Европейският съюз ще смени сегашните лабораторни тестове за емисиите от автомобилите с тестове в реални пътни условия, каза днес пред евродепутатите комисарката по общия пазар и индустрията Елжбиета Биенковска. Тя призова националните власти да разследват всички производители за това дали мамят потребителите с разхода на гориво и вредните газове на автомобилите.
Дебатът в Страсбург следва разкритията, че германският автомобилен концерн "Фолксваген" е използвал специални чипове, които прикриват реалното ниво на изпускания азотен двуокис от дизеловите си коли.
По-късно екологичната организация "Транспорт енд инвайърнмент", с която Комисията работи, публикува доклад за драстични разлики между лабораторните и пътните тестове за емисии на произвежданите в ЕС автомобили.
В разгорещен дебат ред оратори от целия политически спектър нарекоха поведението на най-големия в света производител на автомобили "криминално". Те поискаха пълно разследване на случая и създаване на европейски орган за сертифициране на автомобилите за разход на гориво и емисии.
"Всички превозни средства трябва да бъдат тествани с реално движение", каза Биенковска.
Тя посочи, че непосредствената задача на националните власти сега координирано да установят колко автомобили в Европа се движат с фалшифициращи чипове. Комисията няма правомощия да разследва това, подчерта Биенковска.
"В няколко държави-членки вече са започнали разследвания и това трябва да се отнася за всички производители", каза тя.
Депутатите обаче упрекнаха Брюксел, за това че измамата е била открита в американска лаборатория и че Комисията е била сред последните да разбере за нея, докато в същото време преговаря по споразумение за свободна търговия и инвестиции със САЩ.
"Измамите, извършвани от "Фолксваген" вредят изцяло на имиджа на европейското автомобилостроене", каза полякът Йежи Бузек (ЕНП). "Трябва пълно разследване и да се преразгледа въпросът за разхода на гориво и за екологичното функциониране...и дали това (скандалът - б.а.) засяга само един производител или проблемът е по-широк".
Френската евродепутатка Франсоаз Гростет (ЕНП) обвини "Фолксваген", че за да спести разходи е застрашил здравето на хората и околната среда. Прикриваните емисии доказано причиняват тежки заболявания като асма и рак на белите дробове.
Холандският либерал Гербен-Ян Гербранди поиска "да има независим европейски орган за надзор, който да тества автомобилите".
Особено остри бяха изказванията на германските депутати от зелените и консерваторите. Михаел Крамер от първите нарече извършеното от "Фолксваген" "престъпни машинации".
"Става дума за измама, която подкопава доверието в обществата, в правните ни системи и правата на потребителите", каза той.
Съпредседателката на групата на зелените Ребека Хармс обвини правителството на страната си, че е опъвало политическия чадър над автомобилната индустрия.
"Ние нямаме климатична канцлерка, ние имаме автоканцлерка", каза тя за Ангела Меркел, която официално афишира защитата на природната среда и климата като свои приоритети.
Немският консеватор Ханс-Олаф Хенкел поиска направо "Фолксваген" да бъде закрит.
"Когато политиците се месят, се създава шуробаджанащина и се нарушават правилата", заяви той, наричайки аферата "Фолксваген" "най-големият промишлен скандал в Германия след Втората световна война".
Подкрепете ни
Уважаеми читатели, вие сте тук и днес, за да научите новините от България и света, и да прочетете актуални анализи и коментари от „Клуб Z“. Ние се обръщаме към вас с молба – имаме нужда от вашата подкрепа, за да продължим. Вече години вие, читателите ни в 97 държави на всички континенти по света, отваряте всеки ден страницата ни в интернет в търсене на истинска, независима и качествена журналистика. Вие можете да допринесете за нашия стремеж към истината, неприкривана от финансови зависимости. Можете да помогнете единственият поръчител на съдържание да сте вие – читателите.
Подкрепете ни