Поколението Z – родените след 1997 г. – развиват уникална връзка с изкуствения интелект, която е едновременно емоционална, утилитарна и тревожна. Според проучване на платформата за академична помощ EduBirdie, направено сред 2000 млади потребители в САЩ, една четвърт от тях вярват, че AI вече е съзнателен, а половината очакват това да се случи в бъдеще.

Докато 54% го използват като инструмент за продуктивност, 26% го възприемат като приятел, 16% — като терапевт, 12% — като фитнес треньор, а 6% дори го определят като "романтичен партньор". В социални мрежи като Reddit има случаи, в които потребители споделят, че търсят съвети от AI при конфликти във връзката си.

AI в офиса: колега, който пише мейли по-добре от теб

AI вече е интегриран в ежедневната работа на младите: 62% от анкетираните използват AI на работното си място - най-често за създаване на по-професионални имейли (40%), оформяне на учтив отказ (27%) и отговори на чат съобщения (24%).

И все пак, половината вярват, че техните професии ще бъдат изцяло заменени от AI до 10 години, а 40% вече обмислят смяна на кариерата, за да се "защитят" от автоматизацията. Това поражда екзистенциални въпроси и безпокойство — 58% се опасяват, че AI може да завладее света, а 44% мислят, че това ще се случи в следващите 20 години.

Възпитание чрез ботове: учтивост или непукизъм?

Любопитен резултат от изследването показва, че младите често използват думи като „моля“ и „благодаря“, когато разговарят с AI. Това струва много на компании като OpenAI, защото натоварва техните сървъри, но е все по-честа практика.

Темата не е нова — още от времето на Amazon Alexa се води дебат дали да учим децата да бъдат учтиви към машините. Според някои, както посочва Quartz, това ги учи на уважение, а според други — на объркване между човек и технология.

AI като шеф? Не, благодаря

Може би най-категоричната позиция на поколението Z е, че не искат да работят за изкуствен интелект. Само 9% биха предпочели AI за началник, въпреки че част от тях го смятат за по-неутрален и по-малко пристрастен от реалните си ръководители.

Въпреки страховете си, младите признават превъзходството на AI в определени области. 57% от тях казват, че AI е по-добър в творчески задачи - като създаване на изображения чрез платформи като Midjourney. Някои дори признават, че AI ги е направил по-некомпетентни на работа (13%), въпреки че повечето (35%) усещат, че това им е повишило продуктивността.

Макар повечето (79%) да твърдят, че не са споделяли поверителна информация с AI, 20% признават, че са го направили - нещо, което вече е довело до уволнения в някои компании. 

---

Този материал е написан с помощта на изкуствен интелект под контрола и редакцията на поне двама журналисти от Клуб Z. Материалът е част от проекта "От мястото на събитието предава AI".