Избледняването на линията между писателите и читателите в дигиталната ера доведе до „фалшиво собственическо чувство“ у някои любители на книгите, смята авторката на бестселъри Джоан Харис. Тя настоява, че колегите й не са „служители, които пишат книги по поръчка“ и отношенията между двете страни трябва да се основават на „взаимно уважение“.

Харис, сред чиито 14 романа е бестселърът „Шоколад“, произнесе специално изявление по темата в понеделник вечерта на Манчестърския литературен фестивал. Озаглавено „Зимен манифест“, в него тя твърди, че „заради интернет разделителната линия между писателите и читателите избледня почти до степен на невидимост“. Самата Харис е много активна в Туитър, където има над 25 000 последователи. Тя редовно публикува съобщения, касаещи теми от разделянето на детските книги по полов принцип до приходите на писателите.

„Това разрушаване на бариери… създаде фалшиво собственическо усещане, заради което някои читатели смятат, че артистите и писателите живеят в един привилегирован свят, където няма сметки за плащане и където времето винаги е предостатъчно. И в този свят хората на изкуството съществуват единствено, за да служат на публиката, да са на разположение денонощно и да угаждат на личните нужди на всеки, който се свърже с тях“, гласи част от манифеста на Харис.

Писателката отбелязва, че белетристиката „не е демократична“ и „макар без читатели писателите да нямат нито контекст, нито публика, нито глас… – това не означава, че ние сме служители, които пишат книги по поръчка“.

Речта на Джоан Харис, в която е включен и въпросният манифест от 12 точки, е част от серия от национални дискусии, подети от Writers’ Centre Norwich. На тези събирания се обсъжда „състоянието на днешната литературна екология“, а сред най-активните участници са писателките Камила Шамзи и Кери Хъдсън.

Джоан Харис приписва промяната в отношенията читател-писател отчасти на много по-големия брой автори днес, отколкото преди 50 години, което пък се дължи на самиздат, фенска литература и електронни книги.

„Въпреки че в много отношения тази тенденция е за добро, тя също така подхранва идеята, че всеки може да пише книги, а хората, които реално се занимават с това, просто са по-големи късметлии, по-богати или благословени с повече свободно време от останалите. Истината е, че не всеки може – и трябва – да бъде писател. Както и не всеки може – и трябва – да бъде счетоводител, балетист, учител, пилот, войник или маратонец“, казва авторката на „Шоколад“.

Според Харис много читатели „изглежда вярват, че писателите печелят милиони“, докато всъщност „повечето от тях рядко заработват повече от минималната заплата“. Както сочат данните от миналогодишно изследване на Authors’ Licensing and Collecting Society, през 2013-а средният доход на професионален писател във Великобритания е бил 11 000 паунда (малко под 30 000 лв.).

Джоан Харис също така призовава читателите да купуват, а не да свалят нелегално романите на любимите си писатели, тъй като и без това повечето й колеги често получават предложения да работят безплатно.

Площад "Славейков"