След спирането на Симеоновския лифт миналата година София остана без лесен път до Витоша - а сега от ГЕРБ отново тръгнаха в атака. В типичния си стил общинският съветник на партията Антон Хекимян се опита да прехвърли отговорност на кмета Васил Терзиев.
"Трябва да се изпълни решението на съда Драгалевският лифт да бъде възстановен. Генералната вина за спирането на Симеоновския лифт носи кметът Васил Терзиев, който не е направил необходимото дори за това да бъдат намерени резервните части", обяви в ефира на БНТ днес нереализираният кандидат-кмет.
Бившият тв водещ припомни, че Терзиев е обещал до края на мандата му София да има поне един работещ лифт, разви и хипотезата, че алтернативата за софиянци да стигат до парка - с автобуси - не е добре организирана.
Зам.-председателят на Столичния общински съвет Бойко Димитров (ПП-ДБ-СС) обори тезите на Хекимян.
"Причината за спирането на лифтовете е е, че през 2007 г. те са продадени на частен собственик и Столичната община има много по-малко лостове да накара собственика да поддържа и да предоставя услугата на работещите лифтове", отбеляза той.
Димитров посочи и, че общината е осигурила допълнителни автобуси за Витоша, като още от лятото е внесен доклад за допълнителни 10 автобуса специално за тази цел.
"Докладът беше одобрен от СОС. Директорът на “Столичен Автотранспорт” обаче, назначен от Хекимян и икономическото мнозинство на ГЕРБ, БСП, ИТН, отцепници от “Възраждане” и Карлос Контрера, от лятото досега не си помръдна пръста, за да направи обществена поръчка и да имаме тези 10 автобуса", отбеляза той.
Зам.-председателят на СОС отбеляза и друго бездействие на ГЕРБ - партията контролира Столичната агенция за приватизация и инвестиции, чийто председател е техният общинар Прошко Прошков, а изпълнителният директор също е назначен от тях. Именно тази агенция може да прекрати договора с компанията, която управлява лифтовете - "Витоша ски".
"Групата на ПП-ДБ-СС възложи доклад за това, а Прошко Прошков продължава да го бави", подчерта той.
От ГЕРБ отдавна твърдят, че общината може да задължи "Витоша ски" да направи ремонт. Но приватизационният договор - който е тяхно дело - изисква "запазване със съществуващи лифтове и влекове" - т.е. е достатъчно да работи един влек, за да не го нарушават.
Стар ли е Симеоновският лифт, поправими ли са Драгалевският и Княжеския?
Защо се развали най-новият лифт към Витоша, и могат ли да бъдат ремонтирани поправени двата по-стари или не - това е казус от години, създал работа и на българския съд, а ситуацията с двата лифта е различна.
Най-старият Драгалевски лифт спря още през 2017 г. Столична община тогава се опита да задължи собственика да го ремонтира по съдебен път, като в крайна сметка през 2023 г. ВАС нареди той да бъде възстановен. От фирмата "Въжени линии", дъщерна на "Витоша ски", се оправдаваха с тезата, че не могат да направят генерален ремонт, без да нарушат Плана за управление на парка, който не позволява ново строителство - а генерален ремонт изисква и подобна дейност.
Все пак в началото на миналата година от "Въжени линии" внесоха проект зa peĸoнcтpyĸциятa нa лифта. Засега по него няма развитие.
По-новият Княжески лифт - построен през 1962 г. като първият кабинков лифт у нас - спира доста по-отдавна, през далечната вече 1991 г. Причината - години безстопанственост и липса на подръжка. Бившата кметица Йорданка Фандъкова заяви многократно амбиция той да бъде възстановен, като дори даде 50 000 лв. за анализ как може да стане това, но оправдание и на нейната администрация, и на "Витоша ски" бяха нормативни пречки, макар според специалисти такива да не са налице.
Най-новият лифт е Симеоновският - построен през 1992 г. и ремонтиран основно през 2002 г. Според анализ на италианска фирма, наета от "Витоша ски", той не може да бъде ремонтиран поради липса на резервни части. Според ПП-ДБ-СС това оправдание не е адекватно, тъй като много по-стари лифтове в Европа работят и биват ремонтирани успешно и досега.
Още по темата
- "Саботаж на еврозоната". ГЕРБ, БСП, ИТН и Пеевски отново гласуват заедно. Този път по закона за БНБ
- "Ще разделим между всички там, които са". Как Новото начало се сдоби с шеф на общинския съвет в Твърдица
- Вярно или не: без ГЕРБ пуснати два пъти повече магистрали
- ОИК-София опази кмет на ГЕРБ - управител на фирма
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни