до 38 на сто. Това се случва, след като САЩ увеличи четири пъти митата върху китайските електромобили до 100 на сто. 

Съобщава се също така, че Турция обяви 40 на сто допълнителни мита върху превозни средства от Китай в събота, сигнализирайки, че някои нововъзникващи пазари може да последват примера на ЕС и САЩ.