Децата търсят телефона, защото в учебния час им става скучно. Отговорността за това е на институциите, тъй като те не успяват да догонят технологиите и да направят занятията интересни. 

Това заяви Антоанета Василева от Националния център за безопасен интернет в интервю за БНР. Тя не смята, че трябва да има санкции за децата, а просто правила, които да се спазват.

Според нея образованието трябва да търси и отговаря на нуждите на децата, които имат необходимост да развиват уменията си.

Експертката предлага да има служебни мобилни устройства за учениците, с които те да работят, вместо да се забавляват, както, по думите ѝ, е в много други държави.

"Това означава преустройване на образователната система, но по по-различен начин отколкото сега. Това трябва да направи нашето образование, за да върне вниманието на децата. Наративът е, едва ли не, че отговорността е в децата. Не, не е така, тя е в нас, учителите и институциите. Децата са огледало на това, което виждат", коментира Василева, която е и в работна група към СЕМ за екранното време при децата.

Според Антоанета Василева при темата за употребата на мобилни устройства трябва да се прави разлика между възрастта на децата. Във Франция забраната за мобилни телефони в училище се намира в изпитателна фаза, прилага се в 200 училища в страната и е предназначена за ученици до 15 години, каза тя. 

"Важно е за децата в училище и вкъщи да се говори, защо имаме нужда да следим какво се случва в социалните мрежи? Защо ние качваме информация в мрежите и какво ни носи това? Тези, които пишат повече постове и качват снимки, са по-объркани при отговора на този въпрос", сподели наблюденията си тя.

Експертката смята, че смартфоните не са подходящи за деца между 1 и 4 клас и когато те се употребяват, това следва да става с родителски контрол. Големият разговор е за прогимназията - между 5 и 7 клас, където децата имат собствени телефони, подчерта тя.

Според нея не е адекватен въпросът да бъдат ли младежите след 8 клас със своите телефони. Към този момент на израстване, те трябва да са развили умения, включително за самоконтрол, и да са наясно, че когато се поддават на изкушението да преписват, губят знания и това ги ощетява, обясни тя.

Антоанета Василева припомни, че и родителите носят отговорност, тъй като децата следват техния пример. Нужно е и общуване вкъщи.

"Това повишава тревожността в тийнейджърите. Когато няма комуникация вкъщи, да усещаш че си важен и имаш тяхното внимание, тогава наистина тревожността се повишава и може да рефлектира върху вниманието в час", обясни експертката от Националния център за безопасен интернет пред Националното радио.