Точно от полунощ – при настъпването на новата 2025 г., България вече е и по суша в Шенгенското пространство за свободно пътуване.
Това означава, че ще отпаднат проверките по сухопътната ни граница с Гърция, а по тази с Румъния те временно ще останат в сила, но не и на 100 процента.
Без контрол по границата с Гърция
„Буквално в 0,01 часа на 1 януари ще бъдат свалени табелките, които указват, че това е граница, за намаляване на скоростта, уведомяващи за проверка. Тогава заключваме кабинките и пожелаваме лек път на всички“, заяви пред журналисти в Брюксел на 12 декември директорът на Агенция „Митници“ Георги Димов, имайки предвид контролните пунктове по границата с Гърция.
Димов говори след решението на страните членки (Съвета) на ЕС България и Румъния да бъдат приети в Шенген по суша.
България ще затвори всичките 6 пункта по границата с Гърция – „Кулата“, „Илинден“, „Злагоград“, „Маказа“, „Ивайловград“ и „Капитан Петко войвода“. Пунктът „Рудозем“ така и няма да бъде изграден, а ще бъде открит само пътят към Гърция.
Ограничен контрол по границата с Румъния
По-различно ще стоят нещата по границата с Румъния, която също влиза в Шенген по суша на 1 януари.
Контролът по сухопътната граница между двете страни ще се запази до 30 юни 2025 г. Това предвижда подписаното споразумение в Будапеща между унгарското председателство на Съвета на ЕС, Австрия, България и Румъния. Този контрол обаче няма да бъде 100-процентов.
До средата на годината ще продължат да работят пунктовете на мостовете при Русе и Видин, на фериботните връзки при Оряхово, Сомовит-Никопол, Свищов и Силистра, както и на сухопътните при Кардам, Крушари и Дуранкулак.
„В продължение на шест месеца през граничния пункт при Русе основната част от потока от хора и превозни средства ще преминава свободно. Само тези, които са определени по метода „анализ на риска“, ще бъдат отделяни от пътникопотока и проверявани на определени за целта места. Това по никакъв начин няма да пречи на останалите участници в движението. А основната причина за контрола е недопускане на превоз на нелегални мигранти“, заяви вчера пред БТА директорът на регионалната дирекция „Гранична полиция“ в Русе комисар Димитър Чорбаджиев.
Леките автомобили, пътуващи към Румъния, ще заплащат такса „мост“ от българска страна, след това ще преминат по моста, а от румънска страна само малка част от тях ще подлежат на граничен контрол по метода „анализ на риска“. По същия начин ще бъде и в обратна посока.
Това се отнася и за тежкотоварните превозни средства. Например, в посока Румъния те отново ще заплащат такса „мост“ от българска страна, като само една част от тях ще бъдат проверявани на румънска територия. По възможност контролът ще се извършва още преди возилата да се явят в зоната на граничния пункт.
Компенсиращи мерки
След влизането в Шенген и по суша ще бъдат въведени компенсиращи мерки. Те съществуват във всички страни, които са част от пространството за свободно движение.
Специално в България тези мерки ще бъдат прилагани в зона в разстояние до 30 километра от новите ни шенгенски граници – тези с Румъния и Гърция. Техен обект ще бъдат обикновено превозни средства. Ако бъдат проверявани, това ще става предимно по предполагаемите пътища за трафика на хора. Така става ясно, че целта е предотвратяване на нелегална миграция.
Няма да има промяна в работата на контролните пунктове по границите със Сърбия и Република Северна Македония (РСМ).
Границата с Турция става Шенгенска бариера
Границата на България с Турция, която сега е външна на ЕС, от утре става и външна Шенгенска граница.
Подписаното в Будапеща споразумение предвижда там да бъде изпратен съвместен контингент на Фронтекс – агенцията за охрана на външнтите граници на ЕС. Той ще се състои от 100 души – 15 от Австрия, 25 от България, 20 от Унгария и 40 от Румъния. Желание да се включат изразиха и от Гърция.
Причина за засилената охрана е и увеличеният миграционен натиск. Точно оттам у нас се опитват да проникнат и често успяват да го сторят мигранти от Близкия изток и Африка.
Още по темата
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни