Международната асоциация "Галъп интернешънъл" (GIA - Gallup International Association) "категорично се разграничава" от проучвания на социологическата агенция у нас, носеща сходно име. Асоциация "Галъп интернешънъл" и нейните членове не са свързани с компанията в България.

Такова съобщение е публикувано на сайта на GIA. То, както и някои събития от близкото и от далечното минало, обаче поставят въпроса какво става с новата "Галъп" в България и чия марка носи всъщност? Краткият отговор е собствената си.

"От известно време насам в българските медии редовно се публикуват проучвания на общественото мнение под заглавията "Галъп", "Галъп интернешънъл" или "Галъп интернешънъл бoлкан". Асоциацията "Галъп интернешънъл" категорично се разграничава от тези проучвания.

Нито Асоциация "Галъп интернешънъл", нито който и да е член на Асоциация "Галъп интернешънъл" участва в тези проучвания, нито пък тези проучвания и тяхното публикуване са разрешени от Асоциация "Галъп интернешънъл".

Асоциация "Галъп интернешънъл" и нейните членове не са свързани с компанията в България, провеждаща тези проучвания. Международна асоциация "Галъп" не поема отговорност за проучвания на общественото мнение, различни собствените ѝ. Ние изискваме нашите проучвания да бъдат оторизирани от нас и да бъдат подписвани изцяло като "Галъп интернешънъл" (а не като "Галъп" или "Проучване на "Галъп")", пише GIA.

Съобщението е публикувано преди две седмици. То е безпрецедентно с острия си тон, тъй като България от десетилетия е част от мрежата на международната асоциация.

От него не става ясно е ли е българската "Галъп" все още част от GIA, или е загубила "лиценза" си предвид формулировката "не са свързани с компанията в България". И ако да - за какво точно. Не е посочено и кои изследвания се визират. (Коментара на българската страна - виж по-долу).

Припомняме, че преди точно една година бе оповестено, че агенцията е продадена от предишните си собственици Кънчо Стойчев и Андрей Райчев на отдавнашните партньори Борислав Цеков и Петър Кичашки с прясно създадената от тях "Пакстън рисърч". Смяната на собствеността бе обявена чрез прессъобщение.

Впечатление прави и промяната на самия сайт. Този отпреди продажбата е с тире (както е и при GIA) - https://www.gallup-international.bg/ - и към момента е неактивен с обяснението: "Този уебсайт е временно недостъпен поради поддръжка на сървъра". Новият е https://www.gallupinternational.bg/, без тире, като логото е "Галъп интернешънъл болкан" и там са публикувани актуалните проучвания.

"Наблюдатели на корпоративния живот у нас"

Междувременно преди няколко дни "24 часа" публикува информация, позовавайки се на "наблюдатели на корпоративния живот у нас", в която пита дали американската Gallup Inc. не преговаря с българската агенция, тъй като производствата в Патентното ведомство, с които търговската компания от години претендира за нерегламентирано използване на името му у нас от "Галъп", са със статут на прекратени. Цитиран е и самият Цеков, който на практика легитимира информацията, казвайки "щом вече сте видели в публичните регистри...", но по-нататък се позовава на търговска тайна и отказва подробности.

Изводът на вестника е, че страните са в преговори, т.е. е възможно да се постигне някакво споразумение, най-вероятно за лицензиране на използването на марката. Друг възможен извод обаче е, че в момента българската агенция не е част от GIA, съответно не е държател на марката ѝ у нас.

Каква обаче е връзката? 

"Галъп" срещу "Галъп"

Gallup International Association (GIA) няма нищо общо с американската компания Gallup Inc. Общото всъщност е, че компанията съди асоциацията и нейните членове поединично - и то от години - за ползването на името на един от бащите на социологията - Джордж Гълъп, основал Gallup Inc. през 1935 г. Международната организация пък е със седалище в Швейцария и е основана малко след края на Втората световна война от група изследователи от различни държави. Със смяната на собствеността на американската търговска компания преди десетилетия, тя започва да съди GIA и членовете ѝ по света (с неособено голям успех). 

Претенциите на Gallup Inc. у нас са на около 20 години, като казусът минава през различни съдебни фази и все още не е разрешен. Ако в действителност обаче агенцията с българското "Галъп" име преговаря за марката с американската компания, която съди международната "шапка" GIA, то ситуацията изглежда меко казано странна.

Клуб Z се свърза с новия изпълнителен директор (след продажбата) Петко Петков с въпрос не е ли това нонсенс.

"Не мога да ви кажа. Има търговска тайна", посочи Петков.

Той твърди, че съобщението на сайта на GIA е плод на недоразумение, което вече било изчистено.

"Имахме някакво недоразумение, разбрали сме се. Няма промяна в обстоятелствата или статута", заяви Петков в отговор на въпроса е ли е българската агенция все още част от международната изследователска мрежа на асоциацията.

В какво се състои недоразумението? По думите му в това, че все още не са правени съвместни проучвания.

"Когато си работим в България, си ползваме "болкан". Ако правим международно проучване, ползваме тяхното име "интернешънъл" - заяви изпълнителният директор.

Малко след публикацията г-н Петков сам позвъни, за да каже, че е станало объркване при предходния ни разговор и българската "Галъп" вече няма общо с международната изследователска мрежа.

"В момента не сме техен член (на GIA) и нямаме комуникация с тях" - посочи Петков.

По думите му не би следвало да има колизия в използването на името, тъй като международната организация няма юридически права в България, а марката се държала от американската компания. 

Припомняме, че допреди продажбата агенцията ползваше името "Галъп", позовавайки се на членството си в GIA.

Атестация

Отделно, според експерти, до които се допитахме, в т.ч. от GIA, всяка смяна на 100% на собствеността на агенция от международната мрежа (какъвто е българският случай) автоматично прекратява членството. Следва процедура по ново кандидатстване, която е далеч от формална. Може да продължи година и дори повече. Наблюдават се проучванията на съответните социолози, дори публичните им изяви, определят се одитори и пр., твърдят експертите.

По думите на изпълнителния директор "Галъп" не е правила постъпки за ново кандидатстване за членство в международната мрежа.

Така ако българската агенция се разбере с американската компания, каквито са податките от статията на "24 часа", то Gallup Inc. може да ѝ продаде лиценз. Но както стана ясно, тя няма нищо общо с международната асоциация "Галъп интернешънъл". 

Клуб Z изпрати официално запитване до ръководството на GIA по бългaрския казус. Ще ви уведомим за отговора, след като пристигне.

Какво точно се опровергава?

Няколко часа след излизането на материала ни, Борислав Цеков и Петко Петков публикуваха текст, в който си позволяват да обиждат Клуб Z за "неточни и неверни твърдения".

Дори при най-внимателния прочит на "опровержението" обаче не става ясно какви са тези неточни и неверни твъдения, тъй като написаното от двамата всъщност потвърждава сто процента, изнесената от Клуб Z информация. Още повече, че в нея вече бе цитиран г-н Петков, включително и след като сам ни потърси, за да коригира мнението си.

Верни на принципа си да даваме думата на всяка страна в даден спор, публикуваме без редакторска намеса това т.нар. опровержение, което всъщност е потвърждение, че в момента "Галъп Интернешънъл Болкан" ЕАД е просто една българска фирма, която не представлява, не е контролирана и не е припозната от нито една световна социологическа организация Gallup.

Ето какво написаха Цеков и Петков:

Във връзка с появили се неточни и неверни твърдения в публикация на сайта „Клуб Z”, “Галъп Интернешънъл Болкан“ ЕАД уточнява следното:

1.  От месец август 2024 г., когато социологическата агенция „Галъп Интернешънъл Болкан“ смени собствеността си, тя не участва в дейността на неправителствената асоциация със седалище в Цюрих, която се нарича Gallup International Association (GIA). Нито преди, нито след това проучванията, които агенцията прави по вътрешнонационални теми и по поръчка на български клиенти, не са били организирани или финансирани от въпросната асоциация и тя не е имала и няма нищо общо с тях.

2.  GIA, със седалище в Цюрих, не притежава законните права върху търговските марки Gallup и Gallup International нито в България, нито дори в държавата, в която е регистрирана – Швейцария. Това са факти, които могат лесно да бъдат установени по публичната информация в съответните национални регистри. Заради липсата на законни права, асоциацията GIA не може и не предоставя никакви „лицензи“ за ползване на марката. Това може да прави единствено нейният легитимен собственик – Gallup, Inc. В Швейцария тези марки принадлежат на Gallup, Inc. – САЩ. В България GIA също няма никакви права. Марката, с която българската агенция е публично известна от години – Gallup International Balkan, е заявена в Патентното ведомство през 2023 г. (заявката е на „Галъп Интернешънъл Болкан“), като срещу нея има опозиция от Gallup, Inc. Това производство е спряно през месец май 2025 г., заради преговорите между българската и американската агенция. При предишните собственици на „Галъп Интернешънъл Болкан“, както е установявано от журналистически проучвания, участието в GIA е било претекст, с който е правен опит да се обоснове ползването на търговската марка. От юридическа гледна точка, този претекст е бил и си остава неоснователен.

3.  Авторитетната американска и глобална компания Gallup, Inc. не е „под шапката“ на GIA, а я е напуснала през 1990-те години, като е изискала от GIA и нейните членове да не използват без разрешение търговската марка – искане, с което GIA не се съобразява. По тези въпроси текат съдебни дела в цял свят, които, с изключение на отделни специфични случаи, се печелят от американската Gallup, Inc. Такива дела се водят по времето на предишните собственици и срещу „Галъп Интернешънъл Болкан“.

4.  Водени от своите разбирания, че законността и бизнес етиката изискват тези отношения да бъдат уредени и доколкото регистрираната в Швейцария GIA не притежава законни права, по общо съгласие от страна на новите собственици на „Галъп Интернешънъл Болкан“ и на американската страна за първи път в историята на тези отношения се премина към делови преговори. На това основание бяха спрени и висящите съдебни дела и производства пред Патентното ведомство.

5.  Предвид участието на „Галъп Интернешънъл Болкан“ в GIA по времето на предишните собственици, близо половин година след смяната на собствеността, в която не е имало никакви отношения, в началото на 2025 година от GIA беше направено запитване дали „Галъп Интернешънъл Болкан“ иска да продължи отношенията си с асоциацията. В дух на добронамереност, през месец февруари от наша страна беше изразена такава воля и предоставена съответната информация. Извън това, от страна на GIA не е искана и съответно те не са запознати с никаква надлежна информация по каквито и да е аспекти от професионалната дейност на „Галъп Интернешънъл Болкан“, нейните социологически проучвания, методология, анализи и със самия обновен и авторитетен екип.

6.  Междувременно, предвид пречките, които отношенията с GIA потенциално могат да създадат за преговорите с Gallup, Inc., през месец май от наша страна беше взето решение, че на този етап се въздържаме от участие в GIA. Сред причините за това наше решение беше и неприемливото за нас участие и позиции на членове на борда на GIA във форума „Валдай“ на Владимир Путин и някои анти-израелски внушения в едно от собствените проучвания на GIA за ивицата Газа. От страна на GIA беше предложена среща през юли, която не се състоя. Заради напредването на нашите преговори с Gallup Inc., в началото на август “Галъп Интернешънъл Болкан“ уведоми изрично GIA, че прекратява отношенията си с асоциацията. Реакцията на GIA е отговор на всичко това и е част от общия контекст на техния конфликт с Gallup, Inc.

7. Домейнът gallup-international. bg не е принадлежал на „Галъп Интернешънъл Болкан“ и не е бил част от сделката по придобиване на дружеството. Към момента на прехвърлянето е бил собственост на дружество на предишните собственици, които впоследствие са го прехвърлили. Заради това, „Галъп Интернешънъл Болкан“, както знаят нашите партньори и клиенти, вече използва домейна www. gallupinternational.bg .

ЗА GALLUP INTERANTIONAL BALKAN:

Доц. д-р Борислав Цеков – изпълнителeн диретор на „Пакстън Рисърч“ АД -  едноличен собственик на „Галъп Интернешънъл Болкан“ ЕАД

Д-р Петко Петков – изп. директор на „Галъп Интернешънъл Болкан“ ЕАД