Международната асоциация "Галъп интернешънъл" (GIA - Gallup International Association) "категорично се разграничава" от проучвания на социологическата агенция у нас, носеща сходно име. Асоциация "Галъп интернешънъл" и нейните членове не са свързани с компанията в България.

Такова съобщение е публикувано на сайта на GIA. То, както и някои събития от близкото и от далечното минало, обаче поставят въпроса какво става с новата "Галъп" в България и чия марка носи всъщност? Краткият отговор е собствената си.

"От известно време насам в българските медии редовно се публикуват проучвания на общественото мнение под заглавията "Галъп", "Галъп интернешънъл" или "Галъп интернешънъл бoлкан". Асоциацията "Галъп интернешънъл" категорично се разграничава от тези проучвания.

Нито Асоциация "Галъп интернешънъл", нито който и да е член на Асоциация "Галъп интернешънъл" участва в тези проучвания, нито пък тези проучвания и тяхното публикуване са разрешени от Асоциация "Галъп интернешънъл".

Асоциация "Галъп интернешънъл" и нейните членове не са свързани с компанията в България, провеждаща тези проучвания. Международна асоциация "Галъп" не поема отговорност за проучвания на общественото мнение, различни собствените ѝ. Ние изискваме нашите проучвания да бъдат оторизирани от нас и да бъдат кредитирани изцяло като "Галъп интернешънъл" (а не като "Галъп" или "Проучване на "Галъп")", пише GIA.

Съобщението е публикувано преди две седмици. То е безпрецедентно с острия си тон, тъй като България от десетилетия е част от мрежата на международната асоциация.

От него не става ясно е ли е българската "Галъп" все още част от GIA, или е загубила "лиценза" си предвид формулировката "не са свързани с компанията в България". И ако да - за какво точно. Не е посочено и кои изследвания се визират. (Коментара на българската страна - виж по-долу).

Припомняме, че преди точно една година бе оповестено, че агенцията е продадена от предишните си собственици Кънчо Стойчев и Андрей Райчев на отдавнашните партньори Борислав Цеков и Петър Кичашки с прясно създадената от тях "Пакстън рисърч". Смяната на собствеността бе обявена чрез прессъобщение.

Впечатление прави и промяната на самия сайт. Този отпреди продажбата е с тире (както е и при GIA) - https://www.gallup-international.bg/ - и към момента е неактивен с обяснението: "Този уебсайт е временно недостъпен поради поддръжка на сървъра". Новият е https://www.gallupinternational.bg/, без тире, като логото е "Галъп интернешънъл болкан" и там са публикувани актуалните проучвания.

"Наблюдатели на корпоративния живот у нас"

Междувременно преди няколко дни "24 часа" публикува информация, позовавайки се на "наблюдатели на корпоративния живот у нас", в която пита дали американската Gallup Inc. не преговаря с българската агенция, тъй като производствата в Патентното ведомство, с които търговската компания от години претендира за нерегламентирано използване на името му у нас от "Галъп", са със статут на прекратени. Цитиран е и самият Цеков, който на практика легитимира информацията, казвайки "щом вече сте видели в публичните регистри...", но по-нататък се позовава на търговска тайна и отказва подробности.

Изводът на вестника е, че страните са в преговори, т.е. е възможно да се постигне някакво споразумение, най-вероятно за лицензиране на използването на марката. Друг възможен извод обаче е, че в момента българската агенция не е част от GIA, съответно не е държател на марката ѝ у нас.

Каква обаче е връзката? 

"Галъп" срещу "Галъп"

Gallup International Association (GIA) няма нищо общо с американската компания Gallup Inc. Общото всъщност е, че компанията съди асоциацията и нейните членове поединично - и то от години - за ползването на името на един от бащите на социологията - Джордж Гълъп, основал Gallup Inc. през 1935 г. Международната организация пък е със седалище в Швейцария и е основана малко след края на Втората световна война от група изследователи от различни държави. Със смяната на собствеността на американската търговска компания преди десетилетия, тя започва да съди GIA и членовете ѝ по света (с неособено голям успех). 

Претенциите на Gallup Inc. у нас са на около 20 години, като казусът минава през различни съдебни фази и все още не е разрешен. Ако в действителност обаче агенцията с българското "Галъп" име преговаря за марката с американската компания, която съди международната "шапка" GIA, то ситуацията изглежда меко казано странна.

Клуб Z се свърза с новия изпълнителен директор (след продажбата) Петко Петков с въпрос не е ли това нонсенс.

"Не мога да ви кажа. Има търговска тайна", посочи Петков.

Той твърди, че съобщението на сайта на GIA е плод на недоразумение, което вече било изчистено.

"Имахме някакво недоразумение, разбрали сме се. Няма промяна в обстоятелствата или статута", заяви Петков в отговор на въпроса е ли е българската агенция все още част от международната изследователска мрежа на асоциацията.

В какво се състои недоразумението? По думите му в това, че все още не са правени съвместни проучвания.

"Когато си работим в България, си ползваме "болкан". Ако правим международно проучване, ползваме тяхното име "интернешънъл" - заяви изпълнителният директор.

Малко след публикацията г-н Петков позвъни, за да каже, че е станало объркване при предходния ни разговор и българската "Галъп" вече няма общо с международната изследователска мрежа.

"В момента не сме техен член (на GIA) и нямаме комуникация с тях" - посочи Петков.

По думите му не би следвало да има колизия в използването на името, тъй като международната асоциация няма юридически права в България, а марката се държала от американската компания. 

Припомняме, че допреди продажбата агенцията ползваше името "Галъп", позовавайки се на членството си в GIA.

Атестация

Отделно, според експерти, до които се допитахме, в т.ч. от GIA, всяка смяна на 100% на собствеността на агенция от международната мрежа (какъвто е българският случай) автоматично прекратява членството. Следва процедура по ново кандидатстване, която е далеч от формална. Може да продължи година и дори повече. Наблюдават се проучванията на съответните социолози, дори публичните им изяви, определят се одитори и пр., твърдят експертите.

По думите на изпълнителния директор "Галъп" не е правила постъпки към ново кандидатстване за членство в международната мрежа.

Така ако българската агенция се разбере с американската компания, каквито са податките от статията на "24 часа", то Gallup Inc. може да ѝ продаде лиценз. Но както стана ясно, тя няма нищо общо с международната асоциация "Галъп интернешънъл". 

Клуб Z изпрати официално запитване до ръководството на GIA по бългaрския казус. Ще ви уведомим за отговора, след като пристигне.