Universal Music Group, Sony Music и Warner Records - три гиганта в музикалната индустрия - са завели съдебни дела срещу компаниите за музикален синтез чрез изкуствен интелект Udio и Suno за предполагаемо масово нарушение на авторските права, използвайки записи, притежавани от тези музикални компании, за обучение на модели за генериране на музика, съобщава Reuters.

Udio и Suno могат да генерират нови музикални записи на базата на текстови описания на музика - по същия начин, по който ChatGPT генерира текст или Midjourney създава изображения..

Исковете, подадени във федералните съдилища в Ню Йорк и Масачузетс, твърдят, че използването на защитени с авторски права материали от компаниите за изкуствен интелект за обучение на техните системи може да доведе до генерирана от изкуствен интелект музика, която пряко конкурира и потенциално обезценява творчеството на човешките артисти.

Както и други генеративни модели на изкуствен интелект, Udio и Suno (които разгледахме отделно през април) разчитат на широк подбор от съществуващи човешки създадени произведения, които учат невронната мрежа за връзката между думите в писмени подбуди и стиловете на музиката. Музикалните компании правилно отбелязват, че тези компании са били умишлено неясни относно източниците на своите обучителни данни.

Преди генеративните модели да станат масови, беше обичайна практика те да се упражняват на защитени с авторски права материали без разрешение - затова и няма създадена практика да се търси такова.

Искът е огромен - музикалните гиганти искат обезщетения до 150 000 долара за всяка песен, използвана в обучението.

И дават примери за песни, които вероятно са ползвани от приложенията за музикален синтез - като "My Girl" на The Temptations, "All I Want for Christmas Is You" на Марая Кери и "I Got You (I Feel Good)" на Джеймс Браун. Моделите могат да възпроизвеждат и вокали, които наподобяват тези на известни артисти като Майкъл Джексън и Брус Спрингстийн.

Това е първият случай на съдебни искове, насочени конкретно към музикално-генериращ изкуствен интелект, но музикалните компании и артистите от дълго време се подготвят да се справят с предизвикателствата, които тази технология може да постави.

През май Sony Music изпрати предупредителни писма до над 700 компании за изкуствен интелект (включително OpenAI, Microsoft, Google, Suno и Udio) и музикални стрийминг услуги, забраняващи на изследователите на изкуствения интелект да използват тяхната музика за обучение на модели.

През април над 200 музикални артисти подписаха отворено писмо, призоваващо компаниите за изкуствен интелект да спрат да използват изкуствен интелект за "обезценяване на правата на човешките артисти." А през ноември Universal Music заведе съдебен иск за нарушение на авторските права срещу Anthropic за предполагаемо включване на текстове на песни на артисти в обучителните данни на своя модел Claude LLM.

Ако се въведат задължителните лицензи за обучителни данни на изкуствения интелект, това може да направи разработването на нови модели на изкуствен интелект икономически невъзможно за малки стартъп компании - и да забави развитието на AI сериозно. 

Или пък ще даде възможност на големите музикални компании да разработят свои собствени музикални генератори с изкуствен интелект, позволявайки им да контролират инструментите за генеративна музика в обозримото бъдеще.