Комисията за защита на потребителите (КЗП) забрани издаването на сертификатите "Коректна фирма", съобщи ведомството. Срещу неясните критерии за издаване на сертификатите в социалните мрежи стартира национална кампания, като беше сезирана и Етичната комисия на Националния съвет за саморегулация за спиране на рекламата на издателя на сертиикатите "Коректна фирма" по бТВ. Клуб Z първи писа за инициативата.

ЩО Е ТО "КОРЕКТНА ФИРМА" - СХЕМА ИЛИ НЕ

Регулаторният орган излезе с решение, че дружеството-издател - бургаската фирма "Изследователски център на клиентските мнения" (ИЦНКМ) ЕООД осъществява дейността си в противоречие с изискването за добросъвестност и професионална компетентност, в резултат на което заблуждава крайните потребители и може да увреди икономическите им интереси.  

Всеки търговец, който се сдобие с такъв сертификат, струващ 77,52 лв. заедно с доставката, получава определен брой стикери, които може да постави в своите офиси, върху служебни автомобили, витрини на магазини и пр. Освен това, при изписване на името му в най-популярната интернет търсачка, сред първите резултати излиза връзка към публикувания на официалната страница на „сертифициращата” фирма списък с търговци със статус „коректен”. Всичко това го отличава на фона на конкуреницята и буди по-голямо доверие у потребителите, които остават с впечатлението, че е с безупречна репутация и не подлежи на негативна оценка по отношение на професионалите му качества и компетентност.  

Проверка на КЗП е установила, че сред "коректните" търговци са и такива, които в последната година са били санкционирани от контролния орган за нелоялни практики и други нарушения на Закона за защита на потребителите (ЗЗП). Очевидно обстоятелството, че тези търговци не са спазвали законовите си задължения при извършването на своята дейност, не е било отчетено при издаването на сертификата, казват от ведомството.

Според въпросната фирма, преди сертифицирането, се извършва предварителна оценка на търговците по специална методика за проверка на клиентските мнения и изследване за безупречна репутация в интернет въз основа на споделените негативни коментари. КЗП смята, обаче, че критериите при прилагания метод за проучване на търговците са субективни. Всеки човек има различен изказ и може да изрази отрицателно мнение с негативни думи, с ирония, със сложна терминология, а не непременно с думи и изрази с негативно значение.  

Друг важен аспект на казуса е, че с издаването на сертификата фирмата гарантира единствено, че ползващият го търговец е коректен (макар и съгласно неясните критерии) към датата на предоставянето на удостоверението и година преди нея. Ако впоследствие се появят негативни коментари за него, той ще отпадне от „системата за коректни търговци” на фирмата, но може да продължи да ползва стикерите и съответно те да влияят върху поведението на потребителите, тъй като не подлежат на изземване или на последващ контрол. 

Обстоятелството, че сертификатът се заплаща, също поставя под съмнение обективността във връзка с неговото издаване, тъй като от броя закупени „свидетелства за коректност” зависят приходите на дружеството. 

При вземането на решението КЗП е отчела и факта, че дружеството е рекламирало дейността си в национално представени печатни и електронни медии, като е подтиквало потребителите да предпочитат фирмите, притежаващи такъв сертификат. 

На практика се оказва, че фирма, която сама непрофесионално и некомпетентно извършва своята дейност, издава сертификати за коректност на други търговци, казват от КЗП. 

КЗП е категорична, че е налице нелоялна търговска практика и предстои връчването за заповедта за забраната ѝ. Санкцията за подобни нарушения съгласно разпоредбите на ЗЗП е до 30 000 лв.