Рядък екземпляр на играчка "Лабубу" от първо поколение беше продадена преди дни за 150 000 долара в Пекин на търг, съобщи Си Ен Ен. 131-сантиметровата ментовозелена фигурка с вид на гремлин, остри зъби и палава усмивка отива при новия си собственик срещу 1,08 милиона юана (150 325 долара) на аукцион, организиран от международната къща Yongle, която обикновено е специализирана в продажбата на бижута и модерно изкуство.

„Поздравления за онлайн купувача на единствената такава фигурка в света“, обявиха от Yongle след края на наддаването.

"Лабубу" в момента са най-модерните плюшени играчки на планетата, създадени преди десетина години от родения в Хонконг илюстратор Касинг Лунг, работещ в Нидерландия, и продавани на дребно от китайския гигант за играчки Pop Mart. Първоначално куклата е създадена като част от поредица за герои, наречени "Чудовищата“ (The Monsters). Според популярната история всъщност Лабубу е момиче.

В последно време създанията с тела на зайци и елфически лица, в които се усещат влиянието на северноевропейските митове – едновременно гротескни и очарователни – стават все по-популярни. Новата мания завладява все по-сериозно младежите, които дават впечатляващи суми за играчките. В някои случаи се е стигало и до сбивания сред феновете пред магазините, които ги продават. Лабубутата са вече много по-малко играчки, отколкото модни аксесоари. Смята се, че това все по-истерично търсене на фигурките започва, след като основно преди година китайски или корейски инфлуенсъри - основно през ТикТок, започват да ги слагат като акцент на чантите си в тон със завладяващата тийнейджъри и млади възрастни вълна от Азия, която преплита инфантилност, демонстрация на престорена наивност с манипулативна пресметливост. Така фигурките отдавна вече живеят нов живот, съвсем различен от началото.

Общо 48 фигурки бяха продадени на специалното събитие в Пекин преди дни, обявено като „първия в света“ търг на колекционерски лабубута от първо поколение.

Кафява играчка с размер 160 сантиметра (63 инча) беше продадена за 114 086 долара, втората най-висока цена на събитието. Компанията обяви, че в света съществуват само 15 такива фигурки. Други фигурки бяха продадени за над 1000 долара всяка.

„От Китай модата "Лабубу" сега се превръща в глобална, предизвика мания по целия свят“, коментира Джао Сю, основателят на Yongle Auction, пред държавния вестник The Beijing News. Според Джао аукционерната къща планира да провежда месечни търгове на живо за най-търсените в момента играчки и други модерни произведения на изкуството. Двойка лабубу, подобни на миньоните, беше продадени на търг за 10 000 юана (1391 долара).

Лавинообразната популярност на лабубутата е тласък за Pop Mart. Годишните резултати показват, че глобалната брутна печалба на китайската компания е скочила с над 125% миналата година, докато приходите ѝ в континентален Китай са достигнали над 1,09 милиарда долара, което е с 34% повече от 2023 г.