Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов да освободи "незабавно" председателя на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) Йордан Вълчев поискаха днес от "Продължаваме промяната-Демократична България".

Причините за това искане са разпространяване на невярна, заблуждаваща и подвеждаща информация относно състоянието на републикански път I-3 в участъка между селата Телиш и Радомирци, в който на 31 март беше загубен животът на едно българско дете, посочи депутатът Андрей Цеков, който е и бивш регионален министър. От думите му се разбра, че още през 2022 г. АПИ е определила отсечката, в която загина 12-годишната Сияна, за опасна и високорискова. Има изготвен и технически проект за основен ремонт, който обаче вече година отлежава. Вместо това агенцията е възложила кърпене на трасето.

В същото време след трагедията със загиналото момиченце от АПИ излязоха първо с обяснение, че пътят е в добро състояние, защото през есента на 2024 г. е имало текущ ремонт, а след това с ново изявление - че е в лошо състояние, защото не бил извършван ремонт.

Съпредседателят на ПП Кирил Петков пък намеси името на строителния бизнесмен Иван Мирински, известен като бивш собственик на "Водстрой 98", свързвана неизменно през годините с Делян Пеевски. Но само в публичното пространство. За Мирински Петков отдавна твърди, че е сив кардинал на санкционирания за корупция от САЩ и Великобитания водач на Новото начало.

"Втората фундаментална причина защо пътищата ни са на това дередже е, защото корупцията убива. Докато има хора като Иван Мирински, които се разхождат напред-назад и определят коя фирма да печели коя поръчка, хората, които ще печелят тези поръчки, ще бъдат близките до хора като Иван Мирински, а няма да са хората, които могат да направят най-качествения път. Няма голяма фирма която да не се координира с него, за да спечели поръчка" - заяви Петков. 

Ето и хронологията на неосъществения основен ремонт на отсечката-убиец, описана от Цеков:

1. На 21.10.2022 г. Агенция “Пътна инфраструктура” обявява обществена поръчка за изготвяне на технически проект за основен ремонт на път I-3 в участъците от км. 38+800 до км.88+842 и от км. 106+000 до км. 135+344. Уникалният номер на поръчката в ЦАИС е 00044-2022-0123.

2. Основен ремонт на един път се прави тогава, когато по същия има множество конструктивни повреди, които не могат да бъдат поправени чрез превантивна или текуща подръжка (т. е. чрез фрезоване и подмяна на най-горния износващ пласт на асфалтовото покритие).

2. В обхвата на поръчката е включен и участъкът между селата Телиш и Радомирци.

3. В заданието за проектиране, включено в документацията на поръчката, АПИ е указала, че пътят е в лошо експлоатационно състояние, а в района на с. Радомирци има участъци със слягания и образувани дълбоки коловози.

4. На 23.02.2023 г. е сключен договор за изработка на техническия проект между АПИ и проектантска фирма на стойност 1,063 млн. лв. с ДДС. 

5. Финансирането на договора е обезпечено в държавните бюджети за 2023 г. и 2024 г., като през 2023 г. са разплатени 585 хил. лв., а през 2024 г. - 478 хил. лв.

6. Техническият проект е изготвен и предаден през пролетта на 2024 г.

7. През лятото на 2024 г. Държавната агенция “Безопасност на движението по пътищата” представя доклад, че участъкът между селата Радомирици и Телиш е път с висок риск от пътно-транспортни произшествия.

8. До този момент АПИ не е предприела никакви действия да възложи изпълнението на основния ремонт въпреки наличието на готов технически проект и доклада на агенцията за пътна безопасност.

9. След трагичния пътен инцидент, на 01.04.2025 г. АПИ официално обяви, че “участъкът между селата Радомирци и Телиш, част от път I-3 Плевен – Луковит, е в добро състояние. В отсечката в района на село Радомирци, в която на 31 март настъпи тежък пътен инцидент, няма нарушения, дупки и дефекти по асфалтовата настилка.

10. На същата дата пътната агенция обяснява и че:

- “На отсечката между селата Радомирци и Телиш през септември и октомври 2024 г. са извършени текущи ремонтни работи. Изкърпени са около 35 хил. кв. м.”; и

- “От края на 2024 г., отсечката в района на село Радомирци, е установена като участък с концентрация на ПТП.”

11. Председателят на УС на АПИ излезе с твърдението, че причината за инцидента е, че през предходните години не е извършвана нормална пътна поддръжка във въпросния участък!

От цялата хронологията на събитията могат да се направят следните изводи:

  • Самата АПИ още през 2022 г. установява, че път I-3 е в лошо екплоатационно състояние, което не може да бъде поправено чрез превантивно или текущо поддържане, а изисква основен ремонт;
  • АПИ възлага и разплаща изработването на технически проект за основен ремонт, но когато същият е изготвен, не предприема нищо да възложи ремонта, независимо от множеството сигнали за повишен риск от пътни произшествия;
  • Вместо горното през есента на 2024 г. агенцията възлага текущи кърпежи в участъка, които не са в състояние да възстановят компрометираната конструкция;
  • След инцидента АПИ безочливо твърди, че участъкът е в добро състояние и не се нуждае от нищо повече от допълнителни кърпежи (въпреки че в агенцията има готов технически проект за основен ремонт);
  • Като връх на лицемерието днес от АПИ внушават и, че причината за лошото състояние на пътя е липсата на поддръжка в предишни години (независимо, че още през 2022 г. същата агенция е приела, че състоянието изисква не текущо поддържане, а основен ремонт, а през есента на 2024 г. се е опитала да “позамаже” положението с 35 000 кв. м. кръпки). 

От всичко казано дотук става ясно, че по въпросния казус ръководството на АПИ проявява или тежка некомпетентност или изключителна неморалност. И в двата случая, такова поведение е недопустимо в управлението на критична инфраструктура, от която зависят човешки животи. Предвид това, принципалът на АПИ министърът на регионалното развитие и благоустройството следва незабавно да освободи председателя на Управителния съвет на Агенция “Пътна инфраструктура”. Или сам да понесе отговорността, която заеманата от него позиция му вменява.